Gå til innhold

Hjelp meg med min bucket list

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Som tittelen sier, så holder jeg på å lage meg en bucket list. Før du tenker "Huff, enda en idiot med en liste over de samme tingene som alle andre" - la mer forklare.

Listen min har jeg jobbet med i snart et år (den skal stå ferdig 1.1.2012). Det er ikke bare en liste med en masse ting. Alt på listen er planlagt. Jeg deler det også inn i 10-år. F.eks nå som jeg fortsatt er ung (25 år gammel) skal jeg gjøre unna de tingene på listen som krever mer fysikk. Etterhvert som jeg blir eldre jevner det seg ut og ting kan gjerne bli dyrere.

Listen min inneholder en rekke steder jeg skal besøke, men det må også ligge en begrunnelse bak besøket. Skriver jeg f.eks opp Sharm El Sheik er det i forbindelse med en dykkeferie (hvor jeg f.eks vil se en spesiell fisk).

Nå i Desember skal jeg fullføre listen min og er derfor interessert i innspill. Jeg vil gjerne ha tips som går liten utenfor de vanlige som "hoppe i fallskjerm" osv.

• Har du et tips til en herlige reisedestinasjon? Fortell hvor.
  • Har du prøvd noe ufattelig kult som ikke mange har prøvd?

Jeg prøver å holde de realistisk. Det er fullt mulig turister vil reise til månen i dette århundret, men jeg ser det ikke som sannsynlig at jeg blir en av de. Jeg har heller ingen planer om å bli verdensmester i noe, klatre på toppen av mount everest, krysse nordpolen eller andre ting som er forbeholdt de ekstreme.

På en måte er dette et forsøk på å planlegge de neste 50 årene av livet mitt. Galskap vil noen kalle det, men jeg liker personlig å ha noe å se frem til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt av poenget med en bucket list er vel at den skal inneholde noen høye mål som DU vil oppnå, men realistiske, som du må jobbe litt for å oppnå. Nå er jo en slik liste personlig, og man velger jo selv hva man vil ha på den. Men min mening er at om listen inneholder så mye at du blir nødt til å sortere de på tiårsperioder etter helse og økonomi, så gjør man det feil.

Å reise mange fantastiske steder i seg selv er jo flott, men trenger ikke akkurat være på ei slik liste. Mens om du VIRKELIG vil besøke Rådhuset i Oslo, for eks, hører den til der.

Men det er nå bare min mening da :)

Lenke til kommentar

Har du noen bedre ord for det? Det er en liste over ting jeg vil gjøre før jeg dør. Jeg synes ikke det er noe galt å planlegge den mange tiår i forveien. Jeg ser alt for mange mennesker, både gamle og unge, som glemmer å nyte livet og utfylle drømmene sine.

Et eksempel - jeg og noen kompiser har i mange år snakket om å bestige Kilimanjaro, men så langt har det bare blitt med praten. Men, nå har vi låst inn at det skal skje i 2014. Opp til da skal vi trene ved å bestige mindre topper/fjell (delmål) og få rikelig mosjon og erfaringer. I 2013 skal vi overnatte 10 dager i det fri i Alaskas villmark. Sommeren 2012 skal vi besøke en hel rekke destinasjon i skandinavia (roadtrip). Denne sommeren var det en lang roadtrip i USA.

Jeg liker tanken på å hele tiden ha noe å se frem til.

Lenke til kommentar

Ordet i seg selv er ikke feil, min mening er bare at den ikke skal være en uttømmende liste over alt du har lyst til å foreta deg før du dør. Men det er din liste, så om det er det du vil så gjør du det :)

Begynte å tenke over saken selv nå, og kommer på en ting eg virkelig vil før eg dør: reise rundt i Europa, alene, litt tilfeldig.

Kilimanjaro er perfekt til en bucket list, men delmålene hadde eg holdt unna. :)

Lenke til kommentar

Bahamas, paradise island. Bo på Atlantis resort. Et av verdens peneste steder. Helt motsatt av resten av øya som også er verdt å få med seg. Så mye spennende å gjøre der. Svømme med delfiner, dykke, vannparker, perfekte strender osv.

Ellers er backpacking i Asia, Australia eller Sør-Amerika noe å foreslå.

Og alle de store populære stedene som New York, Los Angeles, Las Vegas, Miami, London, Paris, Roma, Bangkok, Sydney, Fiji, Egypt osv.

Å, kjenner jeg vil ut å reise igjen jeg og nå:p

Endret av knottsau
Lenke til kommentar
Bahamas, paradise island. Bo på Atlantis resort. Et av verdens peneste steder. Helt motsatt av resten av øya som også er verdt å få med seg. Så mye spennende å gjøre der. Svømme med delfiner, dykke, vannparker, perfekte strender osv.
De har en kopi Dubai som er ganske så lik som er raskere (og billigere) å reise til og som er uten tidsforskjell.

Ellers er backpacking i Asia, Australia eller Sør-Amerika noe å foreslå.

Og alle de store populære stedene som New York, Los Angeles, Las Vegas, Miami, London, Paris, Roma, Bangkok, Sydney, Fiji, Egypt osv.

Hele den listen er jeg ferdig med, men jeg må nok tilbake enkelte av stedene. :-)
Lenke til kommentar

Gode tips her! :)

Annet enn steder man må besøke, har dere tips til andre ting man må oppleve eller morsomme prosjekter man bør gjennomføre? Jeg har allerede ting som dette på listen min:

• En god handling hver dag i en måned mot en tilfeldig fremmed
  • Være vegeterianer i en måned

Kunne gjerne tenke meg litt flere ting på listen som handler om å være god mot andre (uten at jeg behøver å bruke opp alle pengene mine eller ta 6 måneder fri).

Lenke til kommentar

-gjennomføre faste/ramadan

-jobbe/studere i et fremmed land, altså ikke bare være turist

-lær et fremmed språk som ikke bruker latinske bokstaver

-lær deg å spille et instrument

-prøv en sport du ikke har prøvd før

-ta sertifikater for dykking, flyging, båtførerprøve, eller noe slikt

-bruk en dag konsekvent terningkast eller myntkast til å bestemme hva du skal gjøre

-gi et kompliment til noen du aldri har gitt det før

-slå opp et tilfeldig ord i fremmedordboka og sørg for å bruke det i en samtale i løpet av dagen

-hver gang du gjør innkjøp på et supermarked, kjøp med minst én vare du aldri har prøvd før

-reis hver måned til minst en ny destinasjon hvor man ikke har vært før, denne er faktisk fullt gjennomførbar for alle som kan bevege seg utendørs

Lenke til kommentar
Hva med å øke innsatsen og gjøre en god handling mot en fremmed minst en gang til dagen? Noe så lite som å plukke opp noe som noen har mistet, holde døren åpen osv. Og få noen til å le minst en gang til dagen :)
De rører folk mere å få et kompliment enn at noen holder døren som vel burde være en selvfølge. Og det bør brukes i en kontekst som ikke kan tolkes til å ha med sjekking å gjøre for da blir det bare en del av sjekkingen og komplimentet mister sin effekt. Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Hva med å øke innsatsen og gjøre en god handling mot en fremmed minst en gang til dagen? Noe så lite som å plukke opp noe som noen har mistet, holde døren åpen osv. Og få noen til å le minst en gang til dagen :)

Jeg prøver jo alltid å være et "bra menneske", på butikken, på bussen og i trafikken. På bucketlisten vil jeg ha ting som kan måles, slik at det faktisk kan krysses bort.

Mange gode tips fra robertaas. Så absolutt noen ting fra innlegget ditt som kommer inn på listen min :)

Lenke til kommentar

- Leve i villmarka i ti dager alene uten kontakt med omverdenen

- Dra på skattejakt i karibien uten å bli tatt til fange av sjørøvere

- Haike fra sør til nord i norge (kortere distanse om man har mindre tid)

- Prøve all ekstremsport som finnes i Norge

- Dra til et fattigstrøk i Afrika å leve etter dems standard en stund

- Jobbe frivillig på et prosjekt i utlandet

- Safari

- Mate ville pingviner og aper

- Spise en tradisjonell matrett i alle landene du besøker

- Lære et nytt språk du kan ha nytte av, eller bare for morro skyld

- Lære å spille et instrument du liker

- Skrive en sang

- Bade i svartehavet

- Klassikeren hoppe i fallskjerm

- Være statist i en film

- Gi ut en bok

- Gå en hel dag uten mobil

- Delta på karneval i Brasil

- Besøke en aktiv vulkan

- Dra på roadtrip uten å vite hvor du ender opp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...