GIsken Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Hei Her er oppsettet mitt: SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB 5900RPM SATA/600 64MB KINGSTON HYPERX 120GB SSD SATA/600 KINGSTON DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ CL9 (2X4GB) INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 CORSAIR HX 750W NÄTDEL ATX12V 2.3 / EPS12V ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX ASUS GEFORCE GTX 580 DIRECTCU II 1536MB Maskinen starter, og har fungert i over 50 timer i battlefield 3. men den har alltid hatt problemer med å boote opp, og har restertet seg flere ganger før den kommer inn i windows. Nå de siste dagene har jeg fått BSOD etter et par minutter i windows. Nå i dag startet jeg PCen 3-5 ganger og fikk BSOD vær gang, så plutselig ville den ikke boote i det hele tatt lengre. Jeg har nå tatt ut skjermkortet, og det virker som maskinen er relativt stabil akkurat nå. Jeg har tatt pcen fra hverandre og satt den sammen igjen sikkert 5 ganger, og jeg mistenker at noe er defekt. Men er det HKet, PSUen, SSDen eller skjermkortet? Jeg har lest at SSDer kan skape problemer iform av BSOD osv, men det virker som den funger ok akkurat nå. Firmware oppdateringsprogrammet til kingston finner ikke disken i systemet mitt en gang, så jeg får ikke oppdatert denne. Skjermkortet fungerer bra når PCen klarer og holde det i gang. Jeg har sikkert spillt i 80 timer totalt på denne PCen, med alt på max uten problemer. Men at datamaskinen fungerer bedre uten kortet sier vel kanskje litt. Jeg har størst mistanke til hovedkortet og PSUen, men jeg vet ikke helt hvordan jeg kan sjekke ut de forskjellige alternativene, da jeg ikke har ekstra deler liggende. Er det mulig at PSUen ikke fungerer skikkelig og at systemet får for lite strøm? Jeg har prøvd å Dra ut alt utenom SSDen av hardisker, koblet fra vifter osv for å prøve å redusere strømbruken, men finner ingen klare svar. Noen som har tips, løsninger? Dette er den 6 PCen jeg bygger til meg selv, og jeg skjønner ingenting. Håper dere kan Hjelpe;) Lenke til kommentar
Norp Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Core i5-2500 max load 62.2w Kilde GEFORCE GTX 580 max load 363w Kilde Dette er vel de to største strømforbrukerne i pcen din, så jeg vil tro at psu'en din har nok power og at den rent teoretisk burde være bra nok. For resten av komponentene kan vel ikke trekke mer enn ca 100-200w? Er vel ingen direkte løsning på problemet ditt, men håper det hjelper deg litt ;-) Lenke til kommentar
GIsken Skrevet 15. november 2011 Forfatter Del Skrevet 15. november 2011 Takk for svar:) Jeg vet at rent teoretisk så skal strømforsyningen fungere med dette oppsette, men er det mulig at jeg har fått et PSU som ikke gir nok strøm, og at dette kan forårsake problemene jeg har? Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 CPU drar maks 100W og skjermkortet maks 280W. PSU er en av de beste man får så den er det sannsynligvis ingenting i veien med. Holder en knapp på SSD'en din da denne er kjent for å produsere BSOD's i likhet med andre Sandforcebaserte disker. Se om du får oppdatert firmware på en eller annen måte. Videre kan du gå til Windows-mappen på hoveddisken din og laste opp filene som evt. ligger i minidump-mappen. Disse inneholder informasjon om hva som forårsaker blåskjermene. Som oftest krever ymse opplastingssider, inklusive HW.no at må du komprimere disse filene med f.eks Winrar. Lenke til kommentar
turbojon123 Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Hva med en oppdateringer av BIOS på HK? Verdt et forsøk .. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Ang SSDen. Jeg har selv en Crucial m4. Denne oppdaterete jeg i DOS ved å lage en bootable minnepenn, la inn firmwaren der satt den i USB kontakten å restartet. Da starte pcen opp i minnepennen å SSDen ble oppdatert til nyeste firmware, jeg kjenner ikke til din SSD, men skulle tru at det du oppdaterte samme vei. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 GEFORCE GTX 580 max load 363w Kilde Noter deg at tallet er strømforbruket for -hele- maskinen, ikke bare skjermkortet. Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 For oppdatering av SSD. Prøv å høyreklikk på firmware oppdateringsprogrammet og velg Kjør som Administrator, selv om du sikkert er administrator på maskina (må gjøre slik med Corsair SSD (ikke siste prog fra de)for å finne min disk.Kan være disken din blir funnet da. Lenke til kommentar
GIsken Skrevet 15. november 2011 Forfatter Del Skrevet 15. november 2011 Mange bra svar her... Jeg har allerede oppdatert bios, og minidump mappen var tom. Jeg har forsøkt og starte programmet som administrator, funker ikke det heller. Men jeg skal prøve å oppdatere firmwaren i DOS, må bare skaffe en minnepenn først:) Er det ikke merkelig at systemet fungerer bedre med skjermkorte ute? Lenke til kommentar
johome Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Jeg støtter de andre som legger skylda på SSD'en. Noe du kan gjøre , er å klone OS'et fra SSD'en til en egen partisjon på hdd'en. Koble så SSD'en ifra , og boot opp med hdd'en. Hvis data'en er stabil , vet du at SSD'en er årsaken til problemene. Lenke til kommentar
GIsken Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Lurt forslag Johome, det skal prøves. Ringte til kingston tech support i går, først så benektet de at det var en firmware update for min hyperx, deretter sa de at det likevell fantes en firmware update men at jeg ikke kunne bruke en bootable USB, og måtte ty til DVD. Hva er det greieste programmet for å lage en bootable DVD uten ferdige iso filer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå