geekfreak Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Jeg har lyst på en benkoppvaskmaskin til leligheten min. Jeg har funnet noen jeg liker, men er usikker på støyen fra disse maskinene. Den ene (Bosch KS50E02EU) har et lydnivå på 54 dB, mens Bosch SKS60E12EU, Siemens SK26E201EU og Electrolux ESF2450W har et lydnivå på 48 dB. Det eneste er at prisforskjellen på en 54 dB kontra en 48 dB er ca. 1.500,-. Jeg lurer på om det er verdt det, og om 6 dB er stor forskjell? Eller er 54 dB akseptabelt? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 En forskjell på 6dB vil oppfattes som en halvering av lydnivået. Om det er verd det blir vel din vurdering. Jeg hadde gladelig betalt! //Ole Lenke til kommentar
darket Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Ville også betalt for å bli kvitt støyen, det er deilig å kjøre oppvask mens man sitter i en liten leilighet uten å daue av støynivået. Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 15. november 2011 Forfatter Del Skrevet 15. november 2011 Da går jeg får den med lavest støy. Jeg leser at inntaksslange og tømmeslange på disse maskinene er ca. 150-200cm lange. Hvis jeg kan sette oppvaskmaskinen der jeg vil trenger jeg ca 300cm slanger for å koble på rørene under vasken. Er det mulig å skjøte på disse kablene? Eller er det bare for at trykket blir for dårlig? Er jo ikke så mye vann som går inn og ut av den... Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Inntak er neppe noe problem. Når det gjelder avløp må du nesten spørre selger. //Ole Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 15. november 2011 Forfatter Del Skrevet 15. november 2011 Ok. Da skal jeg høre med rørlegger og selger. Kommer tilbake med oppdatering Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Jeg sendte en mail til Elkjøp for å høre med de. Mitt spørsmål: Jeg har tenkt å kjøpe meg en benkoppvaskmaskin. Men det jeg lurer på er hvor lange vannslangene er? Er det evt. mulig å "skjøte" på kabelene? Hvis ja, har dere slike skjøter, eller må jeg høre med andre? Svar: Standard lenge på kabel på oppvask er 1.5m Vi selger skjøte ledninger i våre butikker. Mitt spørsmål: Ok. Jeg har hørt at det går greit å skjøte innløpsslangen, men at det kan bli dårlig trykk hvis man skjøter tømmeslangen når det ikke er så stort trykk fra en benkoppvaskmaskin. Jeg må ha en slange som er ca. 300cm lang. Kan det bli vanskelig for maskinen å pumpe ut vannet gjennom en så lang slange? Svar: Tror ikke det skulle være noen problemer med det trykket på vannet og vi har solgt det før men det er nok bestilligsvare. Venter på svar fra produsenten.... Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Da har jeg bestilt en Siemens SK26E201EU med forlenger. Da blir total innløpsslange 3,7m og tømmeslange 4.2m når jeg kobler til de forlenger skjøtene. Både Elkjøp, Norema og Siemens sa det skulle gå bra med så lange vannledninger. Så får jeg håpe at det går greit Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg begriper ikke at det går an å kalle noe som helst "SK26E201EU" Uansett lykke til med investeringen. Det var veldig positivt og motiverende å bli holdt oppdatert på status. //Ole Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 29. november 2011 Forfatter Del Skrevet 29. november 2011 Da er benkoppvaskmaskinen på plass. Støyen var OK (48 dB)..glad jeg da gikk for den med minst støy når de andre jeg så på hadde rundt 54 dB. Inntaks- og tømmeslange er nå 4m lange. Ikke noe problem med inntaksslangen, men det ligger litt vann igjen i tømmeslangen etter en vask. Har nå kjørt et par vask, og det blir ikke overfylt med vann. Tror dere at det vil gå greit at det alltid vil ligge litt vann igjen i tømmeslangen? Det er ikke noe vann igjen inne i maskinen. Hvis det ikke går kan jeg bare legge slangen ned i vasken. Men nå er det så fint koblet opp av rørlegger Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Hei og gratulerer! Så lenge maskinen blir tømt for vann burde alt være greit. Kos deg med din "Olga" //Ole3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå