Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan si "nei takk" til en bil jeg har meldt min interesse for?

Anbefalte innlegg

Jeg var nylig på en prøvekjøring av bruktbil, og jeg var temmelig interessert. Planen ble å skrive kontrakt i kveld - ingen kontrakter er signert hittil.

Nå har jeg fått tenkt litt, og konkludert med at denne bruktbilen ikke er verdt pengene - så jeg ønsker ikke å kjøpe den likevel..

Hvordan er den optimale måten jeg kan formulere meg på ovenfor bilselger for å si "nei takk, jeg vil ikke ha bilen likevel"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det vel faktisk slik at dere hadde en muntlig avtale om å kjøpe bilen, og en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, men vanskeligere å bevise.

Eg ville vært ydmyk. Kontakt selger, si at etter nøye revurdering har du kommet frem til at du dessverre ikke ønsker å kjøpe bilen allikevel. Beklag avgjørelsen og at avgjørelsen kom såpass sent.

Sannsynligvis slipper du unna uten noe mer. Men dersom selger er eller ønsker å være vanskelig, så ser det ut til at selger i henhold til kjøpsloven enten kan kreve at du gjennomfører handelen eller at du dekker omkostningene selger har med å måtte selge bilen "en gang til".

Lenke til kommentar

Du er ikke låst fast i noen bindende avtale.

Du har lov til å angre. Typisk for bilkjøp.

Selger har ikke tapt noe egentlig. Har han slettet annonse på finn så kan du jo dekke ny hvis samvittigheten din rår. Begynner han å prate om at andre var interesert så er det bare for han å ta kontakt igjen med de, så ikke la deg påvirke av det. Selger blir sikkert litt sur, det er også normalt.

Er du veldig bekymret for at du skal bli presset så si at du ikke klarer det økonomisk p.g.a. et eller annet uhell som har skjedd. Skattekrav e.l. Vraka din egen bil etc.

En hvit løgn er greit for å slippe unødvendige diskusjoner.

Lenke til kommentar

Så det du her sier er at en muntlig avtale ikke er like bindende som en skriftlig avtale?

Det finnes ingen angrerett når man handler fra en privatperson, som går under kjøpsloven. Angrerett er noe man får via forbrukerkjøpsloven, og har vilkår som at det må skje utenfor fast utsalgssted osv. Du må gjerne henvise til loven som gir kjøper angrerett, typisk for bilkjøp, men eg er rimelig sikker på at det er bortkastet tid.

Selger har ikke tapt noe egentlig. Har han slettet annonse på finn så kan du jo dekke ny hvis samvittigheten din rår. Begynner han å prate om at andre var interesert så er det bare for han å ta kontakt igjen med de, så ikke la deg påvirke av det. Selger blir sikkert litt sur, det er også normalt.

Det er vanskelig å vite. Kanskje han har hatt to kjøpere han har måttet avvise, siden trådstarter sa han ville ha bilen? Og det er ingen garanti for at nummer og navn er notert, så de kan kontaktes igjen. Og kanskje de har kjøpt seg andre biler? Sletting av annonse er jo en typisk utgift det er lett å dokumentere, men alt det andre rundt blir jo noe værre.

I kjøpsloven står det litt om dette med erstatning: http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-018.html

§ 67. Alminnelig regel.

(1) Erstatning for kontraktbrudd fra en parts side skal svare til det tap, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktbruddet.

(2) Som indirekte tap reknes: (a) tap som følge av minsket eller bortfalt produksjon eller omsetning (driftsavbrudd)

(b) tap som følge av at tingen ikke kan nyttiggjøres som forutsatt (avsavn)

© tapt fortjeneste som følge av at en kontrakt med tredjemann faller bort eller ikke blir riktig oppfylt, men bare for så vidt kjøperen uten rimelig grunn lar være å foreta dekningskjøp eller treffe andre tiltak for å unngå eller minske tapet

(d) tap som følge av skade på annet enn salgstingen selv og gjenstander som den brukes til framstilling av eller som har nær og direkte sammenheng med dens forutsatte bruk.

(3) Reglene i andre ledd gjelder ikke a) kostnader ved vanlige tiltak som kompenserer at salgstingen er forsinket eller har mangler,

b) kostnader ved tiltak som begrenser annet tap enn det som andre ledd omfatter, eller

c) erstatning utbetalt til en forbrukerkjøper etter reglene i forbrukerkjøpsloven § 34.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så det du her sier er at en muntlig avtale ikke er like bindende som en skriftlig avtale?

Det finnes ingen angrerett når man handler fra en privatperson, som går under kjøpsloven. Angrerett er noe man får via forbrukerkjøpsloven, og har vilkår som at det må skje utenfor fast utsalgssted osv. Du må gjerne henvise til loven som gir kjøper angrerett, typisk for bilkjøp, men eg er rimelig sikker på at det er bortkastet tid.

Det er vanskelig å vite. Kanskje han har hatt to kjøpere han har måttet avvise, siden trådstarter sa han ville ha bilen? Og det er ingen garanti for at nummer og navn er notert, så de kan kontaktes igjen. Og kanskje de har kjøpt seg andre biler? Sletting av annonse er jo en typisk utgift det er lett å dokumentere, men alt det andre rundt blir jo noe værre.

I kjøpsloven står det litt om dette med erstatning: http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-018.html

§ 67. Alminnelig regel.

(1) Erstatning for kontraktbrudd fra en parts side skal svare til det tap, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktbruddet.

(2) Som indirekte tap reknes: (a) tap som følge av minsket eller bortfalt produksjon eller omsetning (driftsavbrudd)

(b) tap som følge av at tingen ikke kan nyttiggjøres som forutsatt (avsavn)

© tapt fortjeneste som følge av at en kontrakt med tredjemann faller bort eller ikke blir riktig oppfylt, men bare for så vidt kjøperen uten rimelig grunn lar være å foreta dekningskjøp eller treffe andre tiltak for å unngå eller minske tapet

(d) tap som følge av skade på annet enn salgstingen selv og gjenstander som den brukes til framstilling av eller som har nær og direkte sammenheng med dens forutsatte bruk.

(3) Reglene i andre ledd gjelder ikke a) kostnader ved vanlige tiltak som kompenserer at salgstingen er forsinket eller har mangler,

b) kostnader ved tiltak som begrenser annet tap enn det som andre ledd omfatter, eller

c) erstatning utbetalt til en forbrukerkjøper etter reglene i forbrukerkjøpsloven § 34.

Selger har ingen sak. Han har ikke lidd noe tap.

Normal fornuf og skikk er helt ok å bruke. ikke regelboken fra forbrukernytt.

Her snakker vi bruktbil og sikkert en del penger for kjøper.

Det er lov å angre. Selger kommer ingen vei med noe søksmål eller lignende.

Dette er typisk for bilkjøp at kjøper forhaster seg.

Klokt valg å trekke seg og bryte avtalen.

Som selger må man nok forsikre seg litt mer en med bare et håndtrykk for å si at salget er i boks.

En avtale ja, men et salg NEI.

Hold på ditt , og kjøp noe annet.

Selger kan ikke tvinge kjøper til å skrive under noe som helst uansett.

De tingene du henviser til i kjøpsloven er etter evnt kontrakt og betaling.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Eg er langt på vei enig med deg i at man ikke MÅ være en regelrytter her, men at selger her ikke har noen krav og at kjøper her er uten ansvar er direkte feil. Deretter har eg henvist til loven som gjelder, og hvilke bestemmelser som gjelder. Som da, svart på hvitt viser at selger faktisk har rettigheter.

Selvfølgelig kan man angre, men man har ikke rett på det, uten å evnt måtte dekke økonomiske tap selger har som en følge av at kjøper trekker seg.

Tross alt, det er det som har skjedd her. Kjøper har sagt at han kjøper bilen av selger. Det har de inngått en muntlig avtale om. Og at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig er en veletablert praksis.

Og derfor skrev eg også det første innlegget mitt her, #8, og rådet trådstarter til å beklage og være ydmyk, og på den måten sannsynligvis slippe unna avtalen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja rent teknisk og rettslig så vil man kunne si at de har en bindende avtale. Men ut i fra omstedinghetene rundt en slik avtalen og forholdene en slik handshake blir gjordt under gjør at en slik avtale er useriøs og at selger ikke kan tro at ting er helt i boks.

Og en klage fra selger på kjøper med et krav om kjøp eller en erstatning for tap vil bli forkastet.

Kjøper har ikke gjort at selger har lidd tap ved at investeringer er gjort eller ved transport registrering eller annet, kun en eventuell anonnse på finn.no . Det som er beklagelig er hvis andre som var interesert er borte, men sånn er det å selge bil faktisk.

Et godt utbrukt ordtak er : Selg ikke skinnet før bjørnen er skutt.

Har selv solgt flere biler og slikt skjer stadig.

Useriøse og litt vimsete bilkjøpere er det nokk av.

Mest idiotiske jeg var borti var en jeg måtte møte sent på kvelden for prøvekjøring et stykke bort (treffes på halvveien) prøvekjøring ble unnagjort på ca 30min hvor den potensielle kjøpern sier han var svært imponert og likte bilen veldig godt, så hvis han hadde hatt penger så skulle han nok ha kjøpt den.

Måtte virkelig tenke for å ikke gi idioten en skikkelig skyllbøtte.

Lenke til kommentar

Nå var eg ikke der, men å påstå at avtalen var useriøs henger ikke på greip. Kjøper fikk se bilen, sikkert prøvekjøre den også, og når det var gjort avtalte de å signere kontrakt en spesifik dato. I tillegg tok de hverandre i hånden på det. Dette burde tilsi alt annet enn useriøst.

Så eg står på mitt, og mener at selger absolutt har et gyldig krav ovenfor kjøper om å opprettholde salgsavtalen. Eg sier ikke dermed at han skal det, men han kan.

Når man selger bil så kan man komme borti mange rare skruer. Åpenbart. Da er det naturligvis også viktig å opptre seriøs som selger. Men når man avtaler et salg med en kjøper så avslutter man også salgsprosessen.

Og dette med å selge bjørneskinn ser eg ikke helt relevansen til. Selger har jo bilen, så bjørnen er dau. Problemet er at kjøperen vil gå bort fra den muntlige avtalen om å kjøpe skinnet. Kanskje jegeren burde ventet med å skyte bjørnen til skinnet var solgt til en kjøper som ikke angret? ;)

Lenke til kommentar

Vi får være enige om å være uenige. Mitt råd til trådstarter står i det minste ved lag, vær ydmyk og beklag omgjørelsen av avgjørelsen. Om man viser litt ydmykhet er eg sikker på at selger godtar avgjørelsen, og selger den til noe andre.

Samtidig står eg fortsatt ved at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale. Noe du ikke har motbevist. Og et håndtrykk er på ingen måte useriøst. Om du kun aksepterer kjøpere som signerer på salgsavtalen rett etter prøvekjøring så er det valget ditt, men samtidig ekskluderer du en del seriøse kjøpere også.

Lenke til kommentar

Jeg har fått et kort og konsist svar på den ydmyke beklagelsesmailen min.. Han ser ut til å ikke ville "tvinge" bilen på meg, og basert på at Finn-annonsen fremdeles er aktiv, har han ikke tapt mer enn tiden som ble brukt på prøvekjøringen, og en liten skvett bensin (som jeg tilbød å betale)..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...