LuciFear Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Har kjøpt meg bærbar i dag, så da lurer jeg på den beste og sikreste måten å komme på nett på. Har en stasjonær som er pålogget bortimot døgnet rundt i tillegg. Vil det være best å kjøpe et nettverkskort til til den stasjonære, og koble sammen på den måten, eller koble begge til en switch/hub? (og hva er forskjellen på de?) Vil jeg da trenge en krysset TP-kabel fra switchen til "internettuttaket" kom ikke på noe bedre ord i farta.. :-? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Hvis jeg var deg, ville jeg kjøpt en switch (1) ettersom du alltids kan komme ut for at en person til vil hooke seg opp på nettverket ditt, eller at du vil ha en til pc i nett. Ettersom du har kjøpt ny bærbar nå, så inneholder den nok WLAN-kort. Det betyr at du også kan kjøpe et aksess-punkt, f.eks 3com sitt 802.11g som de selger på komplett for ca. 700 kroner. 1: Forskjellen på switch og hub er at en hub sender "inndata" ut på alle portene, noe som forårsaker mindre sikkerhet innad i nettverket og flere kollisjoner, noe som igjen forårsaker mye lavere hastigheter. En switch, derimot, sender data ut kun på den porten som mottaker er på. Det vil si at ingen uvedkomne tilkoblet switchen får data de ikke skulle hatt. Du får også en mye bedre hastighet ettersom at hver port får 10/100, mens en hub må dele på 10/100. Konklusjon: Du bør kjøpe switch pga at den er like billig, mye raskere og mye sikrere internt i nettet. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Vil jeg da trenge en krysset TP-kabel fra switchen til "internettuttaket" kom ikke på noe bedre ord i farta.. :-? Mest sannsynlig ikke. På de fleste switcher får du en uplink-port, det vil si en port som er "krysset" fra før. Evt er det en bryter ved siden av/bak som styrer den (som oftest den siste porten, f.eks 8 eller 16). Eller du kan kjøpe en switch med auto-detect. Jeg er ikke helt oppdatert på om "vanlige" switcher kommer med det, jeg driver mest med litt dyrere utstyr og der er det ihvertfall auto-detect på alle portene. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Trur jeg hadde gått opp en hundrings og kjøpt meg en router med switch jeg.. me innebygget brannmur og alt du trenger.. eks d-link 604, billig, enkel og har stort sett det du trenger. Lenke til kommentar
konsept1 Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Hei! Den letteste måten og komme i nett på er ved hjelp av TCP IP. til det trenger du: Ett nettverkskort i begge maskinene En krysset-kabel. Så for og sette opp nette gjør du som følger: Trykker på Start----> kontrollpanel----->Nettverks- og Internett-tilkoblinger---------->Nettverkstilkoblinger så trykker høyere muse knapp på Lokal Tilkobling og Egenskaper Så dobelklikker du på Internett-protokoll (TCP/IP) Derreter velger Bruk følgende IP-adresse Der det står IP-adresse Skriver du: 192.163.0.1 (Dette skriver du på maskin 1) På maskin 2 skriver du 192.163.0.2 Der det står Nettverksmaske skriver du: 255.255.255.0 Dette må du gjøre på begge maskinene. Når du har gjort det trykker du OK Etter det restarter du begge maskinene Og dere er i nett og kan dele filer (husk og putte Kryss kabelen i nettverkskorta) Hvis du skal dele internett er det leteste og kjøpe en ROUTER. Men det er fremdels en mulig het hvis du har WINXP kan du gå inn på Start----> kontrollpanel----->Nettverks- og Internett-tilkoblinger---------->Nettverkstilkoblinger Og så kan du trykke høyere muse knapp på Den tilkoblingen (da mener jeg internett tilkoblingen din) som ligger på toppen/eller under kategorien Bredbånd. Når menyen kommer opp så velger du avansert derreter huker du av for tilat andre nettverksbrukere og koble seg til gjennom denne datamskinens internett-tilkobling de to andre valgene kan du huke av (men dette er selfølgelig valg fritt) Dette skal du gjøre på maskinen som har internett. på den andre skal du gjlre dette på: Trykk høyere muse knapp på internett explorer så trykker du på egenskaper----> tilkoblinger----> sett opp----->Neste-----> instaler hjemmenettverk eller et lite kontor nettverk------->Neste---->Neste---------->så velger du valg nummer2------->Netse--->Neste--->så må du velge WORKGROUP som arbeidsgruppe (dette er viktig at er på begge maskiner------>Neste----så velger du det siste valge og trykker fulfør. Hvis du ikke fikk til det med deling av internett kan du bare si i fra så skal jeg forklare det litt nærmere Håper du fikk dette til hvis ikke si i fra og du får hjelp LYKKE TIL :smile: Forresten tror dette bare går med WINXP men det kan jo henne det går med WIN2000 også.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå