sinder18 Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 er det halv skatt den lønningen du får før jul eller er det etter jul? eg får lønning hver 30 i hver måned, vill det bety att eg får halv skatt den 30 denne måneden da? Lenke til kommentar
Thyristor Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Mest sansynlig blir det denne måneden. Er vel egentlig "Desember lønningen" som skal være halv skatt men vil tro at siden du får lønn så sent blir det denne månedens lønning. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Det bestemmer arbeidsgiveren din, ta det opp med lønningskontoret. Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Er vel ikke noe poeng å få halvskatt etter jul. Det er jo til jul folk flest trenger ekstra penger. Lenke til kommentar
sinder18 Skrevet 15. november 2011 Forfatter Del Skrevet 15. november 2011 Er vel ikke noe poeng å få halvskatt etter jul. Det er jo til jul folk flest trenger ekstra penger. Du sier noe der, men får lønn så sent i måneden så lurte litt. Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Åeehh, hvorfor må dere lage slike dilemma midt på natta eller tidlig tidlig morgen før alle kontorer åpner. Nå kan jeg ikke engang ringe til lønningskontoret og høre. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Vi får lønn den 25. i mnd. Og vi kan velge å trekke halv skatt i november om vi vil. Selv om de fleste her velger vanlig skatt. (Bedre å være på den sikre siden og få igjen litt neste år) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Skattebetalingsforskriften § 5-7-2 fastslår at lønn for første halvdel av desember er trekkfri (ikke skattefri). Hvis lønn for første halvdel av desember ikke kommer til utbetaling før neste inntektsår gjelder tilsvarende for siste halvdel av november. Så "egentlig" er det lønna som kommer 30. desember du skal ha halvt skattetrekk i, siden dette er lønn for første halvdel av desember (hvis du lønnes i samme måned) eller siste halvdel av november (hvis du lønnes etterskuddsvis). Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Dette varierer fra arbeidsgiver. Om du får lønnsutbetaling den 10 hver måned kommer den gjerne i desember. Om du har utbetaling den 20 vil den ofte komme i november, da 20. desember vil være sent med tanke på jula. Noen steder utbetaler de desemberlønna noen uker tidligere med halv skatt. Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg får lønn utbetalt siste hver mnd, altså 30 november, så min "halv skatt måned" er lønningsperioden 16. oktober - 15. november. Så varierer nok litt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Lenke til kommentar
sinder18 Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Jeg får lønn utbetalt siste hver mnd, altså 30 november, så min "halv skatt måned" er lønningsperioden 16. oktober - 15. november. Så varierer nok litt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. sjønnte ikke helt den, du får utbetalt den 30 nov, men din halv skatt lønning er den 16 oktober? :S Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Vi får normalt sett lønn den 25 i hver måned, men i desember får vi lønna den 15 i stede for. Pen sum på konto den 15 desember, siden det er unormalt kort tid siden forrige lønningsdato(10 dager mindre enn vanlig) og halv skatt. Mindre pen sum på konto den 15 januar, for å si det slik Lenke til kommentar
sinder18 Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Vi får normalt sett lønn den 25 i hver måned, men i desember får vi lønna den 15 i stede for. Pen sum på konto den 15 desember, siden det er unormalt kort tid siden forrige lønningsdato(10 dager mindre enn vanlig) og halv skatt. Mindre pen sum på konto den 15 januar, for å si det slik så om eg får lønn den 30 i hver måned så får eg halv skatt den 15 januar? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Det var ikke det eg sa, bare hvordan vi hadde det. Som du ser av svarene her så er det ingen fasit. Kontakt lønningskontoret eller følg med på lønnslippen. Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Jeg får lønn utbetalt siste hver mnd, altså 30 november, så min "halv skatt måned" er lønningsperioden 16. oktober - 15. november. Så varierer nok litt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. sjønnte ikke helt den, du får utbetalt den 30 nov, men din halv skatt lønning er den 16 oktober? :S Det jeg jobber mellom 16 oktober og 15 november får jeg utbetalt 30 november, og betaler bare halv skatt av, slik at jeg har ekstra penger tilgjengelig i desember til presanger og slikt. Veldig praktisk synest jeg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Jeg ville heller hatt halv skatt i januar, det er da jeg må betale alle kredittkortregningene fra desember. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Vil bare gjøre oppmerksom på at det ikke er halv skatt i desember og null skatt på ferielønna. Det er redusert skattetrekk på de to lønningene og litt ekstra trekk resten av året for å kompensere for det. Dette er noe staten gjør for at de av oss som ikke klarer å styre sin personlige økonomi skal få råd til ferie og julegaver. Jeg ville ha foretrukket å bli skattet likt hver måned, spart til ferie og julegaver, og fått litt renter på pengene isteden for at jeg skal betale "for mye" skatt de andre månedene. Men det virker som at dagens system passer godt for folk flest... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Dagens system sysselsetter dessuten en del byråkrater, som man ville sluppet med lik skatt hver måned. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Dagens system sysselsetter dessuten en del byråkrater, som man ville sluppet med lik skatt hver måned. Det er vel dagens morsomste. Den ene forskjellen er 10,5 kontra 12. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå