Gå til innhold

Hvilket distro passer meg bra som student?

17 stemmer

1. 1. Les posten under først :)

• Mint
    • Ubuntu
    • Kubuntu
    • Slack
      0
    • Arch
    • Fedora
    • SUSE
      0
    • Annet (spesifiser)
      0

Anbefalte innlegg

Heisann linuxbrukere og guruer :)

Jeg tenker jeg skal prøve en linuxdistro i en måned (eller mer) på min laptop for å lese e-post, skrive oppgaver, programmere, se film og nettsurfing.

Litt informasjon:

Jeg er ikke redd for terminal, litt kode, eller annet mer komplisert.

Jeg kommer fra Windows, men gjør dette like mye for å prøve noe nytt.

Jeg ønsker gjerne at dette skal være noe nytt, og trenger ikke nødvendigvis en oppgavelinje med start-meny på bunnen av skjermen, eller en klone windows explorer og task manager.

Jeg har en backupmaskin som jeg kan falle tilbake til hvis noe ikke fungerer plutselig.

Maskinen har et broadcom trådløst nettverkskort, i3-350M + Intel HD og en Vertex 2 90GB av viktige komponenter. Regner med at Broadcom kan gi meg noen mindre problemer, men ellers burde vel dette være i stand til å kjøre det meste raskt uten problemer.

Hva passer meg?

Er det noen programmer som kan anbefales til programmering, skriving, nettlesing eller andre praktiske verktøy?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som om du har en god holdning i alle fall :)

Men må nesten spørre; hvor avansert har du lyst til at det skal være? Hvor mye har du lyst å lære? Eller vil du at det "bare skal funke"?

Edit: Selv bruker jeg Arch på min skolelaptop, med Gnome 3 for tiden, ikke spesielt fan av Gnome 3..

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Det enkleste og greieste er Linux Mint. Selv om Linux Mint setter opp en nokså fungerende distribusjon for deg så du stort sett slipper å gjøre noe som helst etter installasjon (og da kanskje ikke blir tvunget til å lære så mye), er det allikevel ingenting som stopper deg fra å f.eks bruke terminalen.

Ser ikke ut som om du har noe imot å lete opp litt selv, ikke nødvendigvis velge det enkleste, eller lese litt om forskjellige alternativer, så lister opp noen alternativer nedover.

For å teste forskjellige brukergrensesnitt kan du installere disse i programvaresenteret og velge mellom disse ved innlogging. Om du ikke ønsker å bruke et komplett skrivebordsmiljø (f.eks KDE, Gnome Shell, Gnome Unity, Xfce, LXDE) kan du også velge blant en rekke vindubehandlere (f.eks Fluxbox, IceWM, Openbox).

Til programmering har du en stor liste her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_integrated_development_environments

I siste utgave av Linux User and Developer har de hatt en round-up med slike verktøy, skal sjekke hvem som vant når jeg har bladet foran meg. Selv synes jeg Geany er praktisk, men det var ikke den som kom best ut i LU&D

Til skriving har du blant annet Writer (som er en del av Libre Office), Abiword (som er en del av Gnome Office-pakken), enkle teksteditorer som Kate og Gedit eller tekstbaserte som Vi og Vim, og Kword som er en del av Koffice-pakken.

Til nettlesing er det et hav av programmer, og du kan velge mellom blant annet lynx og links for terminalen, svært basic nettlesere som f.eks Dillo, og større nettlesere som f.eks Firefox, Opera, Chromium, Konqueror, osv.

Det finnes svært mange programmer, hadde vært enklere å komme med programtips om du skriver hva du er ute etter.

Endret av tamarin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er selv veldig spent på den nye Mint versjonen som er ute i RC nå, og det virker som om det er noe som er verdt å anbefale.

Jeg er Ubuntu-bruker og har ikke noe problem med å anbefale Ubuntu for deg og ditt bruk, spesielt pga det er en veldig stor brukerbase som bruker Ubuntu og det er lett å finne svar på problemstillinger. Mint er veldig likt og bygger på den samme basen, men har et litt annet Desktop Enviroment, så jeg vil anbefale deg å prøve begge.

Arch og Slack ville jeg kanskje styrt litt unna som nybegynner, og heller gått på etterhvert om du føler du vil ha mer kontroll over hva som er installert. Alle de andre alternativene i pollen er helt ok å begynne med, og er vel litt avhengig av hvilken distro du og dine "lokale konsulenter" har erfaring med.

Lenke til kommentar

Virker som om du har en god holdning i alle fall :)

Men må nesten spørre; hvor avansert har du lyst til at det skal være? Hvor mye har du lyst å lære? Eller vil du at det "bare skal funke"?

Edit: Selv bruker jeg Arch på min skolelaptop, med Gnome 3 for tiden, ikke spesielt fan av Gnome 3..

Jeg vil heller lære litt enn at alt fungerer som det skal rett ut av eska. Jeg tar heller en guide for å lære meg generell driverinstallasjon istedet for en ferdig oppskrift der jeg bare copy-paster i terminal, samtidig er det greit om jeg får et funksjonelt system uten å måtte knote meg gjennom terminal.

Jeg vurderer selv aa hoppe til sabayon: http://www.sabayon.org/

Det ser jo spennende ut, for meg ser det ikke så annerledes ut fra Mint, men det er nå så.

Det finnes svært mange programmer, hadde vært enklere å komme med programtips om du skriver hva du er ute etter.

Kan vel si det jeg bruker nå:

Media Player Classic

Mediamonkey

Notepad++

Dev-C++

Word

Powerpoint

Opera

Jeg prøvde å installere Fedora 16 i Virtualbox, og det er helt klart at Linux har forandret seg en del siden sist jeg så det i bruk. Jeg skal ta en kikk på disse programmene og prøve Arch og Mint også.

Etter det jeg har forstått kjører Fedora Gnome 3 nå, og jeg syns faktisk det virker som et fint avbrekk, blant annet liker jeg at oppgavebehandling er mer strømlinjet enn det er i Windows. Opera finnes på Linux, og jeg liker Opera.

Lenke til kommentar

Media Player Classic: Til å spille av multimedia finnes det veldig mange programmer. Pleier enten å bruke det som følger med en distribusjon, eller så laster jeg ofte ned VLC.

Mediamonkey: Kjenner ikke til MediaMonkey, og vet ikke om det er noe spesielt med det programmet som du eventuelt kan savne, men du hat blant annet: Amarok, Exaile, Rhythmbox, Songbird og Banshee.

Notepad++: Du kan ta en titt på Bluefish, Geany, Kate, Gedit og Kwrite.

Dev-C++: Skal være støttet i Linux, kom visst ikke lenger enn til Alpha.

Du kan se over denne listen om du finner noen alternativer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_integrated_development_environments#C.2FC.2B.2B

Word og Powerpoint: Skriveprogrammer er nevnt i forrige post. Mange av de komplette kontorpakkene til disse har også tilsvarende programmer for andre programmer som befinner seg i slike kontorpakker, deriblant program for regneark og presentasjon.

Opera: Finnes som sagt også til Linux.

Endret av tamarin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som om Arch Linux kanskje er noe for deg. Du må lære deg å fikse ditt eget OS, men ikke så dramatisk som f. eks Gentoo hvor du må compile. Det er minimalistisk, lettdrevet, har fantastisk wiki og mulighetene er enorme. Om du trenger mer hjelp har du alltid forumet her :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som om Arch Linux kanskje er noe for deg. Du må lære deg å fikse ditt eget OS, men ikke så dramatisk som f. eks Gentoo hvor du må compile. Det er minimalistisk, lettdrevet, har fantastisk wiki og mulighetene er enorme. Om du trenger mer hjelp har du alltid forumet her :)

Installerer det i Virtualbox nå, lenge siden jeg har sett en slik installasjon :p

Lenke til kommentar

https://wiki.archlinux.org/index.php/Official_Arch_Linux_Install_Guide

https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners'_Guide

hovedsaklig:

- boote

- /arch/setup eller hva det er så starter setupen

- følg instruksjonen på skjermen som å velge editor, klokke og slikt

- formatering - manuell eller automatisk, auto funker fint i de aller fleste tilfeller, men du vil kunne få mer ut av disken med manuell, men da må du sette opp partition table osv. som kan være litt vanskelig

- installer pakker

- konfigurer systemet (rc.conf - hovedkonfigureringsfilen til arch som tar for seg daemons, language osv.)

- installer

- reboot og done

så kan du installere KDE/Gnome osv.

- sudo pacman -S <wm/de>

Guider for å installere "skrivebord" og slikt finnes alltid på wikiet, er ganske lett om du bare leser! :)

Lenke til kommentar

Media Player Classic

Mediamonkey - VLC?

Notepad++ - Vim er bra når du blir vant med de rare snarveiene(":w" = "Ctrl+s" f.eks

Dev-C++ - Vim

Word - Open Office Writer

Powerpoint - Open Office Impress

Opera - Chrome er raskere og bedre imho, men begge er tilgjengelige på Linux. Opera har sync, det har ikke Chrome. Eneste ankepunktet jeg kan komme på mot Chrome

Ellers, så foreslår jeg å starte med Ubuntu, og legge inn alle drivere etc. og får det til å funke og bli 100% stabilt. Når du har brukt det en tid, hopper du over på Arch Linux og lager deg et GUI som er 100% slik du vil ha det :-)

EDIT: VIM(Gvim) er veldig greit å lære seg. Hvis du f.eks skal legge inn Arch Linux, har du såvidt meg bekjent kun terminal i starten. Da er det utrolig kjekt å kunne VIM, ettersom du kan redigere tekstfiler og .conf filer rett i terminalen :-)

Endret av conflict
Lenke til kommentar

Media Player Classic - VLC

Mediamonkey - rhythmbox, amarok, quod libet, gmusicbrowser, finnes haugevis av alternativer her

Notepad++ - Vim eller Emacs om du tar deg tid til å sette deg inn i det, ellers har en gedit, kate, etc.

Dev-C++ - Igjen Vim/Emacs om du tar deg tid til å sette deg inn i det, ellers har du f.eks Eclipse CDT, KDevelop, Code::Blocks

Word, PowerPoit - Anbefaler å lære seg LaTeX, ellers har en LibreOffice, AbiWord og KOffice

Lenke til kommentar

Dropp å prakke på editorpreferansen din. Mange som ikke er powerusers vil kunne kode raskere i Eclipse enn Vim eller tilsvarende, det betyr ikke at de er pyser eller sauer forde bare fordi det er "kulere" å kode i terminalen.

Til din info koder jeg i både Netbeans og Vim.

Lenke til kommentar

Etter å ha fiklet med Arch Linux i et par timer har jeg et inntrykk av at jeg ikke vet hvor jeg skal starte hen: Det er masse valg, men jeg vet ikke hva jeg skal velge, og jeg føler at jeg ikke får nyttegjort meg alle mulighetene og valgene tilgjengelig. Dette kan sikkert være flott å komme tilbake til når jeg vet litt mer om hvilke programmer, funksjoner og innstillinger som fungerer for meg. Hele systemet virker å være bygd opp for å kunne passe deg perfekt, men samtidig er det en del inngangskunnskaper nødvendig.

Fedora har jeg fått prøvd et par timer, her er det rimelig enkelt å få gjort noe. Alt fungerer i utgangspunktet greit, og det virker som om det er mye jeg kan gjøre for at systemet blir mer effektivt. Jeg elsker måten man bytter mellom programmer på, veldig intuitiv på lavere oppløsninger. Jeg får litt Mac-følelse, uten at jeg egentlig har noe særlig sammenligningsgrunnlag.

Linux Mint virker som det er designet til å fungere som en overgang fra Windows til Linux. Jeg liker denne distroen, men det er litt mye windows-følelse. Får også en liten anelse om man kan få gjort mer i shell, som vil føre til at jeg lærer mindre bash.

Ubuntu... Et eller annet jeg ikke liker med det, det var det mest brukte distroet, men Unity var ikke behagelig og det virket slitsomt å forsøke å gjøre noe.

Jeg tror jeg kommer til å prøve Fedora en stund nå, og se hvordan det går. Første stopp blir å finne en bedre launcher for programmer.

EDIT:

Gnome 3 virker å være grunnen til at jeg liker Fedora såpass.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Arch er så effektivt som du gjør det, og et skreddersydd Arch vil i utgangspunktet kunne være mer effektivt en et skreddersydd Fedora. Er forståelig at du syns det er overvelmende, men jeg har også litt inntrykk av at du ikke har lest installasjonsguiden når du sier at du ikke aner hvor du skal begynne hen.

Det du snakker om når det gjelder hvordan du endrer instillinger, behandler vinduer osv. er ikke noe om Fedora, men skrivebordsmiljøet du bruker. Du kan bruke akkurat det samme i Arch. Standard skrivebordsmiljø i Fedora er Gnome 3.

Informasjon om hvordan du installerer Gnome 3 finner du i, som alltid, i wikiet. Her er artikkelen.

Skrivebordsmiljøet != Distro

Allikevel, om du syns det er litt vel vanskelig så er det forståelig som sagt, men jeg hadde inntrykket av at det var det du ville :)

Edit:

Jeg bruker forresten Gnome 3 på denne laptopen jeg skriver med nå, og den kjører selvfølgelig Arch :) Har brukt det i et par måneder, og er litt under middels fornøyd, mye pga. det er litt vel låst, har dårlig WM (window manager) i forhold til min favoritt hittil (KDE) og har noen rare løsninger som notifications i bunn av skjermen. Men selvsagt, smak og behag.

Var veldig lett å installere, var bare en linje og deretter legge det inn i daemons som ligger i rc.conf.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Linux Mint virker som det er designet til å fungere som en overgang fra Windows til Linux. Jeg liker denne distroen, men det er litt mye windows-følelse. Får også en liten anelse om man kan få gjort mer i shell, som vil føre til at jeg lærer mindre bash.

Ubuntu... Et eller annet jeg ikke liker med det, det var det mest brukte distroet, men Unity var ikke behagelig og det virket slitsomt å forsøke å gjøre noe.

Jeg tror jeg kommer til å prøve Fedora en stund nå, og se hvordan det går. Første stopp blir å finne en bedre launcher for programmer.

EDIT:

Gnome 3 virker å være grunnen til at jeg liker Fedora såpass.

Linux Mint 12 bruker Gnome 3 http://blog.linuxmint.com/?p=1858 RC'en virker stabilt på mine pc'er, og blir automatisk oppdatert til "final" ved å velge alle oppdateringer.

Avant-windows-navigator fungerer godt under Fedora 15/16, og kan være en god "launcher" for deg.

Har du lagt til RPM Fusion, hvis ikke anbefales dette: http://rpmfusion.org/Configuration/

AutoPlus+ er også et greit program å legge inn: http://www.dnmouse.org/autoten/

Ailurus for tweaking av Fedora er også å anbefale: http://pkgs.org/fedora-16/fedora-i386/ailurus-10.10.3-2.fc15.noarch.rpm.html

• Liker 1
Lenke til kommentar

Arch er så effektivt som du gjør det, og et skreddersydd Arch vil i utgangspunktet kunne være mer effektivt en et skreddersydd Fedora. Er forståelig at du syns det er overvelmende, men jeg har også litt inntrykk av at du ikke har lest installasjonsguiden når du sier at du ikke aner hvor du skal begynne hen.

Det du snakker om når det gjelder hvordan du endrer instillinger, behandler vinduer osv. er ikke noe om Fedora, men skrivebordsmiljøet du bruker. Du kan bruke akkurat det samme i Arch. Standard skrivebordsmiljø i Fedora er Gnome 3.

Informasjon om hvordan du installerer Gnome 3 finner du i, som alltid, i wikiet. Her er artikkelen.

Skrivebordsmiljøet != Distro

Allikevel, om du syns det er litt vel vanskelig så er det forståelig som sagt, men jeg hadde inntrykket av at det var det du ville :)

Edit:

Jeg bruker forresten Gnome 3 på denne laptopen jeg skriver med nå, og den kjører selvfølgelig Arch :) Har brukt det i et par måneder, og er litt under middels fornøyd, mye pga. det er litt vel låst, har dårlig WM (window manager) i forhold til min favoritt hittil (KDE) og har noen rare løsninger som notifications i bunn av skjermen. Men selvsagt, smak og behag.

Var veldig lett å installere, var bare en linje og deretter legge det inn i daemons som ligger i rc.conf.

Poenget her er at selv om du synes det er lett er det ikke nødvendigvis det samme for meg som er helt fersk og vet såvidt forskjellen på root og en vanlig bruker :)

Problemet med Arch var ikke at jeg ikke fikk det til, resultatene kom etterhvert. Problemet var heller at jeg ikke hadde oversikt nok til å føle at valgene jeg tok ga noen mening. For eksempel filsystem under partisjonering, konfigurasjon av GRUB, konfigurasjon av DNS, konfigurasjon av installasjonskilder.

Choosing your DE or WM is a very subjective and personal decision. Choose the best environment for your needs.

Jeg vet at det finnes to store og en del små DEs. Hvordan skal jeg vite hva som er rett eller galt? Hvordan skal jeg kunne gjøre et fornuftig valg?

Linux Mint 12 bruker Gnome 3 http://blog.linuxmint.com/?p=1858 RC'en virker stabilt på mine pc'er, og blir automatisk oppdatert til "final" ved å velge alle oppdateringer.

Avant-windows-navigator fungerer godt under Fedora 15/16, og kan være en god "launcher" for deg.

Har du lagt til RPM Fusion, hvis ikke anbefales dette: http://rpmfusion.org/Configuration/

AutoPlus+ er også et greit program å legge inn: http://www.dnmouse.org/autoten/

Ailurus for tweaking av Fedora er også å anbefale: http://pkgs.org/fedora-16/fedora-i386/ailurus-10.10.3-2.fc15.noarch.rpm.html

Takk for tipsene, skal prøves ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...