Gjest medlem-122015 Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 (endret) Hei! Jeg holder på med en bachelor i IT (informasjonssystemer) og har lyst på en karriere i forsvaret. Er det noen som vet om det finnes en IT-relatert jobb i forsvaret? Isåfall hva går det ut på, og hvordan bør jeg gå fram mtp sivil og militær utdanning? Har i dag ingen militær bakgrunn. Endret 14. november 2011 av medlem-122015 Lenke til kommentar
xaco Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 FFI kan være verdt å se på. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Det er masse IT-jobber i forsvaret, hva vil du jobbe med? Ta en titt her: http://forsvaret.no/om-forsvaret/avdelinger-i-forsvaret/ini/Sider/INI-operasjoner.aspx Du trenger ingen millitær utdannelse eller erfaring så lenge du blir ansatt som sivil. Lenke til kommentar
Gjest medlem-122015 Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Takk for svarene! Jeg kunne tenkt meg å jobbe innen webutvikling, men er åpen for mye annet. Finnes det jobb innen dette? Lenke til kommentar
SuuntoCore Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 (endret) . Endret 16. november 2013 av daim911 Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 I forsvaret er det noe som heter engasjementstillinger. DVS at du som sivil utdannet kan få en jobb, få midlertidig befalsgrad, og jobbe som befal ved en IT-avdeling. Men om du skal være militært ansatt, så vær forberedt at du må gjennomføre rekruttskole for å få grunnleggende soldatutdanning. Som oftest skjer denne rekruttskoleutdanningen ved KNM Harald Haarfagre på Madla Leir i Stavanger. Rekruttutdanningen vil da vare i 8 uker. Senere vil også befalskurs komme, hvertfall er det slik for et par kvartermestere i avdelingen min som har engasjementstillinger. Etter nyttår reiser de på BKMA, befalskurs marine, et 4 måneders kurs. Lenke til kommentar
Gjest medlem-122015 Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 I forsvaret er det noe som heter engasjementstillinger. DVS at du som sivil utdannet kan få en jobb, få midlertidig befalsgrad, og jobbe som befal ved en IT-avdeling. Men om du skal være militært ansatt, så vær forberedt at du må gjennomføre rekruttskole for å få grunnleggende soldatutdanning. Som oftest skjer denne rekruttskoleutdanningen ved KNM Harald Haarfagre på Madla Leir i Stavanger. Rekruttutdanningen vil da vare i 8 uker. Senere vil også befalskurs komme, hvertfall er det slik for et par kvartermestere i avdelingen min som har engasjementstillinger. Etter nyttår reiser de på BKMA, befalskurs marine, et 4 måneders kurs. Kjempebra! Dette høres ut som en god måte for å få foten innenfor forsvaret. Kan dette bare gjøres gjennom sjøforsvaret? Vet du om det er lett å få fast stilling etter en engasjementstilling? En "midlertidig jobb" høres ikke så fristende ut. Har lyst til å bli militært ansatt, ihvertfall etterhvert, og befalutdanning har jeg lenge hatt lyst på uansett. Hvis jeg skal følge ditt råd, hvordan går jeg frem om jeg vil bli militært ansatt innen IT? skal jeg søke på en engasjementstilling for så å bli plassert på rekruttskole, deretter befalskurs, og så rett i jobb som jeg evt kan gjøre til en langvarig karriere? Beklager for så mange spørsmål. Tar imot all info rundt dette med STOR takk! Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 (endret) Ja! Først søker du på jobben og avtaler med avdelingen. Deretter vil de plassere deg på en rekruttskole. Så vil du jobbe litt i avdelingen etter rekruttskolen, før du så blir sendt på befalskurs. Du vil bli fast ansatt etter du er ferdig med rekruttutdanningen. En jeg var sammen med på rekruttskolen hadde ordnet dette slik. Som regel er det avdelingen KNM Harald Haarfagre og forsvarsgrenene Sjøforsvaret og Luftforsvaret som har disse stillingene, men de finnes vel i Hæren nå, men Hæren har jeg ganske liten kjennskap til når det kommer til stillinger i disse støtteavdelingene. Etter du er ferdig med befalskurset vil du også få en fast befalsgrad og ikke lengere midlertidig. Endret 15. november 2011 av Pleya Lenke til kommentar
William_S Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Utlyses stadig itstillinger som sivilt ansatt i Forsvaret. Noen av dem er jo også innenfor spennende avdelinger som Etterretningstjenesten osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå