Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

.no domener som ikke er i bruk?

Anbefalte innlegg

1. Hvorfor blir ikke .no domener som er registrert på bedrifter som er lagt ned frigjort for salg?

2. Hvorfor kan man kjøpe opp en hel haug av domener uten å bruke dem? Burde det ikke vært en eller annen regel for aktivitet etc for å få lov til å ha et domene?

2/3 av .no domener jeg søker opp i forbindelse med mitt firma er tatt, men domene er inaktive. Er det ingen automatikk? Eier jeg et .no domene i evig tid selv om mitt firma legges ned, eller jeg slutter å betale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvorfor blir ikke .no domener som er registrert på bedrifter som er lagt ned frigjort for salg?

2. Hvorfor kan man kjøpe opp en hel haug av domener uten å bruke dem? Burde det ikke vært en eller annen regel for aktivitet etc for å få lov til å ha et domene?

2/3 av .no domener jeg søker opp i forbindelse med mitt firma er tatt, men domene er inaktive. Er det ingen automatikk? Eier jeg et .no domene i evig tid selv om mitt firma legges ned, eller jeg slutter å betale?

Vær oppmerksom på at du kan kreve å overta et domene det burde være naturlig for deg å inneha, om den som har det ikke er i samme posisjon.

Kontakt Norid ([email protected]) og legg problemstillingen fram for dem.

Lenke til kommentar

Organisasjoner som slettes(konkurs, avvikling osv) mister også sine domener hos Norid. Men det er ingen automatikk som blir kjørt ofte her, og eg har ofte sett organisasjoner som er slettet for flere år siden som fortsatt er registrert med domenenavn. Norid setter nok pris på tips om du vet om noen, men normalt er dette noe som Norid skal gjøre etter beskjed fra registrar, eller når de selv oppdager det.

En organisasjon kan heller ikke registrere masse domenenavn og ha disse liggende i tilfelle noen vil kjøpe de, eller i tilfelle man får bruk for de senere. Dette kalles ofte domenehai-virksomhet og er ikke lov i henhold til regelverket. Norid tar regelmessig en gjennomgang av stikkprøver, og sletter de som ikke oppfyller regelverket om sammenheng mellom domenenavn og bedriften, eller de som ikke har aktivitet. Her vil også Norid kunne motta tips og agere på det.

Og om du mener du har større krav på et domenenavn enn nåværende eier så klager du til Norid, og så blir det tatt en avgjørelse som gir deg domenenavnet eller lar eier beholde det.

Lenke til kommentar

Hva med disse "parerte" domene man ser overalt? - Dette handler jo bare om domene-hai-virksomhet?

Og du nevner at Norid sletter domener som tilhører bedrifter som har gått konkurs? -jeg har en ganger sett domener som tilhører bedrifter som er lagt ned for 4-5-6år siden. Og tatt i betraktning det beskjedene antall domener jeg har søkt opp, antar jeg det er mange.

Lenke til kommentar

Hva med disse "parerte" domene man ser overalt? - Dette handler jo bare om domene-hai-virksomhet?

Og du nevner at Norid sletter domener som tilhører bedrifter som har gått konkurs? -jeg har en ganger sett domener som tilhører bedrifter som er lagt ned for 4-5-6år siden. Og tatt i betraktning det beskjedene antall domener jeg har søkt opp, antar jeg det er mange.

Det er for at de har særdeles dårlige rutiner på dette. Ikke for at det skal være slik.

Lenke til kommentar

Som eg skrev, ingen automatikk, og eg mistenker det er gjort med vilje.

Når en bedrift går konkurs eller legger ned driften er det ikke sjeldent at domenene blir tatt med videre i et nytt selskap. De færreste bedrifter tenker over at domenet må få endret eier og fortsetter i bunn og grunn som før. Eg mistenker at Norid tar litt hensyn til disse og unngår å være "drittsekker" som sletter et domene så snart selskapet er slettet i Brreg. Men opprydding gjør de, så det skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...