Gå til innhold

Verbet "Å nedlaste"


Gnurk!

Anbefalte innlegg

Ufattelig teit spørsmål å komme fra en 19-åring som aldri har interessert seg særlig for norsk-faget.

MEN er det lov å si nedlaste som et verb, f.eks "Jeg nedlaster film X akkurat nå."

Min kamerat retter meg på dette hele tiden og det begynner å irritere meg bittelitte, da jeg bruker disse sammensatte-verb-ordene hele tida i min daglig-tale.

 

Link gjerne til sider for konkret bevis/motbevis om det finnes, finner ikke ordet i det hele tatt i ordbøker på nett værtfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nedlaste tror jeg har sin opprinnelse i engelske download, og at å laste ned er det som er godt norsk.

Men om et par-tre år skal du se at formen "å nedlaste" er like grei som den andre. Jeg håper likevel at det blir en god stund til at det blir lov å skrive "å hoste" (av "to host"); hoste er noe vi gjør når vi er forkjølet og ikke når vi f eks huser et domene.

Endret av Anskar
Lenke til kommentar

Tja spørsmålet mitt var vel hovedsakeli om det er LOV å bruke, siden jeg ikke finner det i noen ordbøker...

Er det en nettside med absolutt ALLE norske ord reggistrert (aksepterte norske ord)?

Nei, det finnes nok ikke, dette fordi det ikke finnes en fasit for hva et akseptert norsk ord er. Og siden språk ikke er statisk så vil det uansett forandre seg. Men av de to eksemplene du kommer med nå vil jeg påstå at "en nedlasting" er det eneste av de som er akseptert i dag. "Å nedlaste" vil jeg påstå ikke er det enda i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja spørsmålet mitt var vel hovedsakeli om det er LOV å bruke, siden jeg ikke finner det i noen ordbøker...

Er det en nettside med absolutt ALLE norske ord reggistrert (aksepterte norske ord)?

Nei, det finnes nok ikke, dette fordi det ikke finnes en fasit for hva et akseptert norsk ord er. Og siden språk ikke er statisk så vil det uansett forandre seg. Men av de to eksemplene du kommer med nå vil jeg påstå at "en nedlasting" er det eneste av de som er akseptert i dag. "Å nedlaste" vil jeg påstå ikke er det enda i alle fall.

Men ingen av versjonene finnes i noen av de ordlistene jeg har kommet over... Hvordan kan jeg da vite at en nedlasting er akseptert? (Har vi ikke et register over aksepterte norske-ord? virkelig? (i forhold til skriveri kanskje?)

 

 

Uansett til du som sa jeg skulle google ordliste norsk... jeg trodde muligens det kom tydelig nok frem at det var allerede gjort.. tydeligvis ikke, men nå vet du det :)

Lenke til kommentar

Finnes ikke ordet i ordlisten, er det ikke lov å bruke det. Men det gjelder ikke alltid, f eks kan sammensatte ord likevel være riktig å bruke. Og dette er et sammensatt ord.

 

Når nedlasting kan aksepteres men å nedlaste ikke .... så er det vel for at vi har et godt alternativ til å nedlaste, nemlig å laste ned. Men noe bedre alternativ til en nedlasting kan jeg ikke komme på at vi har.

Lenke til kommentar

Finnes ikke ordet i ordlisten, er det ikke lov å bruke det. Men det gjelder ikke alltid, f eks kan sammensatte ord likevel være riktig å bruke. Og dette er et sammensatt ord.

 

Når nedlasting kan aksepteres men å nedlaste ikke .... så er det vel for at vi har et godt alternativ til å nedlaste, nemlig å laste ned. Men noe bedre alternativ til en nedlasting kan jeg ikke komme på at vi har.

Jeg har litt problemer med å akseptere dette, hovedsakeli grunnet alt rommet det er her for tolkning, det føles som om jeg kan sammensette et hvilket som helst ord for å beskrive noe, så lenge ikke jeg vet/det finnes et bedre alternativ?

Spesielt siden "laste ned" for meg i spillverden ofte er det norske ordet for "load game" (vi bruker last ned spill)...

Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med å akseptere dette, hovedsakeli grunnet alt rommet det er her for tolkning, det føles som om jeg kan sammensette et hvilket som helst ord for å beskrive noe, så lenge ikke jeg vet/det finnes et bedre alternativ?

Spesielt siden "laste ned" for meg i spillverden ofte er det norske ordet for "load game" (vi bruker last ned spill)...

Men vi kan jo se på dette fra en helt annen kant: at du har laget ditt eget nyord. I så måte blir du en pioner. Og så får framtida vise om det kommer til å bli brukt.

Personlig tror jeg ikke det, da jeg synes å laste ned er lettere å si en å nedlaste, men hvem vet.

Lenke til kommentar

morsom ting å nevne:

http://www.ordnett.no/programvare/nedlasting denne siden har IKKE registrert ordet nedlasting eller "å nedlaste"

men for å sitere denne ordbok siden:

"Hvis du velger Last ned så må du velge Kjør når filen er ferdig nedlastet. (Hvis du ikke får dette valget, så gå til mappen der filen ligger, og dobbeltklikk.)"

nedlastet altså en bøyning av verb formen å nedlaste... bare litt humoristisk å nevne :p

Lenke til kommentar

Ufattelig teit spørsmål å komme fra en 19-åring som aldri har interessert seg særlig for norsk-faget.

MEN er det lov å si nedlaste som et verb, f.eks "Jeg nedlaster film X akkurat nå."

Min kamerat retter meg på dette hele tiden og det begynner å irritere meg bittelitte, da jeg bruker disse sammensatte-verb-ordene hele tida i min daglig-tale.

Talespråket er ikke normert, så det er lov å si hva som helst. Men å si nedlaste istedenfor laste ned høres en smule gammeldags ut, nesten kansellistil.

Lenke til kommentar
Spesielt siden "laste ned" for meg i spillverden ofte er det norske ordet for "load game" (vi bruker last ned spill)...

 

lastar du spelet, du lastar det ikkje ned.

 

 

morsom ting å nevne:

http://www.ordnett.no/programvare/nedlasting denne siden har IKKE registrert ordet nedlasting eller "å nedlaste"

men for å sitere denne ordbok siden:

"Hvis du velger Last ned så må du velge Kjør når filen er ferdig nedlastet. (Hvis du ikke får dette valget, så gå til mappen der filen ligger, og dobbeltklikk.)"

nedlastet altså en bøyning av verb formen å nedlaste... bare litt humoristisk å nevne :p

 

Nei, du tarv [treng] ikkje tolka det slik. Du kann nemlegt tolka det som ei partisippform av «laste ned». Det er ikkje noko uvanlegt i norsk samanheng at eit verb som vert skrive i tvo ord fær ei partisippform i eitt ord. Til dømes segjer ein at noko er 'burtkome' [bortkome], men ein segjer derimot at ting kann 'koma burt', ikkje 'burtkoma'.

Endret av Anarkhos
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du googler ordliste norsk, der skal du finne det du trenger.

Det er kanskje en aldri så liten kapring av tråden, men jeg lar det stå til, da det handler om det samme:

Er "å google" et verb?

 

Nyttar du noko som eit verb, so er det eit verb. Um det er teke med i ordlistone er ei onnor sak.

Endret av Anarkhos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...