Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forbedre tråløst signal med HomePlug/Powerline?

Anbefalte innlegg

Hei, det har seg sånn at jeg bor nede i en kjellerleilighet som jeg leier. Har hatt mye problem med at tråløs-signalet detter ut og inn. Har sånn ca 70-90% signal, men den detter opp og ned som fører til lags på spill osv. Jeg er omringet av betong som jeg vet gjør at signalet bli svekket. Det går en TV kabel ned fra router'n som jeg kan bytte om til PC hvis jeg skifter om på routern, men da funker selvsagt ikke TV'n.

Har sett på HomePlug/Powerline på komplett, men vil det funke? Relativt nytt hus, bygd 2004.

Trenger gode råd, mvh Xarus:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det funker fint for meg. Beste er å prøve.

Jeg hadde imidlertid droppet å bruke wifi, og heller kjøpt et homeplug-kit som jeg hadde koblet direkte i PCen med kabel. Wifi er etter min erfaring ustabilt og avhenger i stor grad av kvaliteten på nettutstyret. Homeplug avhenger jo forsåvidt også av kvaliteten på strømnettet, men jeg har ikke hatt problem med homeplug i noen av de tre husene jeg har brukt det i.

Lenke til kommentar

Har lest litt med dette om kurser osv på disse greiene. Forstår ikke helt hva det vill si.. Men vi har et eget sikringsskap i leiligheten, men routeren står inne til han jeg leier til, har dette noe å si? Nå ble jeg litt bekymret på at dette ikke vil fungere:/

Lenke til kommentar

Da har jeg satt opp homepluggen i leiligheten, og jeg må si jeg er imponert over hvor bra det funker:)

på: http://speedtest.net/ lå jeg ustabilt på 5/10 mbit og når ligger jeg stabilt på 25/26 mbit:)

Det eneste som er litt rart er at den ene homepluggen som er koblet til xbox lyser orange på en av lysene (bilde av et hus) men fungerer utmerket uansett:) men er litt bekymret for at det er noe som ikke stemmer..

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar

Hei, har ikke sett på det med passord ennå. Men vet jeg har muligheten å sette opp:) Men tror ikke det er problemet, det virker som den bare trenger litt tid å koble seg sikkelig på. Har spilt i ca 2 timer nå, og den kobla seg rett på grønn med en gang jeg fikk joina en match på call of duty:)

Inne på programmet står det at jeg har 164mbit på den som blinker orange til tider (koblet til xbox), og bare 93mbit på den som virker mest stabil (koblet til PC). Jeg har jo ikke så rask linje så regner med det er hvor mye den får til å yte? Gir ingen mening..

En annen sak er det at når jeg skrur av xboxen, virker det som om adapteret setter seg selv i en slags sparemodus, alle lysene slukker og bare blinker noen ganger rytmisk nå og da. Men den som er koblet til PC'n står å durer likevel når PCn er avslått. Blir det en saftig strømregning på meg eller skal det være slik?

Endret av Xarus
Lenke til kommentar

Green = Good quality.

Orange = Bad quality.

Oransje trenger nødvendigvis ikke å bety at det er dårlig overføringskvalitet, men at den ikke er på sitt beste. Vi setter opp mange av disse på jobben, og den lyser oransje ca 70% av gangene. Også er det kanskje 10% av disse igjen det IKKE er signal mellom. Fungerer det så er det det viktigste. Lysene er bare en indikator.

Lenke til kommentar

Noen som vet noe om denne?: D-Link DHP-W307 power line AV Kjøpte nettopp en slik, før jeg så denne tråden, og ble litt usikker på om den fungerer godt. Tester sa så, blant annet hos side som linket ovenfor. Får nå heller se om det fungerer helt om det ikke er de samme kursene, noe som jeg nå har begynt å bekymre meg for. :p

Edit: glemte å si at det ikke er den kit-typen hvor man får med en trådløs også, kun to til bruk av kabel. om det fungerer, eventuelt bra, får jeg vurdere en trådløs enhet til å dekke enkelte områder. time will show.

Endret av cake
Lenke til kommentar

Har lest litt med dette om kurser osv på disse greiene. Forstår ikke helt hva det vill si.. Men vi har et eget sikringsskap i leiligheten, men routeren står inne til han jeg leier til, har dette noe å si? Nå ble jeg litt bekymret på at dette ikke vil fungere:/

Eget sikringsskap kan eller kan ikke være et problem.

Hvis du har eget strømforsyning til leiligheten din så er det neppe på samme krets og da vil ikke homeplug fungere mellom de to. Er det på samme strømforsyning så fungerer det normalt selv om det evt. er et eget sikringsskap.

Om du betaler din egen strømregning så er det nok separat. Hvis du har det inkludert i husleien derimot så kan det være enten eller - altså det kan være inkludert pga. nødvendighet da det alt går gjennom samme måleren uansett - men det kan jo selvfølgleig inkluderes i husleien selv om det var tilfellet også.

Det beste er å prøve. Du har angreretten du kan benytte om det viser seg å ikke fungere i det hele tatt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvis du har eget strømforsyning til leiligheten din så er det neppe på samme krets og da vil ikke homeplug fungere mellom de to. Er det på samme strømforsyning så fungerer det normalt selv om det evt. er et eget sikringsskap.

Om du betaler din egen strømregning så er det nok separat. Hvis du har det inkludert i husleien derimot så kan det være enten eller - altså det kan være inkludert pga. nødvendighet da det alt går gjennom samme måleren uansett - men det kan jo selvfølgleig inkluderes i husleien selv om det var tilfellet også.

Det beste er å prøve. Du har angreretten du kan benytte om det viser seg å ikke fungere i det hele tatt.

-Stigma

Betaler IKKE min egen strømregning, den er inkludert i prisen:) Produktet har løst problemet jeg hadde med dårlig tråløs-signal, de fungerer jo kjempe bra:) Selv om en av dem kan lyse orange, så ser det ut til å virke kjempebra uasnett:)

Mvh Xarus

Lenke til kommentar

-Stigma

Betaler IKKE min egen strømregning, den er inkludert i prisen:) Produktet har løst problemet jeg hadde med dårlig tråløs-signal, de fungerer jo kjempe bra:) Selv om en av dem kan lyse orange, så ser det ut til å virke kjempebra uasnett:)

Mvh Xarus

Orange lys på homeplug lyset vil indikere at den "girer ned" i en litt laver hastighet enn optimal pga. så-som-så signal. Det er normalt et nivå enda lavere enn dette (rødt lys) før den mister kontakten helt. Det sagt - adapterene i dag er såpass raske at selv om de bare går på halvparten av optimal fart så er det gjerne mer enn nok for ditt linjebruk.

-Stigma

Lenke til kommentar

-Stigma

Mvh Xarus

Orange lys på homeplug lyset vil indikere at den "girer ned" i en litt laver hastighet enn optimal pga. så-som-så signal. Det er normalt et nivå enda lavere enn dette (rødt lys) før den mister kontakten helt. Det sagt - adapterene i dag er såpass raske at selv om de bare går på halvparten av optimal fart så er det gjerne mer enn nok for ditt linjebruk.

-Stigma

Tusen takk, svaret jeg har ventet på :) Jeg skal aldri tilbake til tråløs, ligger fortsatt på 26 mbit (tror det er 30 mbit linje her) så i forhold til de ustabile 5 til 10 jeg hadde før er jeg veldig veldig fornøyd :)

Takk for hjelpen, mvh Xarus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...