Ole3 Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 (endret) Min datter kjøpte en dyr sykkel med hydrauliske bremser av en leverandør i Bergen for noe over tre år siden. Det har vært reklamert på diverse feil relatert til den hydrauliske løsningen på en av bremsene helt siden sykkelen var ny. Leverandøren har ikke klart å reparere dette. Hun har nå vært i skriftlig kontakt og fått svar om hun må dekke en viss sum av ny brems selv. Slitasje på bremseklosser og skiver er ikke tema for reklamasjon. Feilen er relatert til bremsemekanismen som må forventes å leve vesentlig lenger enn fem år. Har leverandør rett til å kreve noen form for egenandel - muligens under henvisning til at en ny del har en høyere verdi enn den brukte? Hva med arbeidspenger? //Ole Endret 14. november 2011 av Ole3 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Nei - reklamasjon skal foregå uten kostnader for kunden. Så om det er en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven så kan ikke selger krever egenandel eller betalt for arbeidet. Dette kravet må i så tilfelle rettes til produsent/importør, ikke kunden. Så spørsmålet blir om det er en mangel. Eg synes fem års levetid på sykkeldeler(gir/brems/nav) er mye, selv med tilstrekkelig vedlikehold fra kunden. Men det kommer kanskje ann på prisklasse også. 2 Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 (endret) Takk for svar, nomore! Forbrukerkjøpsloven inneholder en passus om at for en ting som er ment å vare vesentlig lengre enn to år så er reklamasjonsfristen fem år. Det bør vel ikke være tvil om at et hydraulisk bremsesystem skal vare vesentlig lengre enn to år under normal bruk. Videre er systemet forsøkt reparert minst to ganger tidligere. Finnes det en tekst fra forbrukerkjøpsloven eller tilsvarene som leverandør kan gjøres oppmerksom på i forbindelse med krav om egenandel? //Ole Endret 14. november 2011 av Ole3 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Først kan du henvise til §26, "Forbrukerens krav ved mangler": Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukerena) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c) kreve prisavslag etter § 31 d) kreve heving etter § 32 e) kreve erstatning etter § 33. Punkt b) er det du sikter deg inn mot, retting/avhjelp. §29 og §30 er som følger(min utheving av det viktige i din sak): § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. 1 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Reklamasjonsfristen er 5 år ja. Men det betyr ikke at delene er ment til å vare i 5 år. F.eks mobiltelefoner er ment til å vare mellom 3 og 4 år (ref mobiltelefon-dommen), men det er fortsatt 5 års reklamasjonsfrist på feil som har oppstått før de 3-4 årene har gått. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 18. november 2011 Forfatter Del Skrevet 18. november 2011 Takk for sitatene nomore! De kan vise seg nyttige. Jeg kommer tilbake //Ole Lenke til kommentar
NickH Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Nei, det er heller leverandøren som skal erstatte tapet ditt i perioden uten objektet. Mvh, Nick Houston [email protected] Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Slike krav må være for reelle økonomiske behov, i så tilfelle. Det kunden har krav på i mellomtiden er en lånegjenstand, om det tar mer enn ei uke og ikke er for kostbart for selger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå