Gå til innhold

Hjelp, jeg må bruke Linux!


Anbefalte innlegg

Sukk, omgubuntus anmeldelser er så flaut.

 

"Woho, fin distro! Shippet med et grønt tema og grønn bakgrunn!"

Det er også lenge siden Mint fikk bort dette stempelet (som står nede på artikkelen):

 

Here is what I would like to see out of it if you guys take up advocacy…

- ...

- ...

- Create an identity that doesn’t amount to a green-coloured Best Of ‘Ubuntu’

 

En ting jeg liker med Mint er at de virkelig hører på hva deres brukere sier. De har også utviklet en del egne løsninger som har falt i smak her.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv ville jeg valgt Ubuntu pga dokumentasjon, bedriftfokus og utbredelse. Har aldri(?) prøvd Mint, men tviler ikke på de som anbefaler det.

Likevel: Mint bruker en utdødd desktop, og det er ikke særlig fremtidsrettet for en slik test.

 

Et annet forslag vil være å prøve flere forskjellige distroer den første uka, før du bestemmer deg for en som du skal bruke de siste 3-4 ukene.

 

Ubuntu, Linux Mint, Fedora, OpenSUSE og Mandriva/Mageia kan da være kandidater.

Mint er Ubuntu under masken. Mint er nok også neppe utdødd og tror nok både Mint og Ubuntu kommer til å være nokså populære i lang tid fremover.

 

Mint er vel stort sett like fremtidsrettet som Ubuntu. Den setter i tillegg opp systemet slik at de som har behov for å spille av krypterte DVD-er, spille av Flash, osv. slipper å surre med det i etterkant. I tillegg har den en noe annerledes programvareløsning og en del andre verktøy som mange kan få nytte av.

 

Den største forskjellen jeg merker er at med Mint så trenger jeg egentlig ikke å gjøre noe særlig etter jeg har installert distribusjonen.

 

Jeg sa ikke at Mint er utdødd, men de bruker Gnome 2.32(?) på sin siste offisielle versjon. Det er en utdødd desktop som ikke lenger blir oppdatert av Gnome.

 

Jeg driver nå og laster ned Linux Mint for å prøvekjøre det, men det tar en evighet pga bedritne linjer her.

 

Hva er det egentlig du trenger å etterinstallere i Ubuntu etter install, hvis du ikke teller med sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal bruke terminal kan du jo like greit holde deg unna

 

Det er nettopp slike holdninger som gjør at nye brukere blir avskrekket fra å ta i bruk Linux. Det er ingen tjent med.

 

Og "ekspertene" har en lei tendens til å gjøre ting mer komplisert enn nødvendig. Her på forumet fikk jeg f.eks. råd om å redigere en tekstfil i terminal for å gjøre noe i Ubuntu. Jeg fikk det ikke til og gav opp. Heldigvis oppdaget jeg at det gikk an å gjøre det samme i GUI med tre-fire museklikk...

 

Som regel når en skal gjøre endringer feks i en config fil så åpner man filen via terminal pga adgangsrestriksjoner. Akkurat dette er jo en av årsakene til at Linux er mindre sårbar mot angrep/maleware enn feks windows.

 

Feks:

sudo gedit /etc/apt/sources.list

 

Sudo er en superuser kommando som gir deg utvidet rettigheter - likt en admin konto i win xp men kun for en spesifisert oppgave.

 

gedit er en text editor for Gnome. Lik wordpad i windows. Gedit er standard i Gnome. Kjører du KDE skrivebordsmiljø mangler naturlig nok gedit og da skriver du inn navnet på text editoren i ditt valgte skrivebordsmiljø.

 

/etc/apt/sources.list Det er filbanen/adressen til fila som skal endres.

 

Men sudo sekvensen slutter når du har lagret og avsluttet dokumentet sources.list eller når du lukker terminalvinduet.Og sudo kommandoen gjelder da kun et spesifikt dokument. Altså har du ikke en generell admin tilgang slik vi kjenner fra windows.

 

Det betyr at du da er en normal bruker med begrensende tilgangsrettigheter straks filen er lukket.

 

Selve endringene i filen er helt lik å endre dokument i wordpad.

 

Slik kan feks sources.list se ut:

 

# sources.list
# deb cdrom:[ubuntu 8.04.1 _Hardy Heron_ - Release amd64 (20080701)]/ hardy main restricted

#deb cdrom:[ubuntu 8.04.1 _Hardy Heron_ - Release amd64 (20080701)]/ hardy main restricted
# See http://help.ubuntu.com/community/UpgradeNotes for how to upgrade to
# newer versions of the distribution.

deb http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/ hardy main restricted
deb-src http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/ hardy main restricted

## Major bug fix updates produced after the final release of the
## distribution.
deb http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/ hardy-updates main restricted
deb-src http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/ hardy-updates main restricted

 

Som dere ser trenger man ikke være hverken programmerer eller nerd for å legge til noe i dokumentet.

 

Skal du feks legge til multiverse kopierer du bare inn følgende i dokumentet:

 

deb http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/ hardy multiverse
deb-src http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/ hardy multiverse
deb http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/ hardy-updates multiverse
deb-src http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/ hardy-updates multiverse

 

Som dere ser er det hverken komplisert eller krevende. Det er bare en annen grunnleggende filosofi og tilnærming til problemløsning enn i windows. Når man har brukt windows eller osx i årevis så er det jo klart at man utvikler en forståelse for OS og hvordan problemer løses. Akkurat slik er det i Linux også. Men man må våge å tørre, og blir man fast så finnes det alltid noen å spørre om hjelp.

 

Om en da puster rolig fremfor å stresse seg opp når en ser at det kreves litt bruk at terminalvinduet så er det faktisk ikke noen vanskelig sak å løse problemet. Ja litt annerledes enn i windows men absollutt gjennomførbart.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Uansett hva du velger av distro, er terminalen god å kunne. Kan spare deg for mye når du skal installere.

Men hvis du bare skal surfe og bruke noen av programmene du finner i pakkebrønnen vil du greie deg uten terminalen.

 

Så vil jeg vel mene at dataprogrammer er til for å gjøre det enklere for brukeren. Det er dataprogrammer som skal bruke terminalen - ikke brukeren.

 

Jeg så en som nevnte Zorin OS - det er "morsomt" - feks. "knuses" menyene og det er mye annet stæsj.

Og av de nye versjoner som finnes er det dette som likner mest på Windows i bruk og utseende.

Lenke til kommentar

Dette har utviklet seg til en krig nå.

Ja, det er mange delte meninger der ute ang. hva som burde brukes av distro.

 

Det er i dag slik at Ubuntu har det beste community støtte apparatet der ute hvor Mint bare kan glemme å måle seg.

 

Istede for denne krigen er det bedre og hjelpe denne personen godt på vei.

 

Hvis det er slik at Niklas befinner seg i CLI/terminal (uavhengig av hvilke distro/Desktop Env. han velger) så er og blir en av de største styrkene til Unix/Linux/BSD det innebygde manual/dokumentasjonssystemet..

 

For nye brukere så kommer jeg alltid med samme kommentar:

Ditt viktigste verktøy er kommandoen "man"

# man fdisk (hvis man trenger hjelp med fdisk)

 

# man <applikasjon/kommando>

Dette er et veldig godt verktøy hvis man står fast!

 

La stridsøksen ligge og hjelp heller til å dytte i riktig rettning!

 

Hilsen en som jobber med Unix/Linux support daglig!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Men sudo sekvensen slutter når du har lagret og avsluttet dokumentet sources.list eller når du lukker terminalvinduet.Og sudo kommandoen gjelder da kun et spesifikt dokument. Altså har du ikke en generell admin tilgang slik vi kjenner fra windows.

 

Man har sikkert mye større skalerbarhet og muligheter på dette området i Linux, men utsagnet er vel ikke helt riktig ? Går da fint å åpne notepad f.eks som admin med å kjøre "run as"..

Lenke til kommentar

 

Programvare på Linux

Mest sannsynlig vil du måtte finne mye alternative programmer for Linux, men mindre du bruker en god del fri programvare på Linux. Det finnes noen større kommersielle produkter til Linux, som Softimage og Maya, men Adobe sine programmer og mye annet er det lite av. Du bør ramse opp en liste over programvare du trenger alternativer til på Linux.

 

 

Har brukt Photoshop via wine siden CS2 og det funger. Har også brukt både inDesign og Illustrator via wine men det har vært mer kronglete mtp versjonsnummer. Men når jeg fant korrekt versjon så virket de også fint.

Lenke til kommentar

Det er i dag slik at Ubuntu har det beste community støtte apparatet der ute hvor Mint bare kan glemme å måle seg.

 

Dette er svada å hevde. Linux Mint og mange andre er basert på Ubuntu, og har derfor like god støtte. Det som gjelder for Ubuntu, gjelder i all hovedsak også for Ubuntu-avartene. Personlig synes jeg at Mint sitt bruker-forum er langt mer oversiktlig enn hos Ubuntu.

Lenke til kommentar

Selv ville jeg valgt Ubuntu pga dokumentasjon, bedriftfokus og utbredelse. Har aldri(?) prøvd Mint, men tviler ikke på de som anbefaler det.

Likevel: Mint bruker en utdødd desktop, og det er ikke særlig fremtidsrettet for en slik test.

 

Et annet forslag vil være å prøve flere forskjellige distroer den første uka, før du bestemmer deg for en som du skal bruke de siste 3-4 ukene.

 

Ubuntu, Linux Mint, Fedora, OpenSUSE og Mandriva/Mageia kan da være kandidater.

Mint er Ubuntu under masken. Mint er nok også neppe utdødd og tror nok både Mint og Ubuntu kommer til å være nokså populære i lang tid fremover.

 

Mint er vel stort sett like fremtidsrettet som Ubuntu. Den setter i tillegg opp systemet slik at de som har behov for å spille av krypterte DVD-er, spille av Flash, osv. slipper å surre med det i etterkant. I tillegg har den en noe annerledes programvareløsning og en del andre verktøy som mange kan få nytte av.

 

Den største forskjellen jeg merker er at med Mint så trenger jeg egentlig ikke å gjøre noe særlig etter jeg har installert distribusjonen.

 

Jeg sa ikke at Mint er utdødd, men de bruker Gnome 2.32(?) på sin siste offisielle versjon. Det er en utdødd desktop som ikke lenger blir oppdatert av Gnome.

 

Jeg driver nå og laster ned Linux Mint for å prøvekjøre det, men det tar en evighet pga bedritne linjer her.

 

Hva er det egentlig du trenger å etterinstallere i Ubuntu etter install, hvis du ikke teller med sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras?

Hovedsaklig er det kun ubuntu-restricted-extras. Ubuntu bruker ikke SUN sin Java, har hatt litt problemer med OpenJDK på nettbanker, men dette har vel blitt bedre i det siste(?), pakkebrønnene med SUN sin programvare er ikke åpnet, men trenger kun å åpne opp for partner-brønnene (om ikke nå lengre, var iallefall, husker ikke). Liker også å ha støtte for å spille av krypterte DVD-er, her er ikke bakkebrønner med programvare tilgjengelig i det heletatt, og må legges til.

 

I tillegg synes foretrekker jeg VLC, Gimp, og en del andre programmer som kommer med Mint. Hadde håpet Mint la til enda litt ekstra programvare også som dekker flere behov, men her er det nok mange som er svært uenig vil jeg anta.

 

Mint har også lagt til brønner til getdeb sitt utvalg av spill og programmer, som gir et litt større utvalg. Disse er ikke åpnet som standard, men er bare å huke av som med partner-brønnene i Ubuntu. Mener også å huske at jeg ikke fant Opera i Ubuntu av en eller annen grunn, men skal ikke påstå det helt sikkert.

 

Likte også Mint meny bedre da jeg kan gjøre enkelte oppgaver direkte fra menyen. Som å installere programmer om jeg f.eks søkte etter program X og om den ikke var der var det bare å klikke install. Det var enkelt og avinstallere ved å kun høyreklikke på programmer og velge avinstaller. Synes også oppsettet på menyen i Mint var bedre enn den i Ubuntu, men det er også mulig å legge til menyen i Ubuntu, slik jeg har gjort her: http://images.gfx.no/696/696544/menusfixed.png

 

Man kan kanskje si at Mint brukte en udødd versjon av Gnome, men det samme kan sies om de som valgte å bli sittende litt lengre med KDE3.5. Mange ser ikke på Gnome Shell som ferdig enda, til tross langt bedre enn KDE 4 da det kom (som også fikk større følger for KDE). Synes Mint gjorde lurt å vente med å gå over til Gnome 3, altfor mange distribusjoner legger med programvare for tidlig. Synes det også er synd at mye slikt blir tvunget på brukeren. openSUSE tror jeg ga valget om man ville logge seg inn i 3.5 eller 4 ved pålogging i en periode, de første releasene med overgang til skrivebordsversjoner med så store variasjoner burde gjøres mer smooth der de vanlige brukerne logger seg inn på godt testet og utviklet skrivebord, mens de som ønsker å utvikle, teste og komme med tilbakemeldinger kan velge å logge seg inn i nytt skrivebord ved innlogging. KDE 4 har tapt mange brukere på grunn av dette, og selv om KDE 4.7 har blitt nokså stabilt og raskt nå, så er det nok mange som ikke gir det en sjanse.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Den største, og kanskje skumleste overgangen, er alle valgene - vil jeg tro (aldri brukt Linux særlig, selv om alt tyder på at den er det beste for en teknogeek).

 

Allerede nå sitter man og undres over hvilke versjon man skal bruke. Sjeldent en særlig stor utfordring innen Mac- og Windows-verdenen, hvor mange valg alt er tatt for en.

 

Ikke noe jeg syntes er negativt (tvert imot), men samtidig tror jeg det er en fordel å ikke dvele for lenge ved hvert valg. Da blir det fort ineffektivt.

 

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poll, poll, pollpollpoll, pollpoll poll poll, POLL POLL!

 

Selv ville jeg valgt Ubuntu pga dokumentasjon, bedriftfokus og utbredelse. Har aldri(?) prøvd Mint, men tviler ikke på de som anbefaler det.

Likevel: Mint bruker en utdødd desktop, og det er ikke særlig fremtidsrettet for en slik test.

 

Et annet forslag vil være å prøve flere forskjellige distroer den første uka, før du bestemmer deg for en som du skal bruke de siste 3-4 ukene.

 

Ubuntu, Linux Mint, Fedora, OpenSUSE og Mandriva/Mageia kan da være kandidater.

 

Mint har nylig gått over Ubuntu, og slipper straks en ny RC! :)

 

Hva har det med saken å gjøre, og hva mener du med at Mint har gått over Ubuntu? Overgått?

 

Synes heller ikke det er riktig å dytte folk inn på en RC, særlig når det er snakk om en jobb-PC. Aller helst skulle de brukt en LTS, men 10.04 LTS er for utdatert nå, og det er for lenge til 12.04 LTS kommer. Hvordan andre distroer forholder seg til LTS vet jeg ikke.

 

Jeg mener at alt det du sa der var feil! Mint har nylig emigrert over til et Gnome 3 - basert skrivebord, og er absolutt fremtidsrettet. Mint er har nå blitt mer populært enn Ubuntu, om du leser hardware.no jevnlig, så var det nettopp en artikkel om det.

 

RC og RC! Poenget mitt er at Linux Mint holder seg oppdatert, og snart får vi se enda mer av den fremtidsrettingen som du påstår at Mint ikke har!

Lenke til kommentar

Jeg mener at alt det du sa der var feil! Mint har nylig emigrert over til et Gnome 3 - basert skrivebord, og er absolutt fremtidsrettet. Mint er har nå blitt mer populært enn Ubuntu, om du leser hardware.no jevnlig, så var det nettopp en artikkel om det.

Som sier at Mint for første gang har hoppet over ubuntu i antall treff på Distrowatch. Det sier ingenting om størrelsen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den største, og kanskje skumleste overgangen, er alle valgene - vil jeg tro (aldri brukt Linux særlig, selv om alt tyder på at den er det beste for en teknogeek).

 

Allerede nå sitter man og undres over hvilke versjon man skal bruke. Sjeldent en særlig stor utfordring innen Mac- og Windows-verdenen, hvor mange valg alt er tatt for en.

 

Ikke noe jeg syntes er negativt (tvert imot), men samtidig tror jeg det er en fordel å ikke dvele for lenge ved hvert valg. Da blir det fort ineffektivt.

 

Lykke til :)

Samme som jeg også tenker. Det er mye man kan ta stilling til når man skal gå over til Linux. Et hav av distribusjoner med forskjellig programvare, pakkebrønner, standard brukergrensesnitt, osv.

 

Som du sier er ikke dette noe tema om man skal bruke Windows eller Mac OS, kun en distribusjon, med et brukergrensesnitt, osv. Kanskje litt varierende programvare ved OEM-utgaver, men ikke noe man kan gjøre noe med uansett.

 

Personlig synes jeg dette er positivt(, selv om det kanskje blir i det meste laget noen ganger, det fører også til en del fragmentering). Det blir litt som å ha mulighet til å velge nettleser, mediaspiller, osv. på et høyere nivå. Selvsagt blir det nok mye rabalder da alle har sine meninger om dette, både ved valg av Linux-distribusjon som ved valg av nettleser på et eller annet OS.

 

Veldig mange ender opp med en nokså obligatorisk distrohopping og testing av skrivebordsmiljøer. Om det skjer så har kanskje Niklas kun rukket å slå seg til ro med en løsning etter en måned.

Lenke til kommentar

Poll, poll, pollpollpoll, pollpoll poll poll, POLL POLL!

 

Selv ville jeg valgt Ubuntu pga dokumentasjon, bedriftfokus og utbredelse. Har aldri(?) prøvd Mint, men tviler ikke på de som anbefaler det.

Likevel: Mint bruker en utdødd desktop, og det er ikke særlig fremtidsrettet for en slik test.

 

Et annet forslag vil være å prøve flere forskjellige distroer den første uka, før du bestemmer deg for en som du skal bruke de siste 3-4 ukene.

 

Ubuntu, Linux Mint, Fedora, OpenSUSE og Mandriva/Mageia kan da være kandidater.

 

Mint har nylig gått over Ubuntu, og slipper straks en ny RC! :)

 

Hva har det med saken å gjøre, og hva mener du med at Mint har gått over Ubuntu? Overgått?

 

Synes heller ikke det er riktig å dytte folk inn på en RC, særlig når det er snakk om en jobb-PC. Aller helst skulle de brukt en LTS, men 10.04 LTS er for utdatert nå, og det er for lenge til 12.04 LTS kommer. Hvordan andre distroer forholder seg til LTS vet jeg ikke.

 

Jeg mener at alt det du sa der var feil! Mint har nylig emigrert over til et Gnome 3 - basert skrivebord, og er absolutt fremtidsrettet. Mint er har nå blitt mer populært enn Ubuntu, om du leser hardware.no jevnlig, så var det nettopp en artikkel om det.

 

RC og RC! Poenget mitt er at Linux Mint holder seg oppdatert, og snart får vi se enda mer av den fremtidsrettingen som du påstår at Mint ikke har!

 

Foreløpig siste stabile versjon til Mint benytter Gnome 2. Mint 12 kommer til å bruke Gnome 3, men det er sannsynligvis fordi Ubuntu allerede har gjort migreringen og Mint dermed kommer til dekket bord. Å basere seg på søketall fra distrowatch er ganske håpløst, for det sier ingenting om reell utbredelse. Mint har en relativt mye omtalt release på gang, og dette fører naturlig nok til at mange søker på det. Strategisk nok legger de releasen slik at støvet fra Ubuntu 11.10 har lagt seg, og ingen andre større distroer har release nå. Trodde du hadde lært at klipp-og-lim-artiklene til hw.no bør tas med en solid klype salt..

 

"RC og RC!" er jo alltid et fint svar når sjefen på jobben spør om dere bør satse på å implementere programvare som enda ikke er ute av testfasen... Linux Mint holder seg oppdatert ved å rebrande Ubuntu, legge til et par ekstra pakkebrønner og et drøss med bloat.

 

Nå skal jeg fyre opp laptopen og få meg et inntrykk av Mint på egenhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...