sinnaelgen Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Selv om jeg burde kunne det så trenger jeg litt oppdateringer angående forskjellen mellom Hub , svitsh og rutter. På en måt så virker det som en hub og en svitch er det samme. Det kommer bare an på hvordan de brukes Samtidig så virker det som ruter gjør samme nytten som en svitsh. spørsmålet blir også hvorfor man bruker det ene fremfor det andre. for dele mellom 2 tv dekodere på samme tilkobling i Altibox si system så brukes en svitsh. For å dele flere enheter på samme usb tilkobling bruker man en hub For å koble samme flere datamaskiner skal man visstnok måtte bruke en rutter , spesielt når det er trådløs forbindelse. Jeg skjønner bruksområdet men sliter med å se forskjellen Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 hub og switch gjør samme nytten. men i en hub sendes all informasjon til samtlige porter. som vil si at du kaster bort båndbredde. eks: du har fire maskiner, maskin 1 skal sende en fil til maskin 2, og maskin 3 en fil til maskin 4 med en switch får du teoretisk sett høyeste hastighet som enhetene støtter mens med en hub har du bare hastigheten huben støtter som må deles på alle maskinene som er tilkoblet. en router har litt flere funksjoner, som f.eks DHCP. man får såkalte aksesspunkter, som bare gir trådløst nettverk, men ikke har routerfunksjonalitet. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 En ruter har ikke dhcp-server nei. En ruter tar kun å sender pakker videre fra ett nett over til ett annet. Den trenger ikke å gjøre noe annet(ikke dns eller dhcp). Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 (endret) Vel, dette er nok litt unøyaktig, men veldig røfft sett kan man si følgende: En hub og en switch har samme bruksområde og fungerer (i forhold til resultatet du får ut av det) likt. De er bare konstruert på forskjellige prinsipler. En hub er "dum" og fungerer som en militær walkie-talkie kan du si. En maskin sender noe ut på nettverket - huben mottar det, og sender det ut til alle portene sine blindt. Da garanterer det ihvertfall at det nå riktig klient (siden det vil nå ut til alle). Dette innebærer også at maskinene på nettverket må ta turer om å sende data. Du kan sammelinge deg med en walkie-talkie der du må si "over" etter du har snakket - slik at en annen kan snakke på radiofrekvensen. Dette er også kjennt som "halv-duplex". Dette fungerte ok i små nettverk før, men som du skjønner skalerer det utrolig dårlig - og huben blir fort overbelastet og nettverket vil reagere tregt med mange brukere. Fordelen med en hub er at konstruksjonen er simpel pga. den er så "dum". Det er lite logikk involvert. Dermed var det også billig å konstruere før. en switch er - kan du si - en smart hub. Den kan lytte og sende på alle portene sine samtidig. Den sender ikke ut data den får inn ut alle steder - men sjekker hvem data skal til og sender det ut kun til porten(e) der den maskinen(e) er tilkoblet. Dermed er det mye mindre unødvendig arbeid og løsningen skalerer mye bedre. Dette er "full-duplex". Det er verdt å få med seg at: - hub'er er rimelig utdatert. pga. logikken som switcher bruker nå er triviellt billig og enkelt å få til så er prisforskjellen ikke lenger en faktor. Dermed ser du nesten bare switcher i bruk ved mindre du har veldig spesielle behov. - nesten alt nettverksutstyr i dag baserer seg på full-duplex (dog de aller fleste nettverkskort kan også jobbe i half-duplex for kompatabilitet) når det gjelder hva en ruter er, så er dette egentlig en helt seperat ting fra switcher og huber. Den eneste gtrunnen til at vi assosierer de tingene sammen er at det er nesten helt uhørt at en ruter IKKE har en innebygget switch eller hub (vel, huber brukes som sagt nesten ikke lenger). Som kpolberg sier så er en ruter pr. def kun der for å redirigere trafikk. Alle de andre funksjonene som vi nå om dagen slik som DHCP og DNS serving og mye annet "standard" er ikke gentlig en del av oppgaven ruteren har. Dette er bare seperate nettverkskomponenter som har blitt bakt inn i samme enhet for enkelhets skyld. Du kan fint kjøre disse og andre funksjoner fra seperate systemet om du ønsker. Det vi typisk refererer til som "rutere" i dag for enkelhetsskyld er egentlig multifunksjons-maskiner som inneholder en ruter + en bunch med andre funksjoner som alle har kommet til å forvente skal følge med i pakken. En ruter har som oppgave å organisere nettverkstrafikk. Dens primære oppgave i et typisk nettverk er å håndtere NAT (Network Adress Translation). De aller fleste nettlinjer har kun 1 internettadresse tildelt seg. Problemet er da at egentlig så betyr dette at kun 1 masin kan komme på nettet (for hvilken annen adresse skal du gi til maskin#2?). NAT jobber rundt dette problemet ved å dele adressen med alle, men da trenger du et system som kan håndtere problemer som oppstår. Når trafikk går UT av nettet (f.eks. maskin1 spør etter www.vg.no) så holder NAT kontroll med at når svaret kommer tilbake fra webserveren så sendes informasjonen til PCen som originalt spurte etter informasjonen, og ikke alle de andre maskinene. Dette bruker den NAT tabellene for. Du kan tenke deg at det er litt som å ha en personig postmann i et husold med flere medlemmer - slik at du får kun den posten som du skal ha - selv om det bor flere mennesker på samme gateadresse. Uten dette så ville oppdelingen av internett-adressen vært umulig å gjennomføre. Du vet sikkert at ruteren da lager sitt eget lokale nett der du kan bruke vilkårlige adresser som da ikke er i konflikt med adressene som bruker på internett (selv om de teoretisk kunne være de samme). Dermed har du èn adresse på utsiden av ruteren (delt) og flere adresser på innsiden av ruteren (èn tildelt pr. maskin), og NAT tabellen holder orden på at trafikken går der den skal. Et problem oppstår derimot når trafikk kommer utenifra fra nettet - men UTEN at en maskin spurte om informasjonen på forhånd. Eksempelvis om jeg prøver å kontakte en FTP elelr web server som kjører hjemme i stuen din. Uten å ha informasjonen om hvem som etterspurte informasjonen (ingen av maskinene hos deg gjorde jo det) så vet den heller ikke hvor den skal sende trafikken. Dermed så er det nødvendig med å ha regler for slikt - og det er nettop der NAT forwarding eller såkallt "portåpning" kommer fra. Uten en slik regel i ruteren (som den ikke kan lage av seg selv) så må ruteren nødvendigvis bare ignorere dataene som kommer fra utsiden på denne måten. En ruter trenger ikke nødvendigvis bare å brukes for å overkomme deling av en enkelt internettadresse. Det finnes andre bruksområder for rutere også - men dette er det mest typiske eksempelet - ihvertfall for oss privat-brukere. Jeg håper dette dekket det meste? Dette er som sagt rimelig enkelt forklart og neppe fagpresist - men det tror det forklarer hovedtrekkene i det du spurte etter. -Stigma Endret 14. november 2011 av Stigma 4 Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Du spør om veldig grunnleggende ting, det er litt vanskelig å forklare, litt som å forklare hvordan en bil fungerer, til en som aldri har sett en. En hub: Om du oversetter det engelske ordet hub vil du i mange tilfeller få ordet nav. -Som ett sykkelnav. Du kan si at om du tar nettverkskabelen til flere pcer, og bare kobler sammen alle ledningene, så har du en hub. -Når en sender data, må alle andre vente. Switch: En switch kobler også sammen alle dataene, men den sender kun data til dem som trenger det. Om en pc a sender ut "hvem har adresse b", så sender switchen dette ut til alle bortsett fra a, når så b svarer "jeg har adresse b", så er det kun a som får svaret. Resten av portene er altså ledig. En ruter er noe helt annet. Den dirigerer IP trafikk mellom forskjellige nett. (Switcher bruker ikke IP men fysiske nettverksadresser). -Det du tenker på med order "ruter" er en slik 500-kroners boks som man får kjøpt overalt, de har innebygget ruter, dhcp server, trådløst aksesspunkt, switch med fire porter osv i en og samme boks. Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Se her: ... klart som blekk ...på engelsk Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 Takker. Hvis noen låner interntett linjen min samtidig som jeg bruker Internett så holder de å bruke en svitsj og noen kabler ? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 det kommer helt an på hvordan (med hvilket utstyr) du kobler deg til internet. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 det kommer helt an på hvordan (med hvilket utstyr) du kobler deg til internet. Med barbar pc for oppdatering av systemet og andre programmer ? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 jeg tenkte mer på nettverksutstyret ( altibox, boksen (det finnes veldig mange forskjellige typer) og evt. annet utstyr koblet "mellom") Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 Men hvis nå jeg ønsker å la noen låne nettlinjen min samtidig som jeg bruker den der begge bruker hver sin pc koblet til data porten hus-sentralen ( det er det det heter hos Altobox ) så skulle det holde med en svitsj eller må man bruke en ruter der for at begge pcen skal kunne komme seg på nett ? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Takker. Hvis noen låner interntett linjen min samtidig som jeg bruker Internett så holder de å bruke en svitsj og noen kabler ? Hvis du allerede har en ruter eller modemruter så ja - da trenger du i praksis bare en kabel og en switch (evt. bar ekabel dersom du allerede har en ruter/modemrutger med flere ledige uttak). Hvis du ikke har noen ruter eller modemruter - men bare et RENT modem, så kan det pr. def bare være èn maskin på om gangen. Det er vel heller skjeldent at du får et rent modem fra din ISP, uten å ha en ekstra boks for ruter og evt. trådløs med ihvertfall. -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Men hvis nå jeg ønsker å la noen låne nettlinjen min samtidig som jeg bruker den der begge bruker hver sin pc koblet til data porten hus-sentralen ( det er det det heter hos Altobox ) så skulle det holde med en svitsj eller må man bruke en ruter der for at begge pcen skal kunne komme seg på nett ? Jeg kjenner ikke altiboks sin tekniske løsning så godt (om det er en modemruter f.eks.) men jeg vil tippe med sånn ca 95%+ sikkerhet at du kun trenger en switch (hvis det ikke finnes flere uttak til data direkte) + kabel ja. Rene modemer er som sagt ikke så vanlige nå lenger. Men, skal du være helt sikker så ring altiboks og spør om boksen du har inneholder ruterfunksjon eller ikke. Jeg gir ingen garantier uten å vite sikkert -Stigma Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. november 2011 Forfatter Del Skrevet 15. november 2011 Slik det er i dag kan man koble til 2 telefoner (2 tilkoblinger hvis jeg husker riktig ) det bruker jeg ikke for da må man ha abonnement der . man har en data tilkobling .siden vi har IPr telefonabonnement gjennom nextgentel ( som overtok etter tele2 ) så er denne kabelen koblet gjennom deres boks før kabelen er koblet til data uttaket. begge disse boksen er helt like ( den fra tele2 og den som styrer alle tilkoblingene ) Det er også 2 tilkoblinger til tv . siden jeg har 3 dekodere så brukes en svitsj på en av dem for få 3 tilkoblinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå