Gå til innhold

GSOD (gray screen of death) i Skyrim - HIS Radeon HD 5870 1GB GDDR5 iCooler V

OJodd

Anbefalte innlegg

Hei,

kjøpte meg Skyrim i helga og gleden var stor, men kortvarig. Omtrent 30 sekunder inn i "introen" på nytt spill så stoppet bildet før det gikk i svart som så gikk over til grå vertikale linjer. Lyden fra Skyrim fortsatte i noen sekunder før den også "hang" seg opp. Eneste løsning for å få liv i pcen igjen var å holde strømknappen inne til den skrudde seg av.

Jeg googlet dette og ser det er typisk Gray Screen of Death, GSOD. Jeg leser tips om å skru ned på overklokkingen min, oppdatere til en ulåst video-BIOS fra MSI, ATI eller ASUS. Eller rett og slett bare oppdatere video-BIOSen. En annen forklaring kunne være at volten var for lav, for høy, eller at strømforsyningen for liten.

Så,

Min strømforsyning er på 750 Watt

Hovedkort er Asus P8Z68-V LE

Prosessor Intel Core i7 2600 @3.4GHz (stock)

Minne er Corsair 16GB DDR3 1600MHz (4x4)

Skjermkortet er et HIS Radeon HD 5870 1GB GDDR5 iCooler V - kjører på stock hastighet (850MHz)

Det står to skjermer på skjermkortet, de kjører hhv 1680x1050 / 1920x1200

OS er Windows 7 64 bit.

Har forsøkt Catalyst 11.9 og 11.10 uten å registrere noen forskjell.

Jeg har forsøkt å flashe biosen både til HIS sin overklokkede firmware, og vanlig firmware, ingen forskjell. Kortet ser ikke ut til å ville flashe til hverken ATI eller MSI sine bioser (naturlig nok).

I et desperat forsøk prøvde jeg via Catalyst Control Center og skru NED klokkehastigheten på skjermkortet. Dette fungerte ikke før jeg også skrudde ned minnehastigheten. Det later til at ca 800 / 1000 fungerer greit, men etter ca en time kræsjer allikevel spillet på samme måte.

Det uheldige med denne midlertidige løsningen er at Windows da begynner å oppføre seg veldig rart. Vedlagt er et dårlig eksempel på dette, tatt av skjerm #2 mens jeg beveger musa over en Youtube-video på skjerm #1. I vedlagt bilde er det bare minnehastigheten som er skrudd ned med 100 MHz, problemet vedvarer allikevel.

I Windows ligger skjermkortet på mellom 30 og 34 grader, mens det i Skyrim ligger på ca 58-62 grader, selv like før det kræsjer.

Noen som har erfaring med lignende og eventuelle tips til løsning?

post-17540-0-14287400-1321298918_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du GSOD, og du ikke har overklokket skjermkortet eller gjort noe annet burde du ha mulighet til å kontakte butikken eller produsenten på garanti/reklamasjonsgrunnlag.

Å øke spenningen kan sikkert fikse problemet, men det endrer ikke på det at du har en feil på kortet ditt som du ikke skal ha. Kortet ditt fungerer ikke feilfritt, og du har rett på en erstatning. Slik fiks-det-selv-holdning er det ingenting galt med, men det er mer praktisk å ha et feilfritt skjermkort.

Lenke til kommentar

Får du GSOD, og du ikke har overklokket skjermkortet eller gjort noe annet burde du ha mulighet til å kontakte butikken eller produsenten på garanti/reklamasjonsgrunnlag.

Å øke spenningen kan sikkert fikse problemet, men det endrer ikke på det at du har en feil på kortet ditt som du ikke skal ha. Kortet ditt fungerer ikke feilfritt, og du har rett på en erstatning. Slik fiks-det-selv-holdning er det ingenting galt med, men det er mer praktisk å ha et feilfritt skjermkort.

Ja slik det står nå så blir det reklamasjon. Jeg ønsker bare ikke at kortet skal å i skytteltrafikk mellom meg og butikken til de er enige med meg om at det er et problem.

Selvfølgelig skal det ikke ha noe å si om Windows er piratert eller ei, men alle forslag mottas med takk! :thumbup:

Lenke til kommentar

Til info, så har ny driver kommet på ATI sine sider :)

Takk for tipset, tester denne ut nå, skjermkortet har overlevd Skyrim i 30 minutter så langt, og ingen artigheter på skrivebordet.

edit:

Nei, gsod igjen på stock hastighet. Venter på svar fra leverandøren angående retur for reparasjon/innbytte

Endret av OJodd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...