Krypdyrkongen Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Ja, da har tiden uheldigvis kommet hvor mitt gamle stabeist av en stasjonær har blitt utdatert, og jeg trenger en ny datamaskin. Denne gangen en bærbar. Hvorfor? Fordi absolutt alle, og da mener jeg merkelig nok alle jeg kjenner har en bærbar. Så for at jeg også kan få være med på LAN med gutta, må jeg ha en bærbar. Men så kommer spørsmålet, hvor sterk må den være? Jeg kommer til å spille spill som BF3, Skyrim og andre krevende spill som Total War serien. Jeg vil kunne spille i ca 1900*1000(husker ikke nøyaktig tallet som er vanlig) på high, ikke ultra, men high, for hvor ofte kan man spille slike spill på ultra på en bærbar uten å gå opp i ultraprisklassen. Jeg må selvfølgelig kunne spille uten lag(noen ganger blir det lag uansett). Jeg har forresten en ekstern harddisk med litt i overkant av 300GB ledig. Jeg spør ikke etter en bestemt datamaskin, men hvor sterke delene må være. Har tenkt til å konfigurere en datamaskin selv, finner jeg ikke en så får jeg vel spørre om det også! Det jeg har kommet frem til selv er: 1,5GB minne på skjermkort(alt jeg skjønner på skjermkort), 6GB RAM, og quad-core ca 2,2GHz. Er dette godt nok? Og er dette en maskin som kan kjøre spill noen få år fremover, eller er det noe som da eventuelt må gjøres bedre? Lenke til kommentar
TBlure Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 (endret) Nja.. For det første, kommer den til å koste flesk Og hvis du skal spille med 1920x1080 (1080p) og du fortsatt vil at den skal holde noen år framover tviler jeg på at den er god nok Blir vel prosessoren som er litt svak.. Endret 14. november 2011 av bruflot Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 (endret) For å spille på så høy oppløsning med såpass bra kvalitet så vil jeg anbefale MINIMUM GTX570 skjermkort, aller helst GTX580 eller AMD HD6990 (ca like kraftige, men HD6990 koster mindre). Ut fra beskrivelsen ser jeg for meg en av multicoms egne konfigurerbare compal maskiner; 15" http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10600327;c:100561;fl:0 17" http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10600341;c:100560;fl:0 Ut fra beskrivelsen så kunne jeg tenke meg dette som specs; Intel core i7 2670QM 2.2GHz Quadcore (eller bedre - men de fleste spill yter ikke så mye bedre av kraftigere CPU - skjermkort betyr mye mer). AMD HD6990 skjermkort. 8Gb RAM (skyrim f.eks utnytter RAM meget bra - og RAM er billig). 1920 x 1080 MATT skjerm (den er verdt prisforskjellen vs blank skjerm). 7200rpm HDD - størrelse velger du selv. Gjerne SSD om du skal ta på deg spanderbuksene, men man må nesten ha en 160Gb+++ om det er eneste disken i systemet (man kan kompansere med en ekstern USB disk, men dette nytter ikke til så mye annet enn musikk/video/backup). Ja det blir "dyrt", med slike specs havner man vel rundt 15000,- Men på rimeligere "gaming" maskiner med GTX560 skjermkort blir det tungt å drive tunge spill i 1920 x 1080 oppløsning, man må ned på medium/high instillinger for å få flyt god nok. Edit: Kan nevne som eksempel at BF3 vil kjøre på rundt 35fps i snitt på "high" med GTX560 skjermkort, noe som er i grenseland for god nok flyt siden dette er gjennomsnittsverdi, man må ned på medium for å få god nok spillopplevelse hele tiden. Endret 14. november 2011 av OC-Freak Lenke til kommentar
Krypdyrkongen Skrevet 15. november 2011 Forfatter Del Skrevet 15. november 2011 Takker for svar, men må tenke litt til før jeg kjøper meg en ny datamaskin.(Skulle ønske Alienware var litt billigere) Så jeg burde gå for noe sånt? GTX570/580 eller HD6990, 8Gb RAM, og quad-core minst 2,2GHz? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Takker for svar, men må tenke litt til før jeg kjøper meg en ny datamaskin.(Skulle ønske Alienware var litt billigere) Så jeg burde gå for noe sånt? GTX570/580 eller HD6990, 8Gb RAM, og quad-core minst 2,2GHz? Om du vil ha bra gaming ytelse ja, mange spill utnytter dog ikke en quad-core CPU og går like bra på en dual core CPU, men greit å være sikret litt for fremtiden da spillprodusentene stadig blir flinkere til å utnytte flere kjerner. Lenke til kommentar
Straffa Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 (endret) Takker for svar, men må tenke litt til før jeg kjøper meg en ny datamaskin.(Skulle ønske Alienware var litt billigere) Så jeg burde gå for noe sånt? GTX570/580 eller HD6990, 8Gb RAM, og quad-core minst 2,2GHz? Som jeg har sagt før og sier igjen. Kjøper du deg en Alienware så får du så mye mere enn kun hardware. Husk på at helheten som tastatur, hvordan den ser ut og kvaliteten og ikke minst service har mye og si. Hadde du spurt meg FØR jeg fikk en Alienware hadde jeg sagt som de fleste her inn på forumet, velg noe annet og spar pengene. Du SPARER ikke pengene, du betaler for den kvaliteten du selv ønsker. Blir som å kjøpe en sprek bil, men komforen har like mye å si. Jeg har et godt tips til deg også om du vil spare litt penger ved å kjøpe en Alienware, send meg en PM om du er interessert. Endret 15. november 2011 av Straffa Lenke til kommentar
Krypdyrkongen Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Jeg lurer bare på en ting, merker man noen forskjell mellom 1600x900 og 1920x1080 på en 17-tommers skjerm? Jeg bruker en ca 21-22-tommers skjerm i 1280x1024 nå, og jeg synes det er ganske bra.Kom gjerne med noen visdomsord her.(ja, jeg brukte nettopp en målestokk på skjermen min, lol, så det er ikke helt nøyaktig) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå