sosialliberal Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 (endret) Her bommer du med statistikk. vi føder langt færre barn per person nå en for 30 år siden? 1980: 1.72 2009: 1.98 Her beviser du en gang for alltid hvor selektiv du er når du presenterer dine tall. Hver eneste idiot vet at eneste grunn til at vi opplever høyere fødselsrate i det siste skyldes nettopp våre nye landsmenn. De etnisk norske kvinner føder i gjennomsnitt 1-1,5 barn, noe som er langt unna tallet for 30-40 år siden. Dermed er påstanden din falsifisert. Velferdstaten i 1980 var ikke veldig forskjellig fra i dag. Du tuller nå, sant? Du har rett i at vi lever lengre, men hvordan skal innvandring løse problemet om vi har ingen kriterier for hva slags innvandre vi ønsker. Innvandre vil bare bidra til landet om de har en høyere yrkesdeltagelse enn lokalbefolkningen. Det har ikke innvandrerene i Norge, og spesielt ikke-vestlige innvandre. Men hvem i himmelens navn snakket om ikke-vestlig innvandring her? Sjekk nå først hva denne tråden handler om før du dummer deg totalt ut. Hvis du leser mine innlegg her, noe som du har forvane om å ikke gjøre, så kan du lese at jeg snakker utelukkende om arbeidsinnvandring, samt alle de som allerede er fullt sysselsatt i helse- og omsorgssektor. Hvorfor må alt handle om ikke-vestlige innvandrere hos deg? Hater du dem så mye at det er det eneste du tenker på? Jeg synes argumentet om at helsesektoren vil stoppe opp om vi kaster ut alle innvandre er ganske uærlig. Vi snakker ikke om å kaste ut alle innvandrere, men om å kaste alle innvandrere som jobber innenfor helse- og omsorgssektor. Og det er ingenting uærlig med å si at denne sektoren hadde kollapset hvis vi hadde fjernet disse. Det er en del av realiteten. Ta deg sammen da man. Kaster vi ut hvilken som helst gruppe imorgen, så vil det føre til alvorlige problemer uansett. Selvfølgelig får vi problemer. Og poenget ditt er?? Det har ingentig med bidra å gjøre, men at det tar tid for markedet å tilpasse seg de nye forholdene. Og det var nettopp det jeg påpekte i mitt første innlegg i denne tråden. Dermed mister du meg helt når du begynner å snakke bare tull og ut av sammenheng, og det skjer ganske ofte. Slutt å prat om eldrebølgen, det finnes bare en grunn til at du er for dagens innvandringslover, og det er snilisme. Du kan ikke nekte meg en dritt. Jeg kan snakke så mye om eldrebølgen som jeg bare måtte ønske det. At du totalt ignorerer utfordringen i forhold til eldrebølgen sier egentlig hvor fjernt du har blitt fra dette landet. Det er helt paradoks at du som sitter i New Zealand skal fortelle oss alle andre hva slags utfordringer vi har her i Norge. Og ja, jeg har ingenting i mot om det kommer flere innvandrere til landet, men akkurat i denne diskusjonen argumenterte jeg ut i fra reelle utfordninger vi har i forhold til eldrebølgen og Samhandlingsreformen. Det vi trenger er ikke flere hender, men flere hender per capita. Og det var akkurat det mine argumenter var begrunnet i. Dermed nok en gang lurer jeg på hva har du fått i deg denne gangen. Endret 16. november 2011 av statsviter 5 Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Er større arbeidsinnvandring en mulig løsning på framtidas eldrebølge? Nei. Og "eldrebølgen" eksisterer ikke. Politikerne har skremt med folk med eldrebølgen siden 80-årene når de vil ha mer skatter og avgifter. Men "eldrebølgen" kom aldri, og vil heller ikke komme. Lenke til kommentar
KennethDreyer Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Er større arbeidsinnvandring en mulig løsning på framtidas eldrebølge? Nei. Jeg synes det er en skrekkelig dårlig ide å ta inn flere innvandrere for å møte eldrebølgen. Jeg tror det er bedre alternativer: Bygg norsk industri opp, ikke ned slik det gjøres i dag. Bygg et norsk næringsliv som er konkurransedyktig i utlandet. Fokuser på småbedrifter og grundere. Selv de store gigantene må starte et sted. 51.000 kvinner i deltidstilling ønsker å jobbe mer (kilde: SSB) Få de mange uføretrygdede i deltidsjobb (der det lar seg gjøres) Ikke gjør det til risikosport for arbeidsgivere å ansette de "svake" Stram inn på regelverket slik at det ikke blir like lett å sykemelde seg. Øk insentivene for å spare til pensjon på egenhånd. Fokuser på "Norge uten olje". Her ser vi en tydelig skeiv fordeling (kilde fra SSB) Steng dørene for ikke-vestlige innvandrere. Disse gruppene har rekordhøy arbeidsledighet i Norge, lav arbeidsmoral og ofte kulturer som går generelt dårlig overens med den norske. (Nå kopierte jeg fra en tråd jeg selv skrev tidligere) Endret 17. november 2011 av Cypherus Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Denne innvandringen av muslimer er basert på en avtale som politikerne i europa inngikki 1973 med muslimske land om leveranser av olje mot fri innvandring av muslimer til europeiske land. Denne avtalen er senere ratifisert og gjort mer omfattende, sist i 1995 http://europa.eu/legislation_summaries/external_relations/relations_with_third_countries/mediterranean_partner_countries/r15001_en.htm Det er derfor politikerne og deres lakeier kjemper innbitt for å forsvare den sterkt økende muslimske innvandringen til Europa og Norge. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg har tidligere sammenlignet arbeidsinnvandring med en alkoholiker som hele tiden drikker mer sprit for å holde fyllesyke i sjakk.. Vi vet jo alle at dette ikke vil fungere i lengden og at problemet bare blir større og større jo lenger tid det går. Så mitt ståsted er at arbeidsinnvandring slik den brukes i dag er like effektivt som å tisse i buksa.. Det varmer godt nå, men det vil bli sykt grisete og kalt etterpå... 2 Lenke til kommentar
endretbrukernavn Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Her bommer du med statistikk. vi føder langt færre barn per person nå en for 30 år siden? 1980: 1.72 2009: 1.98 De etnisk norske kvinner føder i gjennomsnitt 1-1,5 barn, noe som er langt unna tallet for 30-40 år siden. Dermed er påstanden din falsifisert. Dette tallet er overhodet ikke riktig, norske kvinner fødte i 2004 1.8 barn i snitt og det er lite som tyder på at dette har forandret seg. LINK Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Hvilke andre alternativer enn arbeidsinnvandring her vi for å dekke den økte etterspørselen i helse og omsorgsyrker? Vi dekker allerede en god del av behovet for bygg og annlegg med arbeidsinnvandring. Den lave arbeidsledigheten i Norge og den enorme offentlige sektoren gjør at vi har overskudd av arbeidsplasser. Samtidig har resten av Europa et overskudd av arbeidsledige. Det kreves ikke mye tankengang for å løse dette. 1 Lenke til kommentar
endretbrukernavn Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Hvilke andre alternativer enn arbeidsinnvandring her vi for å dekke den økte etterspørselen i helse og omsorgsyrker? Vi dekker allerede en god del av behovet for bygg og annlegg med arbeidsinnvandring. Vi har ingen andre muligheter, Norge har alltid vært avhengige av arbeidsinnvandring helt siden starten. Tyskere, hollendere, finner, engelskmenn, skotter er bare noen av innvandringsgruppene som har vært sentrale i å bygge opp norsk industri og selv den dag idag er vi avhengige av arbeidsinnvandrere til å gjøre jobbene som nordmenn ikke vil ta eller hvor vi mangler arbeidskraft. Det betyr likevel ikke at vi må gjøre det vi kan for å bli minst avhengige av arbeidsinnvandring gjennom å øke fødselstallene og øke sysselsettingen blant de som allerede bor her. Just my 2 cents Lenke til kommentar
Fezzy1 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Er større arbeidsinnvandring en mulig løsning på framtidas eldrebølge? Ja, men avskaff velferdsstaten først. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Må vel være et klart nei. Vi har nok av innvandrere allerede uten jobb som kun går på stønad, trenger ikke flere som tømmer kassa når vanlige Nordmenn ikke får støtte når de trenger det. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Dette tallet er overhodet ikke riktig, norske kvinner fødte i 2004 1.8 barn i snitt og det er lite som tyder på at dette har forandret seg Nupe. Dette er tall for hele befolkningen, og kun for året 2004. Tallet for etnisk norske kvinner har riktig nok økt noe i de siste årene, men har vært samlet sett på nedgang i hele det forrige århundre, og i særlig grad i post moderne tid. ”Rett før 1900 var fruktbarheten i Norge på 4,4” ”Samlet fruktbarhet økte til 2,9 på slutten av 1960-tallet. Deretter falt den til et bunnivå på snaut 1,7 i begynnelsen av 1980-årene, før den begynte å stige sakte igjen. Samlet fruktbarhet var i 2009 1,98 barn per kvinne, og falt litt igjen i 2010” Den siste oppgangen fra 1980-tallet skyldes i stor grad større andel innvandrer kvinner, nettopp fordi at vi får mye større innvandring til Norge etter bunn notering i 1980. Uten den høye fertilitetsraten for innvandrerkvinner så hadde den totale fertilitetsraten fremdeles vært på bunn. ”Den samlede fruktbarheten hos ikke-vestlige innvandrere er høyere enn landsgjennomsnittet, men faller med økende botid i Norge” ”Fra 1990 til 2004 lå samlet fruktbarhetstall på cirka 3,5 for kvinner som innvandret i voksen alder fra Asia, Afrika og Latin-Amerika. For de som kom hit som barn, var fruktbarhetstallet 2,2. Pakistanske kvinner som er født i Norge, har samme samlete fruktbarhet som gjennomsnittet i befolkningen” Det siste betyr også at fertilitetsraten samlet sett kommer til å droppe etter hvert som de fleste innvandrere blir andre- eller tredjegenerasjonsinnvandrere, dvs. under forutsetning at vi ikke tar flere innvandrere i fremtiden. Kilde er fra Folkehelseinstituttet: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917:1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:67742::1:5647:24:::0:0 Endret 19. november 2011 av statsviter 5 Lenke til kommentar
endretbrukernavn Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Dette tallet er overhodet ikke riktig, norske kvinner fødte i 2004 1.8 barn i snitt og det er lite som tyder på at dette har forandret seg Nupe. Dette er tall for hele befolkningen, og kun for året 2004. Tallet for etnisk norske kvinner har riktig nok økt noe i de siste årene, men har vært samlet sett på nedgang i hele det forrige århundre, og i særlig grad i post moderne tid. Riktig det, men det var også fruktbarheten for norske kvinner som også lå på 1.8. For andre etniske grupper varierte tallene fra 1.6 (Iran) til 4.4 (Somalia) Og det er lite som tyder på at fruktbarheten har fallt for norske kvinner, veksten i fruktbarheten skyldes først og fremst en økning blant innvandrerkvinner. http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200604/07/tab-2006-10-10-01.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå