DanieI Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 (endret) Hei jeg har lenge nå bare tenkt frem og tilbake på det å begynne å trene og jeg har funnet ut at jeg må bare starte for og i det hele tatt å komme noen vei. Det jeg trenger hjelp til er et treningsprogram som kan utføres hjemme og litt grunnleggende informasjon om kosthold i forhold til trening. Jeg har bare tilgang til manualer, tredemølle og pull-up stang i skrivende stund, så treningsprogrammet må være tilpasset etter det. Grunnen til at treningen skal foregå hjemme er at jeg tror det vil fungere best i første omgang, og om jeg bestemmer meg for at jeg ikke gidder å trene mer så er det dumt å være bundet til et treningsenter ut året. Jeg kom over et trenings program her om dagen som er egnet for ungdom i alderen 10-17år, Link. Ser det greit ut? Har lest litt på den "Ressurstråden" inne på forumet for å lære litt mer om kosthold. Etter hva jeg har forstått så må man få i seg karbohydrater om morgenen og en time etter trening. Proteiner til hvert måltid, og det daglige protein inntaket skal ligge på kroppsvekta gange 2-3 i gram. Og man burde få i seg minst mulig karbohydrater før man legger deg da dette blir til kroppsfett. Hvordan er det med proteinpulver og slikt, er det bare å begynne med slikt med engang eller er det noe man bruker etter å ha trent en stund? Og hvordan er det med kondisjonstrening, skal det utføres hver dag eller slik som styrke trening(3-4dager i uka)? Takker på forhånd for all hjelp . -TurboLax, Gutt 15. Edit: Er forresten ganske tynn, og målet mitt med å begynne å trene er hovedsaklig å få mere volum på kroppen. Endret 14. november 2011 av TurboLax Lenke til kommentar
bigbadVuk Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Kondis kan du utføre hver dag, men om du skal kjøre kondis hver dag + styrke 3-4 dager i uka, kommer du fort til å bli lei og mest sannsynlig bare gi opp alt. Jeg føler at en såkalt tosplitt funker godt for meg (du deler kroppen i 2, og trener f.eks lår, bryst, biceps en dag (A), og rygg, triceps, skuldre en annen dag (B), så kjører du: dag 1: A, dag 2: kondis, dag 3: B, dag 4: kondis, dag 5: A, dag 6: kondis, dag 7: fridag, dag 8: B, etc. Når det kommer til mat så sender jeg deg videre hit: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=133163973 (tror btw at det her med karbo før man legger seg bare er noe tull?) Lenke til kommentar
DanieI Skrevet 15. november 2011 Forfatter Del Skrevet 15. november 2011 Det tosplitt programmet hørtes ikke så dumt ut! Hva slags øvelser gjør du, eventuelt noen du kan anbefale? Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Jeg liker veldig godt videoene og informasjonen til Scooby, link til hjemmeside. Han viser øvelser av ulik vanskelighetsgrad, og de aller fleste øvelsene er med manualer og pull-up stang. Han har også informasjon om ernæring og tips til måltid. Det beste av alt er at det er gratis og ingen innlogging eller annet. -Deluze /NB! Jeg er ikke tilknyttet Scooby eller nettsiden hans på noen som helst måte, jeg finner bare stor nytte av siden hans/ Lenke til kommentar
DanieI Skrevet 15. november 2011 Forfatter Del Skrevet 15. november 2011 Har sett litt på nettsiden hans, syntes også det virket som en veldig bra nettside. Har du noen tips om hva jeg burde sjekke ut eventuelt treningsprogram som du har prøvd som har funket bra? Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Jeg er helt i starten av en eventuell treningslivsstil, og akkurat nå har jeg ikke tid til så mye trening (eksamensperioder er hektiske ), men jeg forsøker å holde tritt med noen av videoene hans for det helt grunnleggende (kardio, crunch, push-ups, hang-ups). Jeg kan nok ikke peke deg noe videre enn det for øyeblikket. Ta en kikk på alt han har av videoer som dekker det grunnleggende og for nybegynnere. Da får du god innsikt i hvordan du skal gjøre øvelser riktig for å unngå skader. Foruten Scooby har du jo også RYP (Release Your Potential) som du finner her. Dette er jo en produsent for proteinpulver m.m., men heftet gir god informasjon om trening. Og treningsprogrammet har blitt populært virker det som. -Deluze Lenke til kommentar
DanieI Skrevet 15. november 2011 Forfatter Del Skrevet 15. november 2011 Ok takker, har selv en relativ hektisk hverdag føler jeg. Men klarer nok å presse inn trening også tror jeg. Takk for tipsene i hvertfall, skal sitte med ned å lese litt nå etter jeg har hjulpet lillebroren min med leksene . Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 (endret) Hvorfor ikke trene på senter hvor du får tilgang på mer utstyr? Har du tenkt noe på idretter du kunne drevet med? Svømming gir både kondis og styrke. Selv driver jeg med kampsport og føler jeg får fremgang på begge områdene av det. Hvis du skal trene styrke anbefaler jeg Stronglifts 5x5, det fikk jeg gode resultater med, og da med et godt kosthold. Det krever kun tilgang på vektstang og stativ. Endret 15. november 2011 av Sebbe Lenke til kommentar
DanieI Skrevet 15. november 2011 Forfatter Del Skrevet 15. november 2011 Svømming er vell ikke noe problem, har gratis tilgang på svømmehallen her i byen da faren min er en av sjefene der. Har hatt litt lyst å begynne med kampsport også forsåvidt . Får vell vurdere treningssenter da, regner med at det er dyrere å kjøpe utstyr enn å begynne å trene på treningssenter. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Det er klart at treningssentere har sine fordeler: -Billigere enn å kjøpe masse utstyr (dog trenger man ikke stort mer enn manualer, en rettstang/curlstang, og løse vekter) -Stort utvalg av utstyr -Muligheter for personlig trening (for hjelp til treningsprogram etc.) -Motivasjon (du har jo som regel betalt en del for avtalen) Men det har også hjemmetrening: -Du kan trene når du vil og så lenge du vil (veldig viktig for mine "nå skal jeg trene" innfall) -Du er alene -Ingen køer på apparater -Når du har det grunnleggende utstyret på plass er det så og si gratis. For min del er de likestilte, og det viktigste er at du er komfortabel med den treningen du driver med. Ulike idretter er god trening, men for styrke er min erfaring at de ikke holder mål i forhold til løfting (basert på aikido 10-12 timer i uka i 1 år). Men når alt dette er sagt; jeg er kun en amatør innenfor trening. Så ta det for det det er - tips fra en nybegynner til en annen. -Deluze Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå