xSosialist Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Hvorfor er det ikke lov å ta bilder i retten? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 (endret) Det er Straffelovens § 131a som forteller oss at dette er forbudt, med mindre siktede samtykker. Hvorfor det er slik vet jeg ikke. Redigert: «Hvorfor», utover det å beskytte siktede mot å bli uthengt av media. Dog klarer de fint å henge ut personer uten bilder fra rettssalene. Endret 14. november 2011 av Runar waits for alice Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Det er veldig vanskelig å bruke denne paragrafen i ABBs tilfellet. For det første er ABB veldig selvopptatt, dermed har jeg vanskelig om å tro at han ikke samtykket at det skal være mulig å ta bilde av han i rettssalen. For det andre er ABBs identitet kjent for de fleste her i Norge, dermed er det for seint å bruke denne paragrafen med formål om å ikke ”henge” vedkommende i medier. Dermed stiller jeg meg litt undrende om hva domstolen bruker som hjemmel for å avvise bilder fra rettssalen når det gjelder ABB, til tross for at jeg helst vil slippe å se vedkommende i medier eller andre sammenheng. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Med mindre media, domstolen og ABBs advokat løy, så var det ABB selv som ikke ønsket å bli fotografert under fengslingsmøtet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå