tomkjetil Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 Jeg tror enkelte av dere ikke forstår helt hva rettssikkerhet og prinsipper innbærer. Dette er abstrakte begreper som kan være vriene å forholde seg til om man ikke er vant til å tenke på den måten. Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 (endret) De vil helst dømme ham, uten at han får sagt noe. Jeg tror ikke Norge er tjent med denne rettsaken. Er det ikke best for alle, at han blir erklært psykisk syk og plassert på en psykiatrisk avdeling ? Eller er det slik at Norge er i krig med seg selv ? At Breivik virkelig representerer en del av Norge ? Endret 14. november 2011 av Ove38 Lenke til kommentar
Heddy Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Jeg tror enkelte av dere ikke forstår helt hva rettssikkerhet og prinsipper innbærer. Dette er abstrakte begreper som kan være vriene å forholde seg til om man ikke er vant til å tenke på den måten. Det var fælt så nedlatende man skal være da. Ingen som har sagt han ikke skal få uttale seg i RETTSAKEN. Dette var et fengslingsmøte. 1 Lenke til kommentar
tomkjetil Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 Medienes dobbeltmoral er jo ganske iøynefallende. VG gjengir alt som blir sagt i en nettsak, mens de ofte sier de ikke skal gi ham noen "talerstol". Jeg synes selvfølgelig det er bra at dette blir referert, og jeg håper på en lang forklaring fra Breivik under selve rettssaken 16. april. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Jeg synes selvfølgelig det er bra at dette blir referert, og jeg håper på en lang forklaring fra Breivik under selve rettssaken 16. april. Men er det så interessant å høre en gal manns forklaring om hvorfor han måtte ditt og datt da? Eller er det slik at Norge er i krig med seg selv ? At Breivik virkelig representerer en del av Norge ? Mange er enig med det han står for (i varierende grad), men det er ikke det samme som at noen støtter metoden (håper jeg). Så ja.. mange tror nok at krigen er uunngåelig og at han er en konsekvens av dagens politikk. 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Vel, om han ville kritisere en "feilslått masseinnvandring" kunne han gjort det helt utmerket uten å drepe flere 10-talls personer. Joda, han kunne sikkert ha gjordt noe sånt. Men for å få samme publisitet må du omtrent eie medieselskapene og tvinge dem til å trykke artikler på fortsidene over et langt tidsrom, kanskje en hel måned. Ikke faen om noen klarer det, spesielt når de blir ansett som "radikale og rasistiske". Så hvorfor ikke gi han talerøret? VIs det han har å komme med er virkelig så tullete, så har vi godt av å høre det. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Vel, om han ville kritisere en "feilslått masseinnvandring" kunne han gjort det helt utmerket uten å drepe flere 10-talls personer. Joda, han kunne sikkert ha gjordt noe sånt. Men for å få samme publisitet må du omtrent eie medieselskapene og tvinge dem til å trykke artikler på fortsidene over et langt tidsrom, kanskje en hel måned. Ikke faen om noen klarer det, spesielt når de blir ansett som "radikale og rasistiske". Så hvorfor ikke gi han talerøret? VIs det han har å komme med er virkelig så tullete, så har vi godt av å høre det. Og det er en unnskyldning? Om man mener landet er på nedenom så bør det å stå frem med navn være det minste problemet en skal ofre, når man mener landet er snart på dunken. Får være måte på å lage seg selv til offer. Lenke til kommentar
herrnimrod Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 (endret) – Ja, takk for det. Da skal du framstå, Anders Behring Breivik. Kan du reise deg. Vi har dine personalia fra tidligere, så det tar vi ikke her nå. Jeg regner med at du er kjent med saken, hva siktelsen gjelder. Du har vært i tidligere fengslingsmøter. Du har tidligere erkjent de faktiske forhold knyttet til det siktelsen gjelder. Bombesprengning i regjeringskvartalet, og skyting på AUFs sommerleir på Utøya. Du har ikke erkjent straffskyld tidligere. Hva er situasjonen i dag, Behring Breivik? Er det fortsatt det samme? Breivik: – Når parter møtes, er det normalt at begge parter får lov til å presentere seg. Jeg har til nå ikke fått lov til det. Jeg skal gjøre det nå. Jeg er en militær kommandør i den norske motstandsbevegelsen og en ridderjustitiarius i Knights Templar Norge og Knights Templar Europa. Og når det gjelder din habilitet, så har jeg innvendinger mot den. For du har fått ditt mandat fra organisasjoner som støtter multikulturalismen i Norge. Multikulturalisme er en antinorsk hatideologi, som er designet for å dekonstruere den norske etniske gruppe. Og dekonstruere norsk etnisk gruppe, det er det samme som etnisk renskning. Her får han tydligvis lov til å snakke ganske mye om ting som er urelaterte til møtet. Nesheim: – Du aksepterer ikke fengsling, du begjærer deg løslatt? Ja. Ønsker du å forklare noe mer rundt varetektsoppholdet, og forholdene i fengselet? Breivik: – Jeg har egentlig ikke så mange ytterligere kommentarer til det jeg allerede har formulert. Det jeg sa tidligere, var at hvis man først skal bruke en torturmetode, er det bedre å bruke en som er rettet inn mot informasjonsinnhenting. Og ... så jeg ser på det som en veldig irrasjonell form for tortur, da. Nesheim: – Altså det å sitte i varetektsfengsel? Breivik: – Jeg vil anbefale, Saudi-Arabia, de har en veldig god metode som de bruker mot Al-Qaida, som kombinerer det med informasjonsinnhenting. Ut over det har jeg ikke noen kommentar. Breivik begjærer seg løslatt og hevder seg utsatt for tortur, så kommer "forsvars"advokaten inn: Nesheim: – Du har ikke noen andre kommentarer. Det er greit. Da blir det anledning til å stille spørsmål til deg, Behring Breivik. Og da vil jeg først høre med aktoratet om de ønsker å stille noen spørsmål? Hjort-Kraby: – Ingen spørsmål, takk. Nesheim: – Er det noen spørsmål fra forsvaret? Lippestad – Ja, ett spørsmål. Du har jo sittet isolert lenge, Breivik. Kan du si noe om hvordan du opplever det å sitte isolert? Breivik: – Jeg har ikke store problemer med det. Det var en del problemer i begynnelsen, med tanke på å tilpasse seg fra en veldig aktiv livsstil, til en veldig passiv. Men for øyeblikket går det, det går helt greit. Lippestad: – Ingen flere spørsmål. Nå går det plutselig helt fint for Breivik å sitte i isolat. Breivik: – Får jeg lov til å komme med en kommentar, før du opphever? Nesheim: – Nå skal jeg først ta referatforbudet, Behring Breivik, så kan du komme med en kommentar etterpå. Da opphever retten referatforbudet helt i medhold av Domstolloven 129 fjerde ledd. Det tas inn i rettsboken. – Også skal Behring Breivik få ordet helt kort. Da må det være noe som er relevant for saken, Behring Breivik. Breivik: – Jeg forstår det slik at de fornærmede er til stede for første gang. Får jeg lov til å tale til dem? Nesheim: – Nei, det får du ikke nå. Breivik: – Nei vel. Nesheim: – Da er retten hevet. Breivik skal få lov til å gi en kommentar, men får allikevel ikke lov til dette? Ellers er det noen som merker hvor ettergivende Breivik er, hvor høflig og rolig han er ovenfor autoritetspersoner han visstnok hater? Hvordan det nesten ser ut til at han tar ordre fra dem? Jeg lukter hjernevasket prosjekt lang vei her. Endret 16. november 2011 av herrnimrod 1 Lenke til kommentar
tomkjetil Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Sikter du til noe slikt som The Manchurian Candidate? Blir han hjernevasket i fengselet? Det blir for mye "9\11 was an inside job", for min del. Lenke til kommentar
herrnimrod Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Slik hjernevasking har vært forsket på siden krigen. At det ikke blir vurdert overhodet er egentlig hinsides. Breivik er nok en mann i en lang rekke som blir avfeid som simple "galninger". Først er det lukket fengslingsmøte, så vil han ikke bli tatt bilde av og nå vil han ikke ha besøk av noen heller. Holde taler i retten, men ikke få besøk av media? Eller er det myndighetene som ikke vil risikere at han sier noe feil? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Dreper ~80 personer for å spre sitt budskap fordi han ikke fikk 20 000 000 til å lansere manifestet sitt i bokform. ... ... ... Han DREPTE så mange mennesker for å få meningene sine offentliggjort. Da er det respektløst ovenfor ofre og pårørende å la ham få viljen sin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå