Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Huseier endret på oppsigelsestid

Mikkel™

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har kjøpt meg eget hus nå og skal snart flytte ut av nåværende leilighet som jeg leier i. Det som jeg stusser er på det at i kontrakten min står det svart på hvitt at det er en månedes oppsigelsestid, mens huseieren påstår det er tre. Kan huseier endre dette og påstå det er påkrevd i etterkant uten signatur? Jeg var forberedt på å betale en måned ekstra med husleie men ikke tre ...

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sa huseier noe om tre måneders oppsigelse når du skrev under kontrakt? tre måneder er ganske vanlig, men står det svart på hvitt en måned har vel huseier lite han skulle ha sagt.

Sa ingenting om det når jeg leide leiligheten nei. Så med andre ord så har jeg loven på min side om jeg nekter betaling for de to månedene huseier krever ekstra?

Lenke til kommentar

Standard leiekontrakter sier 9 måneders minimums leieforhold og 3 måneders oppsigelsestid fra begge parter. Om det i den leieavtalen du har, står 1 måneds oppsigelsfrist, så skal du betale for 1 måned fra den første i neste måned, hvsi vi går utifra at du betaler leie i begynnlesen(slutten av måneden). Det vil si at hvis du kommer til huseier og vil ha oppsiglese den 15 novemeber, så skal du betale for desember måned. Står det 1 måned, så står det 1 måned og da har du loven på din side.

Lenke til kommentar

Som Hansoen sier, er det det du har skrevet under på som gjelder. Står det 1 mnd i kontrakten er det en mnd som gjelder, som regel fra 1. i påfølgende mnd.

"Husleieloven" beskriver dette nærmere i paragraf 9.6: http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-6

Av ordenhets skyld kan det være lurt å levere en skriftlig oppsigelse, og å beholder en kopi av denne selv.

Dette gjør saken lettere i etterkant ved en eventuell tvist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...