Kevlar Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Heisann! Hvordan puster du når du trener styrke? Det er basically to hovedvarianter av hva som blir regnet som god pusteteknikk: 1 - Pust dypt inn på veien ned, pust sakte og kontrollert ut under hele den konsentriske fasen 2 - Hold på lufta i lungene/magen under arbeidstiden i løftet, pust ut når du er på toppen. Det fins mange nok kilder som støtter en av alternativene og sier den andre er unyttig/farlig/ineffektiv, jeg er nysgjerrig på hvordan folk her puster, og om de er bevisste på det Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 På tunge, teknikkrevende løft følger jeg metode nummer 2, puster ut når jeg er 2/3 på vei opp i knebøy f.eks. Synes det fungerer greit for å stabilisere kjernen og. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 56 visninger og bare én som har noe å bidra med? Dette er ingen heksejakt altså Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Ingen heksejakt? Da gidder ikke jeg være med... Lenke til kommentar
bigbadVuk Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Jeg holder meg vel for det meste til 1. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 metode 2 på tunge løft i alle fall. Hjelper på buktrykket. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Vel, det er vel ikke anbefalt å holde pusten hele veien og puste ut helt til slutt, det gjør at blodtrykket kan bli voldsomt høyt. Om det var det du tenkte på med at den ene er "bedre enn den andre"? Når det er sagt.. jeg tror jeg blander. Det er ikke alltid lett å fokusere på pusten og få det riktig når man løfter tungt. Føles noen ganger tryggere å holde pusten hele veien, selv om jeg vet det ikke er bra for blodtrykket. Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Jeg kjører nr 1 der jeg klarer det. Noen ganger blir jeg for konsentrert og "glemmer" nesten å puste og da blir det til at jeg puster ut i slutten/begynnelsen av løftet. F eks om jeg løfter veldig tung mark. Jeg merker også at jeg klarer å løfte en del mer med riktig pusteteknikk. Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 F.eks. i benkpress og knebøy, trekker jeg pusten godt på vei ned, også slipper jeg litt og litt ut på vei opp, og når jeg er halvveis oppe og kjenner at nå er det like før jeg er på topp, blåser jeg alt ut med litt trykk. Fungerer bra for meg, om det egentlig er riktig vet jeg ikke. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Har vell samme oppfatning her som alle andre. Når eg kjører med lettere vekter, eller trener for å få "kraft" så kontrolerer eg pusten til å puste ofte, når eg trener kampsport eller mma av noen sort så er det alltid i mellom hvert slag å spark, der er jo pust essensielt for å få noe kraft, puster da primært med nasen faktisk. Under styrketrening så bruker eg ofte pusten når eg må "ta siste biten" alså dybt inn, pusher, puster ut og finisher, dårlig måte å gjøre det på, mendet er det eg får til :< Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 bruker vel 1, men hender jeg glemmer å puste all together. Greit å ha en treningskamerat som minner meg på det hele tiden da Føler likevel at noen ganger så blir jeg helt punktert, selv om jeg puster så kommer det ikke nok luft liksom, noen som opplever det samme? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå