Kenny Bones Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Snodig nok står jeg oppført med litt over 51K i formue på ligningspapirene mine. Noe jeg aldri har hatt og jeg forstår ikke helt hva dette kommer fra. Men rett før jul hadde jeg noe frilans-jobbing og fikk utbetalt 20k ekstra. Dette må jeg sannsynligvis betale skatt på, men hva hele den summen kommer fra aner jeg ikke. Uansett, er det ingen måte å unngå å betale skatt av ekstra penger man har? Sett at jeg sparer 50k i året, er det ingen måte å unngå å betale skatt av dette? Synes ikke summen er såpass stor. Hadde det vært over 100k så hadde jeg forstått at jeg må betale skatt av det. Men småpenger som det her? Hvordan gjør folk dette da? Bør jeg samle opp ekstra penger og bruke dem opp rett før årsskiftet? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Du kan ikke lovlig lure unna penger nei, for å slippe å betale skatt. Det folk normalt sett har er lån og renteutgifter. Dette gir fradrag på ligningen. 2 Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 Er det ingen nedre grense for hva man kan ha i "formue" for å unngå å betale skatt da? Om jeg f. eks har 5000 på en konto ved årsskiftet så anses dette som formue? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Joda, det er ingen formueskatt på formue under 700k. Men dette var jo inntekt. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 Ok, sålenge jeg får det som inntekt må jeg skatte av det? Hva om jeg får det som gave? Da kan jo jeg bare overføre ekstra penger til en kompis, kalle det "gave" og deretter få han til å overføre tilbake til meg og også kalle det "gave" og dermed slipper jeg å skatte av det? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 (endret) Ehh, du får først 20 000 fra i lønn, og så overfører du de til en konto, og så får du de i "gave" fra han? Da har du jo uansett fått de 20 000 i lønn først..! Edit: Og som nevnt over, må du ikke betale skatt av formue før du passerer 700 000 kroner. Endret 14. november 2011 av Zash Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 Aha, så det betyr at skattemyndighetene uansett finner ut at jeg fikk pengene på konto i utgangspunktet? Dette var ikke vanlig lønnsinntekt, men bi-inntekt fra frilans-arbeid. Så det spiller ingen rolle når jeg får ekstra penger. Tenkte det hadde med at jeg hadde de pengene på kontoen ved årsskiftet og at derfor ble med som formue på ligningen. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 All lønn er i utgangspunktet skattbar inntekt. Unntaket er om du har frikort eller beløpet pr arbeidgiver er 4k, eller mindre, pr år. Så vidt eg husker. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå