Gå til innhold

Nettverk gjennom strømnettet

aklla

Anbefalte innlegg

Da jeg har kjøpt meg leilighet er det på tide å legge opp nytt nettverk igjen.

Tidligere har jeg lagt TP`r rundt omkring, men da avstandene blir litt større enn det har vært tidligere tenkte jeg det kunne vært pratisk å bruke strøm-nettet.

Ser man får opp til 500mbit teoretisk hastighet gjennom strømledningene, men hvordan funker dette i praksis?

Trenger minst 4 kontakter, antagelig kommer det på flere etterhvert også, vil det holde?

Har planer om å streame full HD gjennom nettverket, til en boxeee eller tilsvarende mediacenter-løsning, duger strømnettet eller må/bør jeg legge opp egne kabler til streaming?

Så på en erfaring på komplett.no at Devolo dLAN 200 AVmini Network Kit bråker mye, er dette noe som gjelder alle/flere typer?

Trodde disse var støy-frie...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har planer om å streame full HD gjennom nettverket, til en boxeee eller tilsvarende mediacenter-løsning, duger strømnettet eller må/bør jeg legge opp egne kabler til streaming?

Så på en erfaring på komplett.no at Devolo dLAN 200 AVmini Network Kit bråker mye, er dette noe som gjelder alle/flere typer?

Trodde disse var støy-frie...

Jeg har to kompiser som bruker dLAN 200 AVplus-adapterene. Disse er helt stille og svært stabile begge steder. Har ikke målt hastigheten noen av stedene, men de brukes ganske likt som du skisserer, med en Boxee i stua og en stasjonær på kontoret. 1080p (mkv) fungerer iallefall helt fint, og responstiden oppleves som svært god. Har ikke testet m2ts.

Hvor god ytelse du får vil nok bero en del på hvor gammelt strømnettet i leiligheten din er, og hvordan kursene er lagt opp.

Endret av ca2
Lenke til kommentar

Jeg bruker 2 "500mbit"-saker, og de gir vel ca. 40mbit overføringshastighet hos meg. Dette er da to uttak på forskjellige kurser. Har brukt det i 3 måneder og ikke hatt noe problem med det, 720p video til HTPCen fungerer helt fint.

Men såvidt jeg har forstått er alt avhengig av strømnettet i huset ditt, støy, avstander, forskjellige kurser etc. At du vil ha 4 stk på samtidig vil vel også begrense det noe. Føler generelt det er vanskelig å gi en anbefaling da det eneste som egentlig funker er å faktisk prøve det, men kommer selvsagt kostnaden inn i bildet.

Lenke til kommentar

Føler generelt det er vanskelig å gi en anbefaling da det eneste som egentlig funker er å faktisk prøve det, men kommer selvsagt kostnaden inn i bildet.

Det er vel derfor Elkjøp har 30 dagers full retur-rett, sånn at man kan teste og levere tilbake om man ikke er fornøyd.

Tipper jeg tar en handel der og tester det, så evt. levere tilbake om det ikke fungerer så bra.

Lenke til kommentar

Erfaringen jeg har gjort er at det fungerer bra om det er to uttak på samme strømkurs. Tenkte å bruke dette til htpc som jeg har i 1 etg (router står i 2 etg.), men måtte gi opp pga elendig hastighet.

Prøvde å bruke det på samme kurs, og da flyter det helt som det skal....

Mulig det har skjedd bedringer siden jeg kjøpte for ca 2 år siden....

Lenke til kommentar

Det er som du sikkert klarer å tolke ut fra de svarene du har fått, veldig avhengig av strømnettet ditt, for min del skiller det fra 600KB/s til 6-7MB/s på 2 stikkontakter ved siden av hverandre. Disse kontaktene er på forskjellig kurs, men ingen av dem er på samme kurs som den andre nettverkspluggen.

Konklusjonen må være at det er nærmest umulig å vite hvor godt det fungerer i ditt tilfelle uten å teste. Kjøp derfor med angrerett, eller om mulig lån av en bekjent.

Angående om de lager lyd så kan jeg ikke snakke for andre enn de jeg har selv (D-Link DHP-306AV), men disse er hvertfall 100% lydløse...

/Espen

Lenke til kommentar

Lydløse er disse, er nok heller problem med varmen/stabilitet over tid.

Hvis det er mye støy på strømlinjen kan man risikere opp mot 10 mbit (ca 1.2 MB/s) som er ganske så lite. så TP kabel er anbefalt hvis det ikke er mye bryderi å legge det opp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...