Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Cat6 kabler fra Biltema/ClasOhlson - Fungerer tilfredstillende?


Anbefalte innlegg

Sikkert et dumt spørsmål, men ingen som har betenkeligheter med å kjøpe cat6 kabler for gigabit på Biltema eller Clasohlson?

Nettverkskabler er vel konstruert slik at enten så fungerer de, eller så fungerer de ikke?

(ingen mulighet for at en dårlig konstruert kabel fungerer, men ikke levere maks hastigheter?)

 

Takker for alle vettuge svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis poenget bare er at de skal støtte Gigabit så slipper du unna med Cat5e-kabler. De er mykere og enklere å plassere men er ikke egnet for bl.a. utendørsbruk.

Kabelen skal brukes mellom gigabit switch og stasjonær pc.

Internettlinja er 20/2 mbit, og vil i grunn bare få utbytte av all hastigheten jeg kan få..

Har harddisker jeg deler til resten av nettverket i den stasjonære pcen

 

Så du mener jeg kan kjøpe Cat5e-kabler i stedet og fortsatt ha gigabit?

Hva er fordelen med Cat6 da egentlig?

Endret av Eirik84
Lenke til kommentar
Cat 5e: Cat 5e (which stands for Category 5, enhanced) cable goes along the same lines as basic Cat 5, except that it fulfills higher standards of data transmission. While Cat 5 is common in existing cabling systems, Category 5e has almost entirely replaced it in new installations. Cat 5e can handle data transfer at 1000 Mbps, is suitable for Gigabit Ethernet, and experiences much lower levels of near-end crosstalk (NEXT) than Cat 5.

 

Cat 6: Of the three cable categories we’re discussing, Category 6 is the most advanced and provides the best performance. Just like Cat 5 and Cat 5e, Category 6 cable is typically made up of four twisted pairs of copper wire, but its capabilities far exceed those of other cable types because of one particular structural difference: a longitudinal separator. This separator isolates each of the four pairs of twisted wire from the others, which reduces crosstalk, allows for faster data transfer, and gives Category 6 cable twice the bandwidth of Cat 5! Cat 6 cable is ideal for supporting 10 Gigabit Ethernet, and is able to operate at up to 250 MHz. Since technology and standards are constantly evolving, Cat 6 is the wisest choice of cable when taking any possible future updates to your network into consideration. Not only is Category 6 cable future-safe, it is also backward-compatible with any previously-existing Cat 5 and Cat 5e cabling found in older installations.

 

 

m.a.o.

 

Cat5e er nok for hjemmebruk til løse kabler, men skal de inn i veggen så ville jeg lagt cat 6 just in case.

Endret av MrLee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cat 5e: Cat 5e (which stands for Category 5, enhanced) cable goes along the same lines as basic Cat 5, except that it fulfills higher standards of data transmission. While Cat 5 is common in existing cabling systems, Category 5e has almost entirely replaced it in new installations. Cat 5e can handle data transfer at 1000 Mbps, is suitable for Gigabit Ethernet, and experiences much lower levels of near-end crosstalk (NEXT) than Cat 5.

 

Cat 6: Of the three cable categories we’re discussing, Category 6 is the most advanced and provides the best performance. Just like Cat 5 and Cat 5e, Category 6 cable is typically made up of four twisted pairs of copper wire, but its capabilities far exceed those of other cable types because of one particular structural difference: a longitudinal separator. This separator isolates each of the four pairs of twisted wire from the others, which reduces crosstalk, allows for faster data transfer, and gives Category 6 cable twice the bandwidth of Cat 5! Cat 6 cable is ideal for supporting 10 Gigabit Ethernet, and is able to operate at up to 250 MHz. Since technology and standards are constantly evolving, Cat 6 is the wisest choice of cable when taking any possible future updates to your network into consideration. Not only is Category 6 cable future-safe, it is also backward-compatible with any previously-existing Cat 5 and Cat 5e cabling found in older installations.

 

 

m.a.o.

 

Cat5e er nok for hjemmebruk til løse kabler, men skal de inn i veggen så ville jeg lagt cat 6 just in case.

Takker for info

 

Kablen skal bare legges i kabellist fra en side av stua til den andre.

Men det vil være tre 90 graders vinkler som kabelen må legges, så kanskje jeg like gjerne skulle gått for 5e da, siden den fortsatt støtter all fart jeg har på mitt nettverk og tillegg er litt mykere ?

Lenke til kommentar

Skrivefeil. Det er ikke alltid de mest tekniske som legger inn varetekst/beskrivelse.

Nei det er nok sant :)

 

Kom faktisk over denne spennende kabelen også:

http://www.cableworld.no/nettverkskabel-og-tilbehoer/flat-nettverkskabel/flat-patchkabel-utp-cat5e-15-meter---hvit.asp

 

Flat cat5e kabel, det er jo genialt når kabelen skal legges i kabellist som bender 90 grader 3 ganger fra router til pc :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...