Gå til innhold

Myndighetene bekymret for ny farlig syntetisk hasj - Hvordan oppdage forskjell på syntetisk og vanlig hasj?

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å søke etter tråder om dette, men har ikke funnet noen, så jeg lager min egen i stedet.

Jeg fant ikke noe bedre underforum til dette temaet, moderatorer flytt om nødvendig, men vennligst ikke slett tråden pga. at det omtales noe som er ulovlig. Dette er etter min mening en viktig sak av helsebekymring for mange mennesker, og den fortjener derfor et fora. (Beklager hvis det finnes tråder om dette allerede)

Jeg røyker selv hasj på daglig basis.

Det har vært flere saker i mediene i det siste om et nytt "syntetisk hasj" som er kommet på markedet, som er farlig, og har ført til mange dødsfall.

Dette bekymrer meg, spesielt hvis jeg ikke vet hvordan jeg skal kunne skille vanlig hasj fra den såkalte "syntetiske". Er det derfor noen som vet hvordan man kan gjenkjenne den syntetiske hasjen? Slik at man kan unngå den.

Dette er åpenbart av helsebekymring for oss som røyker hasj jevnlig, og hvis det er vanskelig å skille stoffene fra hvarandre er det potensielt svært farlig. Derfor burde alle som røyker hasj vite sikkert hvordan man kan se forskjell. Så hvis noen har kjennskap til dette, så vær vennlig å post, det kan potensielt redde noen før en ulykke oppstår.

Endret av Barbadius123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste måten å "redde noen før en ulykke oppstår" er jo å slutte totalt med hasj!

Ja, jeg vet at det definitivt ikke er svaret du er ute etter, men hvis du tror at vanlig hasj ikke er farlig så har du likevel en holdning som jeg ikke er med på.

Det finnes ikke en eneste god unnskyldning for å bruke hasj, og at det dukker opp livsfarlig hasj kan kanskje hjelpe folk å slutte? Må være en grei motivasjon at man da ihvertfall holder seg i live noen år ekstra.

Jeg er normalt sett ikke noen moralist men et slikt spørsmål krever et ærlig svar.

Lenke til kommentar

Til andre som potensielt lurer på det samme, fikk jeg svar i et annet forum:

Men for å gi deg et kort svar:

Syntetisk cannabis er et hvitt pulver' date=' det finnes folk som drysser det på urter og kaller det "syntetisk pot" men da bruker de urter som ikke ligner/lukter cannabis i det hele tatt, f,eks basilikum o.l.

Det finnes imidlertid ingenting syntetisk som ligner på hasj.

Så hittill er det veldig lett å skille på ekte og syntetisk vare.[/quote']

Skal dobbel-/trippelsjekke det osv., så ikke ta det fra meg, eller for gitt.

Ellers kan det vises til flere diskusjoner om dette på freakforum, for de som måtte trenge å vite mer.

Lenke til kommentar

Beste måten å "redde noen før en ulykke oppstår" er jo å slutte totalt med hasj!

Ja, jeg vet at det definitivt ikke er svaret du er ute etter, men hvis du tror at vanlig hasj ikke er farlig så har du likevel en holdning som jeg ikke er med på.

Det finnes ikke en eneste god unnskyldning for å bruke hasj, og at det dukker opp livsfarlig hasj kan kanskje hjelpe folk å slutte? Må være en grei motivasjon at man da ihvertfall holder seg i live noen år ekstra.

Jeg er normalt sett ikke noen moralist men et slikt spørsmål krever et ærlig svar.

Tenkte meg at det kunne komme et slikt svar :)

Jeg har ikke tenkt å prøve å overbevise deg, og hensikten med å poste dette her var ikke å starte en hasjdiskusjon, men hensikten var ut fra ren helsemessig folkeopplysningsinteresse overfor noe som potensielt kunne være farlig, men jeg har funnet andre forum med mer informasjon, så jeg har henvist til over, og derfor kommer jeg ikke til å følge denne tråden mer.

Når det er sagt...

Du har selvfølgelig full rett til dine egne meninger, uansett hvor feil de er.

Du trenger ikke "være med på" at hasj ikke er farlig.

Det er vel også et definisjonsspørsmål om "farlig".

Er det farlig å ferdes i trafikken? Er det farlig å fly? Er det farlig å hoppe fallskjerm? Er det farlig å drikke alkohol?

Det er mye det er en viss fare med. Det som ikke er riktig er at hasj er mer "farlig" enn alkohol, for ikke å snakke om narkotika. Hvis man i denne sammenheng definerer "farlig" som helseskadelig, og risiko for skade, fysisk og psykisk. Tvert imot. Det er for eksempel aldri, i hele verdens historie, en eneste gang, registrert et dødsfall som klart beviselig er pga. hasj. Sammenlikningstall fra alkohol, tobakk, og narkotika, er velkente.

Les litt om temaet, og prøv å gjør deg om en mer velfundert og velbegrunnet mening før du løst kaster om deg av vage uttrykk med negativ ladning om hasj. Visste du at hasj var å kjøpt på apotek i norge som naturlegemiddel for noen tiår siden? Viste du at hasj utskrives på resept, av vanlige allmennleger, den dag i dag, i mange stater i USA? Viste du at all form for hasj er lovlig i mange land uten resept fra lege, slik som alkohol er her? Men som sagt lagde jeg ikke denne tråden for å starte en diskusjon, og kommer ikke til å følge med mer her.

Som nevnt burde de som har en helsebekymring om dette følge med på andre forum. Jeg henviste litt lenger oppe til freakforum som har noen tråder om det. Og anbefaler alle som røyker hasj jevnlig om å holde seg informert slik at de kan unngå potensiell skade fra den farlige "falske" syntetiske hasjen .

Endret av Barbadius123
Lenke til kommentar

Du skriver selv:

Det har vært flere saker i mediene i det siste om et nytt "syntetisk hasj" som er kommet på markedet, som er farlig, og har ført til mange dødsfall.

Da blir det litt feil å forsvare bruk med:

Det er for eksempel aldri, i hele verdens historie, en eneste gang, registrert et dødsfall som klart beviselig er pga. hasj.

Klart - det er ikke samme stoffet, men samme brukergruppe. Det kan nok godt hende at ingen har dødd av hasjbruk (annet enn antageligvis lungekreft pga røyking - med eller uten hasj). Det er likevel rimelig godt dokumentert at mange av hasjbrukerne har lettere for å gå over til hardere stoffer enn tobakkrøykere/ikke-røykende.

Jeg er heller ikke interessert i å gå inn på en moraldiskusjon her, men reagerte på ditt rop om hjelp fordi du var bekymret over farlig hasj.

Når det florerte med livsfarlig hjemmebrent var det en lang periode hvor folk helt sluttet å drikke hjemmebrent fra ukjente kilder - men ser jo at avhengighet til hasj kan være sterkere enn til hjemmebrent.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke samme brukergruppe. Hasjbrukere flest prøver nettopp å UNNGÅ dette kjemiske stoffet, derav denne tråden.

Det at en større andel av hasjrøykere går over til hardere stoffer enn tobakksrøyknde og ikke røykene er nok riktig. Det gjelder trolig også i forhold til alkoholdrikkende. Det er imidlertid ikke et godt argument for at hasj i seg selv er farlig, ei heller for at det er hasjen, og ikke andre faktorer, som fører til bruken av hardere stoffer.

Mener det er motsatt som du beskriver i forhold til avhengighet. Ca 1 av 10 blir avhengige av hasj og/eller marijuana. Jeg vil anta at tallet er høyere for de som drikker. Prøvde å google hvor stor andel av de som drikker alkohold som blir avhengige, men fant ikke noe forskningsresultater. Hvis du har noe å vise til her, hadde det vært intressant.

Endret av Barbadius123
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere er syntetisk "hasj" et pulver. Det går ikke an å forveksle det med en hasjklump eller buds.

Det finnes ikke en eneste god unnskyldning for å bruke hasj

Det er din mening. Selv om du sier det betyr ikke det at det er sant, ikke det at man trenger noen unnskyldning for å røyke hasj i utgangspunktet heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...