Gå til innhold

Oppgradere PC-en: Passer delene? Alternativer? Spilling.

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Vurderer å ta en liten oppgradering av ene PC-en min nå.. har hatt den i en 6-7 år, eller noe nå.. husker neimen ikke..

Jeg vurderer å kjøpe:

* Intel® Core i7-2600 Processor

Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, 95W, Boxed w/fan

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619273

* XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan"

PCI-Express 2.1, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort, 800MHz

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639513

* ASUS P8P67-M PRO B3, Socket-1155

m-ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, EFI

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626405

* Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9

Kit w/4x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.5V

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491303

Totalpris: ca 6000

Jeg har lydkort, harddisk, samt kabinett og PSU.

Først er jeg mest nysgjerrig på kabinettet, som er et Lian-Li PC-777 (10år jubileumsmodell), passer dette kabinettet til de delene jeg har valgt?

For det andre er det jo småviktig/kjekt at delene passer til hverandre, at ingen er noen spesiell flaskehals i forhold til hverandre..?! Føler dere for å bytte ut noe?

Jeg ønsker å holde prisen nede (men er åpen for forslag). PC-en er ment å spille med: Skyrim, Crysis, Battlefield 3, Fallout 3:NV, etc..

Jeg overklokker ikke lengre.. (ikke brydd meg så hardt om det siden 486-tiden..)

Setter stor pris på all hjelp og tilbakemelding!

Takk, takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det du har plukket ut passer fint sammen, men noen småting er det å kommentere:

i stedet for P67 brikkesettet ville jeg valgt et hovedkort med Z68 brikkesett.

ellers har ikke i7 noe for seg til spilling, da bør du heller kjøpe i5 og legge mellomlegget i skjermkort

jeg ville vurdert 2x4gb ram istedet for 4x2gb, både for å eliminere en feilkilde, og ha mulighet til å oppgradere hvis det skulle bli aktuelt senere. prisen er praktisk talt lik

så vidt jeg kan skjønne skal det ikke være noe problem med de delene i kabinettet.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! :)

Jeg lurte på hvorfor i7 ikke har noe for seg når det kommer til spilling? Er det slik at i7 ikke gir noe ekstra i forhold til i5 på den fronten, eller hva er greia? Flott hvis du kunne ha lært en eldre hund noen triks! ;) hehe..

Når det gjelder de endringene du foreslo, har du muligheter til å komme med noen konkrete (link) forslag (gjerne med noe som er på lager hos komplett..), drt hadde i så fall vært flott!! :)

Og, oppsettet klarer seg fint til spilling?

Takk igjen!!

Lenke til kommentar

Takk til siste også! :) Men, et lite spørsmål: Du har valgt k-versjonen til prosessoren, den har de ikke på lager, men de har den uten k.. Er det ikke slik at jeg det ikke er forskjell på disse to hvis jeg ikke skal klokke?

Lurer fortsatt litt på hvorfor i7 ikke er så aktuelt, og litt på om dere føler at jeg burde legge noen ekstra penger i skjermkortet siden jeg har spart noen penger på de andre delene..?

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Takk til siste også! :) Men, et lite spørsmål: Du har valgt k-versjonen til prosessoren, den har de ikke på lager, men de har den uten k.. Er det ikke slik at jeg det ikke er forskjell på disse to hvis jeg ikke skal klokke?

Lurer fortsatt litt på hvorfor i7 ikke er så aktuelt, og litt på om dere føler at jeg burde legge noen ekstra penger i skjermkortet siden jeg har spart noen penger på de andre delene..?

Tusen takk!

K'en står for unlocked. Altså, de med K kan overklokkes og de uten kan ikke. Selv om du ikke har planer om å overklokke med det første vill jeg annbefale deg en med K uansett.

Om noen år når PCen din ikke er tipp topp lenger kan det være greit å ha muligheten til en liten boost.

Men hvis du vet du ikke har planer om overklokking what so ever, og heller kjøper ny PC når den du har begynner å slite, er det bare å gå for "locked" versjonen. Altså den uten "K".

Og grunnen til at i5 egner seg bedre til spilling er for det at i7en har hyperthreading, noe som ikke blir tatt i bruk i spill. Men om du har planer om å redigere noe er det i7en som er det beste valget.

Utenom hyperthreading er de så å si helt like. (i5 2500k, i7 2600k)

Men du sier PCen din er 6-7 år gammel?

Er du sikker på at at PSUen din strekker til da? Kan du finne ut hvor stor den er?

Den pakken syar2003 linker til er et veldig godt forslag :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for utdypende forklaring!! :D Det hjalp en del!!

Ja, PC-en ble vel kjøpt i 2005, tror jeg.. Men psuen røyk en gang, på to maskiner nesten samtidig, så de er av nyere dato.. Husker ikke hva som sitter i hvem av dem, men kjøpte Corsair tx750w, og den andre er kanskje 680, om jeg ikke husker feil.. antok det holdt, men kanskje ikke?!

Takk igjen, dere er til masse hjelp!! :)

Lenke til kommentar

Takker og bukker igjen! :)

Ja, var det jeg hadde tenkt å gå for, om noen ikke føler for at jeg burde gå for noe bedre/annet med de hundrelappene opp til 6k som jeg har spart?!

Det røsker godt det kortet der, ikke sant?! Og, det blir bare ett av dem..

:)

Lenke til kommentar

K-versjonene til Intel har også bedre innebygget grafikk enn de uten K. Kan være kjekt med litt bedre innebygget grafikk hvis grafikkortet ryker og du ikke har et kort i reserve. For å benytte deg av den innebygde grafikkprosessoren trenger du et hovedkort av H67 eller Z68 typen.

Det kan også være en idé å gå for gen3 versjonene til Z68 kortene da de støtter PCI-E 3.0 ved oppgradering til Ivy-Bridge prosessor (om du egentlig får bruk for PCI-E 3.0 får noen andre svare på).

Eksempel på et gen3 kort: http://www.dustinhome.no/asus-p8z68-v-gen3-z68-s-1155-atx/product/5010610910

edit: pengene du sparer på å gå for i5 kontra i7 kan du bruke på en bedre kjøler, som denne http://www.prisjakt.no/product.php?p=482591

Endret av TT88
Lenke til kommentar

6950 2GB er et veldig godt kort, ja. Bruker dette selv (se signatur) og kjører BF3 på high/ultra med spillbar FPS (rundt 60. Men jeg har overklokket det litt da) Og Skyrim på ultrahigh.

Er nok det kortet som gir det mest "bang for buck" per dags dato.

Og siden du var smart å kjøpte en kraftig PSU, er det også muligheter for å hive inn ett til 6950 når den tid kommer :)

Lenke til kommentar

Du vil nok ikke merke noe særlig i dagens spill med litt overklokking. Men om noen år når CPUen ikke fyller alle kravene er det greit å ha mulighet til å overklokke.

Med en grei kjøler kan du lett klokke den fra 3.3Ghz til 4.5Ghz. Som du sikkert kan tenke deg vil det gi ganske mye ytelse.

Og den er ekstremt lett å klokke. Har aldri klokket noe særlig selv, og klokket min på ca 5 min.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk igjen! :)

Ja, skjønner jo at det vil ha noe å si!

Men, et lite annet spørsmål, som går på skjermkortet igjen: Jeg ble foreslått ASUS sitt 6950-kort, -og ikke vet jeg om det er noen forskjell, tilfeldigheter, eller hva, men på komplett sine sider, så er brukererfaringene til Sapphire og XFX på 5 stjerner, mens ASUS har 3.5 .. noe å tenke på? :ermm:

Lenke til kommentar

Alle kortene er i grunn like. Eneste forskjell er at noen kort som feks ASUS, XFX og MSI kommer med en overklokk. Og de nevnte kommer med bedre kjøleløsninger og lavere støy. Selv gikk jeg for Sapphire og opplever ikke noe høye temperaturer eller støy med dette.

MSI sitt Twin Frozr III har fått mye skryt for gode kjøleløsninger osv, men alle kortene, uavhengig av produsent er like i bunn og grunn.

Lenke til kommentar

Igjen, tusen takk!! :)

Det kommer opp noen spørsmål underveis., bare dobbeltsjekker detmed hovedkortet, og hvorfor det ble anbefalt z68 istedet for p67.. Hva er grunnen til dette? Klokking, eller har den andre egenskaper også?

Ble mye ekstramas dette, men håper det er slutt snart nå..

Takk! :)

Lenke til kommentar

Med Z68 bikkesettet kan du bruke det innebygde skjermkortet i prosessoren.

Og som han over her sa

Det kan også være en idé å gå for gen3 versjonene til Z68 kortene da de støtter PCI-E 3.0 ved oppgradering til Ivy-Bridge prosessor (om du egentlig får bruk for PCI-E 3.0 får noen andre svare på).

Eksempel på et gen3 kort: http://www.dustinhom...duct/5010610910

Ellers har kort med Z68 brikkesett ofte mer tilkoblingsmuligheter.

Men både P67 og Z68 egner seg bra til overklokking.

Personlig valgte jeg Z68 pga det er greit å ha HDMI on-board den dagen jeg skal kjøpe ny pc.

Da kan jeg bruke den jeg har nå til en server eller noe. Og da trenger den ikke skjermkort :)

Endret av Bibow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...