Gå til innhold

Trenger operativ system til min far's pc, kjøpe XP?

x-team

Anbefalte innlegg

Min far har en gammal Asus laptop som jeg må formatere for så legge windows inn på nytt.

Den har nå Windows XP, som har vært installert på den siden den var ny i 2007/2008 en gang..

Jeg har ingen cd plater til denne lengere, så jeg må skaffe XP på annet vis..

Har vel en AMD Sempron 3400+ prosessor, 1gb ram eller noe og 120gb disk..

Er vel ingenting annet enn XP som kan legges inn på denne?

Han bruker bare pcen til nettbank og surfing samt legge bilder fra digital kameraet over på pcen..

Men XP er vel ikke i salg lengere? Hva legger jeg inn da?

Takker for råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Lån" en XP-cd av noen og så skriver du inn koden som er klistret under laptoppen under installasjonen. Du må låne en norsk XP cd dersom pcen er solgt med norsk xp, Eller så kan du kjøpe W7 som ikke skal være særlig tregere enn XP. Men er litt sløsing å spandere en ny lisens på en gammel maskin.

Dersom man oppgraderer? må man da ha XP cd under installasjon?

Lenke til kommentar

Windows 7 fungerer på dårligere hardware enn Vista, men du får jo ingen superpc av den hardwaren du nevner.

XP selges ikke lengre, som du selv nevner, så ikke lett å kjøpe. Finnes selvsagt brukte XP plater til salg diverse steder.

Ville vel ikke betalt for en Windows 7 lisens til den pcen, uten å ha testet det først.

Du kan jo kjøre Win7 i 30 dager uten å aktivere, så om noen du kjenner har en Win7 plate, er det jo bare å teste.

Det er samme hvilken Win7 versjon du installerer, for alt fra Home Premium og oppover tar like mye plass på disken og bruker like mye RAM. 1 GB skal holde, 2 er selvsagt bedre.

Bruk 32bit versjonen, så "sparer" du litt RAM i forhold til 64bit versjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...