Gå til innhold

Bedre signaler med annen antenne med RiksTV?

Anbefalte innlegg

Min mor og far bor i et område hvor signalene til RiksTv er noe dårlig, de har en helt vanlig antenne til dette og de har tenkt og prøve en bedre antenne med forsterker..

Naboen deres som riktignok bor 250m unna prøvde en annen antenne og fikk signaler da, ikke de beste men helt OK..

De har bare NRK kanalene i dag..

Noen som har erfaringer med dette?

Tenker på denne antennen og denne forsterkeren .

Jeg ser på komplett at folk har fått bedre signaler med dette, noen som har noen meninger/erfaringer?

Mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, det er viktig å benytte en retningsbestemt antenne og god kabel uten skjøter. (Retningsbestemt for å unngå refleksjoner. Spess viktig dersom det er fjell og bygninger rundt.) En vanlig med finner og skjold er bra.

Forsterker hjelper bare mot lange kabelstrekk og kabelstøy. Og da må signalet forsterkes opp FØR kabelen, sånn at signal løftes over støynivå. Å forsterke signalet opp ETTER kabel ved TV har ingen virkning da tv automatisk forsterker opp signalet. Og i tillegg vil både kabelstøy og signal forsterkes opp. Dersom du har mer enn 10-20 meter antennekabel, da kan du dra nytte av en forsterker.

Og dersom du skal kjøpe en forsterker, så kjøp en som får strøm via antennekabelen. Og kjøp en forsterker ekstra da disse forsterkerne lever et hardt liv med lyn og overspenning.

Link fra Clasaren med antennetypen du må se etter. Kjenner ikke kvaliteten på akkurat disse, men som regel får man det man betaler for.

Lenke til kommentar

Kabelen er vel en 15-20 meter lang sånn ca.

Så denne forsterkeren drar min far kun nytte av siden kabelen hans er såpass lang?

Ingenting annet enn en god antenne som kan bidra til bedre signal mottak?

Jeg skal bestille den antennen i allefall, forstkeren og dersom han trenger det med hans kabel lengde.

Lenke til kommentar

Kabelen er vel en 15-20 meter lang sånn ca.

Med denne kabel-lengden vil du sannsynligvis ikke trenge "antenneforsterker" for å kompensere for signaltapet i kabelen. Med "antenneforsterker" mener jeg her den typen du plugger inn ved inntaket på dekoderen.

Så denne forsterkeren drar min far kun nytte av siden kabelen hans er såpass lang?

Ingenting annet enn en god antenne som kan bidra til bedre signal mottak?

Forsterkeren du linker til vil din far kunne ha nytte av dersom det er svakt signal der han bor. Dette er den rette type "antenneforsterker", som plasseres ved/på antennen (utendørs).

Hvis du vet det er dårlig signal/dekning bør du kjøpe forsterkeren med det samme du bestiller antennen. Jeg har tidligere brukt tilsvarende Triax løsning som den du linker til med godt resultat. Triax er anerkjent som en kvalitetsleverandør av antennesystemer.

I det digitale bakkenettet kan refleksjoner faktisk gi forbedret signal. Det kan derfor hende at riktig retning på antennen ikke er rett mot sender. Her jeg bor nå, er kvaliteten best når antennen peker vekk fra sender. Dette skyldes ikke for sterkt signal, men gunstige refleksjoner.

Hentet fra presentasjon holdt av senioringeniør Pia Braadland (Post- og teletilsynet):

Digital TV-kringkasting

Man får flere kanaler/programmer pr frekvens

Analog: 1 frekvens = 1 TV kanal

Digitalt: 1 frekvens ~ 8 TV kanaler

Fra kanaler til signalpakker (mux-er)

Man kan får større dekningsområder pr frekvens

Analog: 1 frekvens = en sender

Digitalt : 1 frekvens = flere sendere

Digitalt er mer robust mot interferens

Refleksjoner virker positivt

Mottakere kan motta fra flere sendere.

Fra ntv.no

Det digitale bakkenettet er bygget ut ved bruk av de samme sendepunktene

som TV 2 ble sendt fra analogt. På den måten kan folk fortsette å bruke

sin UHF-antenne. Det betyr også at regelen er at dersom du kunne ta inn

TV 2 analogt, har du nå dekning fra det digitale bakkenettet. Likevel; ingen regler uten unntak. Dekningen i det digitale nettet er bedre fordi det er

tatt i bruk noen flere sendepunkter. I tillegg fungerer digitale signaler godt,

selv om de fanges etter at de er reflektert, for eksempel fra en fjellvegg.

Riktig antenne, antenneretning og i noen områder bruk av utendørs

signalforsterker, er avgjørende for å oppnå godt og stabilt mottak. Selv om

mottaket av signaler er enkelt for de fleste, vil det for noen kreve litt mer.

Det kan være like vanskelig å fange signaler via refleksjoner i et område

med svak dekning, som å skjerme antennen fra ulike signaler fra flere

forskjellige sendere i et område med veldig god dekning. Et godt råd til de

fleste vil være å tilkalle en installatør eller orientere seg om mulighetene via

NTVs eller RiksTVs nettsider

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...