Gå til innhold

Forbedring av kosthold - Slanking

Garrian

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg ønsker å forbedre mitt kosthold med tanke på slanking. Jeg er 17år, 185cm høy og kanskje 90kg. Jeg ser ikke på meg selv som overvektig i den forstand, men jeg bærer noen ønødvendige kilogram for å si det slik. Derfor henvender jeg meg her for råd til forbedringer av kostholdet.

Jeg har et ganske kjedelig kosthold, som består mye av brødskiver.

Frokost:

2-3 brødskiver

Lunsj på skolen:

Som oftest 2-3 brødskiver. Men dersom jeg enten har glømt mat, eller at de har noe veldig fristende mat i skolekantinen, kjøper jeg gjerne dette. Maten kan altså være hva som helst, og inngår ikke i mitt faste kosthold.

Middag når jeg kommer hjem fra skolen:

Dersom mor eg hjemme har hun laget middag som egentlig kan være hva som helst. Men dersom hun derimot ikke er hjemme blir det 2-3 brødskiver til middag også.

Kvelds:

Dette måltidet hender det at jeg sløyfer, avhengig av tidspunktet for middagen. Men det blir (dessverre) brødskiver også dersom jeg spiser kvelds.

Med andre ord, jeg kan gå hele dager og kun spise brødskiver. Noe jeg antar ikke er veldig bra.

Jeg henvender meg nå her for tilbakemeldinger, og jeg er åpen for å legge om kostholdet. Årsaken til at jeg nå ønsker å legge om kostholdet er i hovedsak at jeg ønsker å legge fra meg unødvendige kilo som jeg bærer med meg.

Jeg har tidligere gått på den lokale kebabkjappa med noen kompisser, litt for ofte. Så dette har jeg til fordel prøvd å trappe ned. Samt jeg prøver å unngå usunne ting som chips, brus osv.

Jeg leter altså ikke etter noe konkret svar, men en tilbakemelding på hva jeg bør unngå, og hva bør begynne å spise som alternativ. Og sunne alternativer til brus og chips.

Setter stor pris på tilbakemeldinger. Tusen takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Umetta fettsyrer (sånt fett som ikke stivner for fort, fra fisk f.eks), og trege karbohydrater (korn, frø og alt sånn som gjør driten hard) er alltids bra.

Men viktigst av alt om du vil bli sunn: Tren. Vær mer aktiv en inaktiv (fysisk sett).

Etter det er det denne regelen jeg følger: karbohydrater er kroppens høyoktan, og vi trenger det om vi er aktive. Under en økt av høyere intensitet brenner vi energi bestående av 20% fett og 80% karbohydrater. Derimot om økta er av lav intensitet som gåing, men er over samme distanse, brenner en energi i form av nesten 100% fett: men det er fortsatt samme mengde/kvantitet fett som du hadde brent på høyintensiteten (som også tar kortere tid..)!

For å få nytte av trening må en ha restitusjon. Kroppen bygger seg opp igjen sterkere for å tåle påkjenninga neste gang. En snakker om å få i seg energi innen den første halvtimen/timen etter trening. Jeg foretrekker Litago (samme effekt som YT, men mindre pris og bedre smak). Frukt fungerer også. Da kommer kroppen fort tilbake til sansene, og en har noe å glede seg til. Protein-shake hadde ifølge min lærer kun en nevneverdig effekt om den ble inntatt før trening.

Også er jo proteiner viktig. Skinke i stedet for salami/servelat. Stekte egg er ett pluss. Om en trener hardt trenger en en større andel kjøtt under middagen, og mindre poteter. Får en i seg nok proteiner slik trenger en ikke proteindrikk. Om en trener hardt to ganger daglig er protein-tilskudd lurt, men om en trenger 2-3 ganger i uka er det bare dyr urin.

Dette har hvertfall funka for min helse. Jeg er 185, og veide 87 kg i August. Nå veier jeg 77. Vekt er egentlig i bunn grunn et regnestykke:

(energi inn) - (energi ut) = (differanse i vekt). Det er bedre og trene mye og spise mye enn motsatt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En stund siden denne tråden ble startet men om du fortsatt trenger hjelp så har jeg noen tips.

- Ikke drikk kalorier, bytt ut saft og brus med vann eller farris.

- Reduser fettinntaket ditt (som kebab), i fett er det dobbelt så mange kalorier enn i proteiner og karbohydrater.

- Pass på størrelsen på måltidene dine, om du spiser entrecote og poteter, spis maks 1 potet, skjær av mesteparten av fettet og ta litt mer grønnsaker i steden.

- Bli mer aktiv, gjør det til et prinsipp å aldri ta heis, gå opp trappene i steden, om du tar buss, gå av en busstopp før og gå resten av veien hjem.

- Bytt ut lettmelk med skummet melk, smør med philadelphia ost eller noe lignende.

Om du trenger flere tips kan du finne flere her: http://www.blislank.org/slanketips/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...