s1 Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Hei! Jeg sitter her å leser litt på EX og ATEX. Jeg har nå vært innom det meste, NEK:400, NEK:410, NEK:420, ATEX, FUSEX, FHOSEX, IEC 61892 osv. Finner ikke en grei forklaring til dette med forskriftene, jeg er mest interessert i dette som går på offshore-installasjoner, og lurer på hva som regulerer kravene der ute? Lurer også på noe ang. merking av EX-utstyr.. Hvorfor settes det en ekstra E forran utstyr? eks. EEx ia? Brukes ikke EX ia? evt. hva er forskjell? Hva er forskjell på følgende: EEX ia, EEx [ia] og [EEx ia] Håper noen kan hjelpe meg litt med å forstå dette.. Takker for evt. svar! Endret 13. november 2011 av s1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 E-en står for Europa så vidt eg veit. Kva krav er du ute etter? Alt nytt utstyr skal væra ATEX-merka i dag. Ut over det må ein sjølvsagt velga utstyr som tilfredsstiller kravene til området dei skal stå i. Lenke til kommentar
s1 Skrevet 13. november 2011 Forfatter Del Skrevet 13. november 2011 E-en står for Europa så vidt eg veit. Kva krav er du ute etter? Alt nytt utstyr skal væra ATEX-merka i dag. Ut over det må ein sjølvsagt velga utstyr som tilfredsstiller kravene til området dei skal stå i. Er ATEX den forskriften som legger grunnlaget for EX? Og IEC 61892:7 den som regulerer dette offshore? Hva er fusex og fhosex? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 ATEX viser til krav for EX utstyr. Den ekstra E`en i EEX kommer av at utstyret er iht EN standard. Har du lest på NORSOK standardene? Tror dem ligger gratis på http://www.standard.no/petroleum (mener jeg har lastet dem ned der før) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå