Phoenix007 Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Hei, jeg skal da gå til innkjøp av vannkjøling til den nye pcen jeg har kjøpt. Men før jeg går til innkjøp lurte jeg om dere hadde noen tips eller erfaringer med bedre pumpe/radiator eller lignende som heller burde kjøpe isteden: Swiftech MCP355 vannpumpe Durelene, slange, 1/4"ID - 3/8"OD Coolgate radiator, 3x120-60 EK CPU-vannblokk, Supreme HF - Full EN Nickel Bitspower vanntank, Z-multi 150 EK vannblokk for skjermkort, EK-FC6990 Acetal + Nickel EK - Ekoolant, Klar, 1 liter Skal kjøle CPU og GPU men hvor mange nippler trenger jeg? følger det med pumpen, blokkene eller radiatorerne? Eller må jeg regne 2 nippler per blokk/radiator (1x for inngang og 1x for utgang) etc. Også lurte jeg på med dette med å være forsiktig med å blande metaller for å forhindre korrosjon osv. Hvilke metaller kan blandes, har jeg gjort feil på oppsettet? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Det første jeg tenker er at slangen er for trang. 3/8" ID må du ha for å passe på MCP355s medfølgende topp. Jeg kan fort forestille meg at en 360 rad blir trangt for 500W med effekt med mindre du kjører vifter på 2000 RPM. Om du er ute etter stillhet med ~1000RPM må du nok slenge på en 240mm ekstra med radiatoroverflate for 10°C delta vann-ut-luft-inn. Vannkjøling fungerer best når man har 10-12°C delta, over dette så får du nesten bedre temperaturer fra luftkjøling. Angående nipler kan du velge vanlige eller kompresjonsnipler. Det er ingen forskjell på ytelse, men estetisk kan kompresjonsnipler være penere. Du må ha to nipler per enhet du kobler til: tank, blokk, rad, og lignende. Pumpa har ferdigmonterte nipler. 1/4" BSP - 3/8" ID nippel, dette er en nippel du kan velge. Det er bare å legge strips eller slangeklemmer utenpå, så skal det bli tett. En litt dyrere løsning for pumpe og tank kan være Swiftech MCP-3xx top og MCP35X vanntank, dette vil ikke gi deg noe voldsomt bedre ytelse, men det vil gjøre det lettere å utvide i fremtiden siden du får mer trykk/flow i loopen. Hva har du tenkt å gå for blant vifter? Viftekontroller kan anbefales sterkt om du skal gå for vifter som er raskere enn 1200RPM. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Er "Swiftech MCP655 vannsirkulasjonspumpen" bedre enn "MCP355" som jeg linket til med toppen din? eller er "Swiftech MCP35X" vannpumpe enda bedre (utsolgt hos techbay så må nok finne et annet sted å bestille den.) Ser ut som det var mer flowrate på den. Er mest opptatt etter ytelse, trenger ikke så mye stillhet men trenger ikke å låte som en jetfly heller. Siden jeg hadde 800D hadde vært plass til flere radiatorer enn den 360 jeg skal ha i topp i kabinettet? Har enda ikke fått den i hus enda men hadde vært greit å bestille vannkjølingsutstyr nå så de hadde vært greit å ha de samtidig som datakomponentene kom. MCP655 har litt mindre flow når man øker restriksjonen i en loop, men kan voltmoddes til bedre ytelse og har hastighetstrinn. MCP35X er helt lik 355 med unntak av toppen, som jeg har linket til, og PWM-styring. I drift er ikke 355 så voldsomt bråkete at det gjør noe, så du klarer deg fint uten PWM-styringen, og Swiftech-toppen er mulig å skaffe på egenhånd. Om du er ute etter den beste pumpa kan du se på XSPC dual-bay tanken for Laing DDC eller dual-bay tank med plass til to pumper, disse tankene gir ærlig talt den beste pumpeytelsen. For en såpass liten loop vil en enkelt MCP355 holde bra. Masse muligheter for rads i et 800D, dessuten kan du fint gå berserk med push/pull med Gentle Typhoon AP-15 1850 RPM som vil gi deg det du egentlig trenger for å kjøle dette effektivt. Om du vil modde kan du rive ut nederste HDD-rack i kabinettet og plassere en 240mm der nede, videre kan den vanlige eksosvifta på baksiden av kabinettet duge til en radiator og inntaksvifta i bunnen ved hovedkortet kan brukes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå