Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Hvilket TV signaldistributør er best?

Gjest medlem-82119

11 stemmer

1. 1. Hvilken TV signaldistributør er best, totalt sett?

• Altibox
      2
    • Canal digital
      3
    • Viasat
      0
    • Get
      2
    • NextGentel
      2
    • Homebase
      0
    • RiksTV
      1
    • Alle er like bra/dårlige
      1
  2. 2. Hvem har best dekodere?

• Altibox
      0
    • Canal digital
      1
    • Viasat
      0
    • Dreambox
      5
    • Get
      1
    • Nextgentel
      1
    • Homebase
      0
    • RiksTV
      1
    • Andre
      1
      1
  3. 3. Hvilken TV signaldistributør har best kundeservice?

• Altibox
      2
    • Canal digital
      3
    • Viasat
      0
    • Get
      0
    • Nextgentel
      2
    • Homebase
      0
    • RiksTV
      2
      2
  4. 4. Hvilken TV signaldistributør har best kontroll på fakturaene?

• Altibox
      1
    • Canal digital
      2
    • Viasat
      0
    • Get
      0
    • Nextgentel
      1
    • Homebase
      0
    • RiksTV
      1
      6
  5. 5. Hvilken TV signaldistributør har best kanaler?

• Altibox
      1
    • Canal digital
      5
    • Viasat
      0
    • Get
      1
    • Nextgentel
      1
    • Homebase
      0
    • RiksTV
      1
    • Andre
      0
      2
  6. 6. Hva er viktigst for deg når du skal velge TV signaldistributør?

• Pris
      2
    • Kanalene
      3
    • Kundeservice
      1
    • Dekoder
      1
    • Orden på fakturaer
      0
    • Hører på hva andre anbefaler
      0
    • Ekstrafunksjoner som shoutcast, wimp, og lignende
      1
    • Utseende på dekoderen
      0
    • Løsning (Behov for 2 coax kabler inn, internett og tv i ett, flere dekodere osv)
      3

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Starter en liten undersøkelse om hvem som er best på de ulike tingene. Synes generelt folk har voldsomt ulik oppfattelse. Syntes derfor at det kunne vært artig å få en oversikt over hva folk synes. Har selv blandede erfaringer og opplevd det meste men har heldigvis erfaring nok til å løse det meste som dukekr opp.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Mange, som meg, har hatt en leverandør og byttet fordi man er misfornøyd. Så har man kanskje startet med enkrones SD dekodere og gått over på HD dekodere når man fikk HD TV og så har man fortsatt med en PVR. Mange blir lei og forsøker dreambox. Så det finnes masse som har erfaringer. Og har man kun forsøkt et alternativ og det fungerer så er jo det også en mening.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har lagt til de nye valgene. Når jeg lagde avstemmingen tenkte jeg mest på hvem som opprinnelig sendte ut signalene. Altibox sender f.eks canal digital og viasat kanaler, og tenkte mest at viasat gull var det samme uansett om det kom fra viasat selv eller altibox.

Jeg startet selv med en force dekoder, som var glimrende, og hadde støtte for både viasat og canal digital. Dette var i de tider hvor kanalene var mer låst og hadde da to kort i samme dekoder for å få de kanaler jeg ønsket. Så byttet de kodesystem og dekoderen til 5000,- gikk i søpla.

Skaffet oss da en viasat enkrones pace dekdoer og en canal digital dekoder. Viasat sin hadde fire lysdioder foran og var et komplett mareritt. Daglige telefoner til kundeservice. Det verste var at menyene ikke stemte med hva som skjedde når man brukte den så man måtte guides via kundeservice for å betjene den. ILLE! Etterhvert som canal digital fikk bl.a TV3 så sa vi opp viasat og kom inn i canal digitals verden. Abbprisen har økt nærmest fra måned til måned, så abb som var under 300 nærmer seg nå 600,- i måneden. Hadde først cdc-5050 med masse gratiskanler (åpne kanaler) og ved overgangen til hd pvr ble alle disse fjernet. Ikke bra! Dekoderen var så som så. Menyvalgene stemte og den var brukervennlig, men låste seg og støyet i tide og utide. Byttet dekoder 4-5 ganger før man fant ut at strømforsyning var underdimensjonert. Etter å ha satt den på gummibein og lagt to 400 grams vekter på akkurat riktig sted oppå dekoderen ble den lydløs og har etterhvert blitt strippet for så mange funksjoner at den har blitt ganske stabil. Har forsøkt altibox, er utrolig tregt og låser seg ukentlig. Åpningsmenyen har drept utallige plasmaskjermer, spesielt hos eldre som slår den på i sekstiden om morgenen og hører på radio til de legger seg. Samme skjermbilde 12-15 timer i døgnet gjør sitt med plasmaskjermer.

Kundeservice har vært veldig varierende. Viasat hadde mye hæ? Det var rart.. Canal digital hadde enkelte som anbefalte å bytte ut sparepærer med vanlige pærer da dekoderen ikke tålte sparepærer i huset. Andre anbefalte at man på måfå skulle forsøke å dytte litt på antenna, til montørenes store fortvilelse som løp rundt og justerte den tilbake igjen. Har fått endel spørsmål om den er tilkoblet strøm, tilkoblet tv osv, samt påstander om at ingenting annet enn dekoderen kan være tilkoblet tven. Treffer man riktig person har jeg fått veldig bra service. Ny dekodere har kommet gjevnlig når jeg ber om det, gratis componentkabler er tilbudt og det er ikke måte på. Altibox er ofte distribuert av lokale strømselskap, og har nok inntrykk av at de har mer kunnskaper om strøm enn altibox. Blir ofte videresendt. Samtidig har altibox gitt skikkelige svar på det man spør om, og ikke noe hæ? Det var rart...

Dekodermessig var force absolutt unik, etter at canal digital sin hd pvr dekoder fikk ny strømforsyning og man fant ut av hvordan man skulle få den støyfri så har den vært bra.

Viasat dekoderen har jeg vel ennå mareritt om, over 10 år etterpå. Har mistanke om at den har gitt meg posttraumatisk stresssyndrom men den er vel forlengst byttet ut nå.

Lenke til kommentar

Kan vel trygt si at IP-TV er fremtiden, signalene som leverandørene benytter kommer ikke nødvendigvis fra Canal Digital eller Viasat, ofte kommer de direkte fra TV produsenten (NRK, TV2, TV Norge).

Man ser en del forskjellige pakker på markedet, Viasat kjører et bredt løp og leverer stort sett til de fleste leverandørene.

Selv har jeg hatt HD-PVR dekoderen fra Canal Digital på kabel og er glad jeg kvittet meg med den til slutt, har ikke opplevd større problemer på TV en med denne.

Har nå en IP-TV løsning og en 1963 boks fra Motorola som fungerer strålende, filmleie direkte på TV`en og nye tjenester/løsninger som hverken parabol eller riks-tv kan levere.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg kasserte min da canal digital gikk over til sitt nye kodesystem som dekoderen ikke støttet, den ble da ubrukelig. Er snart 10 år siden så force har nok kommet med oppdaterte dekodere siden da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-82119

Har sett på flere løsninger i det siste.

Altibox (Ikke PVR dekoder): Forsøker å gjøre mye, men føles fortsatt ustabil. EPG tilbyr ikke programoversikt for en enkelt kanal. Tilbyr shoutcast, men fant ikke en eneste norsk kanal og fortsatt lite brukevennlig. Forsøkte å bruke nettløsningen. Støttet ikke flash, så svært amputert opplevelse. Logget inn på facebook, men ikke mulig å logge ut igjen. Forsøkte å klikke meg inn på snarveien til dagbladet (mobilutgaven) som ligger inne, men før jeg hadde lest første side låste dekoderen seg pga fullt minne. Generelt låser den seg flere ganger i uka. Høy kneppelyd på knappene i fjernkontrollen. Mangler lys i knappene osv. Har en løsning hvor også TV styres med samme fjernkontroll, men pga svært begrenset utvalg av knapper så må man ofte tilbake til TVens fjernkontroll uansett. Volum økes i fem steg om gangen av en eller annen grunn. Føles treg, ihvertfall mye tregere enn canal digitals PVR dekoder. Menyer, spesielt åpningmenyer, ser ikke ut til å være HD. Knotete løsninger bl.a for å sjekke epost. Mulighet for å leie film, men svært begrenset utvalg både i filmer og kategorier. Savnet trailere. Spill, vel, ikke akkurat battlefield 3 men ok tidsfordriv. Låser seg som nevnt ofte, og stadige meldinger om for lite minne (!). Når man først skal tilby en slik løsning burde man hatt et standard trådløst mus og tastatur, samt muligheten til å sette opp egen epost fra andre leverandører. Flashstøtte skal komme.

Canal digital "Gammel" HD PVR dekoder: Har den idag, og ikke funnet så mange bedre alternativer. Bra brukervennlighet, bra bilde osv men fortsatt ustabil og låser seg innimellom. Støyet mye før, men har fått vekk støyen og er idag tilnærmet lydløs.

Endel nyttige valg, som bl.a å velge om EPG skal vise flere kanaler over kort tid eller en kanal over lengre tid. Viser kanalnummer.

NextGenTel: Her var hovedproblemet overraskende treg linje. Ser man på HD TV hakker signalet fordi linjen er for treg. Ser man TV og forsøker å gå på nett samtidig går nettet tregt osv. Dette selv om man har en rask linje i utgangspunktet. Skuffende, spesielt at linjene ikke er raske nok til å streame HD kanaler uten hakking.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest medlem-82119

Har nå brukt altibox siden nyåret og tenkte jeg skulle si noen ord om det:

Overtok en brukt dekoder der vi flyttet, og kom til tomme batterier i fjernkontrollen. Flyttet batteriene fra vår canal digital fjernkontroll (CR2025) og selv om de var gode nok for canal digital så var de for svake for altibox. Dette skyldes sikkert at altibox fjernkontrollen har en lampe på on/off knappene som trekker strøm mens canal digital kun bruker strømmen til å betjene dekoderen.

Stabiliteten varierer tydeligvis mye med hvilken leverandør man bruker. Tidligere har dekoderen låst seg flere ganger i uka, omtrent daglig, men her er den 100% stabil og har ennå ikke låst seg selv med en måneds bruk.

Synes selv at både lyd og bilde var noe bedre på canal digital dekoderen, men det betyr ikke at det er dårlig. Kanalsorteringen er litt rar innimellom. NRK2 og NRK3 i HD er de to siste kanalene mens NRK1 i HD dukker opp på 54. Man har også plassert barnekanalene og lokalkanalene midt i kanallisten, så halvparten er spredt på hver sin side av lokal og barnekanalene. Mindre logisk, men men komemr inn i det etterhvert.

Dekoderen er sparsom, og mangler f.eks indikasjonon av kanal og/elelr klokke på selve dekoderen. Kun et grønt lys når den er på, når den er av vises ingenting.

Det er innebygget endel spill, vgtv med sine musikkvideoer og trailere, filmleie, shoutcast osv som er artig. Dekoderen er treg, men ikke tregere enn andre dekodere. Hvis man f.eks holder kanalknappene inne for å bla gjennom kanalene slutetr den å reagere og når man slipper dem har den telt seg opp og lander på en kanal høyere/lavere nede i listen. Blar man fort, stopepr den ikke men fortsetter noen kanaler. Dette etterslepet hadde man også på canal digital, hvor dekoderen kunne fortsette over 20 kanaler etter at man hadde stoppet hvis man hadde holdt knappen inne.

Dekoderen har en nettleser og epostleser. En irritasjon er at det ikke er mulig å skille dette, slik at om man har 3-4 TV koblet til så vil alle TVene vise mottatte eposter uten mulighet til f.eks å la barna få sine eposter på skjermen som er på sine rom, mens foreldrene får sine eposter til TV i stua.

Videre er det alt for lite minne på dekoderen. Dette gjør at selv om man kan gå på f.eks youtube eller lese vg med den innebygde nettleseren, får man opp at det er for lite minne når man gjør det. Mer minne hadde med andre ord utvidet bruken betraktelig.

Medfølgende tastatur er traust og greit. Mulig en pekeplate på det hadde hjulpet med presisjonen men det funker i og for seg greit.

Savner også flash støtte, slik at man kunne brukt f.eks facebook på systemet.

Spillene er enkle, ikke alle er umiddelbart logiske før man leser hva man skal gjøre. For å lese det må man ut av spillet, så savner en popupforklaring. Det hadde også vært moro med angrybirds og lignende fremfor endel av de som er der. Med flash støtte kunne man brukt spillsider som 123spill og lignende forutsatt at man hadde minne å laste spillet ned på.

Stabiliteten har vært bra, men savner en litt mer gjennomført måte å gjøre ting på (mer logisk kanalliste, mer minne til nettsider, flashstøtte, dekoder med klokke og/eller kanal vising, sortering av hvem som ser hvilken epost til hvilken tv osv). Noe av det beste er vel at selv med PVR trengs kun en nettinngang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...