xibriz Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Er det noe triks for å få ut stikkakslingen uten å ødelegge hjullageret? Jeg har bare peiset ut stikkakslinger i forbindelse med hjullagerbytte, og da har som regelt halve innerdelen av lageret fulgt med stikkaksligen. Tenkte førtst at jeg bare skulle kjøpe meg ett lager i tilfelle det gikk dårlig, men det koster nesten 2k for lageret. Det er snakk om framme på en E30 ix. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Spørs jo hva slags lager det er, er lageret pressa inn i navet så er det jo ingen problem å løsne på sentermuttera og ta ut akslingen, må nok også løsne på bærekule eller dempertårn for og få ut akslingen. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 13. november 2011 Forfatter Del Skrevet 13. november 2011 Lageret er slikt: http://nettbutikk.gsbildeler.no/openImage.php3?imgPath=bilder/11165.gif Ja jeg hadde tenkt å prøve å presse ut akslingen, men jeg er redd for at halve innerdelen av lageret kommer med Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Akslingen skal jo være løs når du har løsnet på sentermuttera, nå har ikke jeg skrudd på mye bmw, men du sier at det er foran? Det er vel bakhjulstrekk? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Den lille x'en i modellbetegnelsen E30 ix betyr på BMW at den graver på alle 4 potene Gryterett, derav drivaksler også foran på en BMW. Nå kan jeg ikke si jeg husker å ha vært borti denne før, men når jeg ser på tegningen så ser det ganske vanlig ut, og jeg forstår ikke helt hvorfor lageret blir med ut. Det er vel navet (1) som er presset inn i inner-ringene på hjullageret (4), også går drivakselen din inni navet igjen? Når du så "hamrer" på den delen av akselen som stikker ut av navet, og driver denne innover, så løsner akselen fra nav, og lager står i ro. Eller? Edit; beklager, leste en gang til, og skjønner nå at det ikke er drivaksel du sliter med. Da forstår jeg også problemstillingen, og den er vel lei å få holdt igjen på noen fornuftig måte uten at lagerring blir med vil jeg tro... Endret 13. november 2011 av pcp160 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 pcp160: Haha, du har helt rett. Det er jo navnet som tar med seg halve hjullageret, ikke stikkakslingen Jeg fant faktisk en tråd som beskriver akkurat hva jeg skal gjøre: http://e30performance.info/viewtopic.php?f=22&t=630 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Å ja, men hvis du bare skal bytte mansjett eller noe sånt, så går det nok greit skal du se. Så fort du har fått løsnet mutteren, så tipper jeg du får det fra hverandre uten større utfordringer. Lykke til! Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 Fikset dette i dag.. det gikk uten noen store komplikasjoner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå