Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Demontere stikkaksling uten å ødelegge hjullager

xibriz

Anbefalte innlegg

Er det noe triks for å få ut stikkakslingen uten å ødelegge hjullageret?

Jeg har bare peiset ut stikkakslinger i forbindelse med hjullagerbytte, og da har som regelt halve innerdelen av lageret fulgt med stikkaksligen.

Tenkte førtst at jeg bare skulle kjøpe meg ett lager i tilfelle det gikk dårlig, men det koster nesten 2k for lageret.

Det er snakk om framme på en E30 ix.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den lille x'en i modellbetegnelsen E30 ix betyr på BMW at den graver på alle 4 potene Gryterett, derav drivaksler også foran på en BMW. ;)

Nå kan jeg ikke si jeg husker å ha vært borti denne før, men når jeg ser på tegningen så ser det ganske vanlig ut, og jeg forstår ikke helt hvorfor lageret blir med ut. Det er vel navet (1) som er presset inn i inner-ringene på hjullageret (4), også går drivakselen din inni navet igjen? Når du så "hamrer" på den delen av akselen som stikker ut av navet, og driver denne innover, så løsner akselen fra nav, og lager står i ro. Eller?

Edit; beklager, leste en gang til, og skjønner nå at det ikke er drivaksel du sliter med. :whistle:

Da forstår jeg også problemstillingen, og den er vel lei å få holdt igjen på noen fornuftig måte uten at lagerring blir med vil jeg tro...

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...