Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Jeg skal sette opp en server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har nok ikke tid til å svare deg på alt, men jeg kan gi deg en start...

 

Det virker nemlig som om "server"-begrepet har forvirret deg. Og det er kanskje ikke så rart, for det brukes i mange sammenhenger. Her er de to betydningene du har blandet sammen:

 

Server, betydning 1: Programmer som fungerer som tjenere for andre programmer. Et eksempel på dette er web-server-programmet Apache (http://httpd.apache.org/) som fungerer som tjener for web-clients som f.eks. Internet Explorer eller Opera.

 

Server, betydning 2: En fysisk maskin der ovennevnte programmer er installert. Eksempler på dette er alt fra en ellers vanlig PC (eller Mac), til mer bedrifts-målrettede systemer som f.eks. Sun eller IBM sine arkitekturer.

 

Av andre betydninger kan jeg nevne operativsystemer (f.eks. kalte Microsoft noen av sine Win 2000-versjoner for "Server" og "Advanced Server", kanskje fordi de kom med flere server-programmer [se betydning 1, over] som standard?), samt elektronikk som fungerer som "tjener" for annen elektronikk.

 

På norsk brukes ofte ordet "tjener" i stedet for det engelske "server", og "klient" i stedet for det engelske "client". En klient er et program som benytter seg av tjenesten(e) en tjener tilbyr.

 

For eksempel er Serv-U (http://www.serv-u.com/) en FTP-tjener (betydning 1), mens FlashFXP er en FTP-klient (http://www.flashfxp.com/). Sammen tilbyr disse to programmene en måte for folk å overføre filer fra en maskin til en annen via såkalt FTP (File Transfer Protocol).

 

På tilsvarende måte fungerer en web-tjener og en web-klient sammen for å tilby folk en måte å se på nettsider (aka web-sider, hjemmesider, osv.) på.

 

Når folk bare sier "server" uten at det er satt i sammenheng med et eller annet program eller spesifikk tjeneste (f.eks. nettsider/web, fildeling, e-post, IRC, osv.), mener de som regel betydning 2 av dette ordet, altså selve maskinen. Ofte menes også en maskin som er dedikert til server-funksjonalitet og som står på et eget server-rom med kun en strømkabel og en nettverkskabel plugget inn i seg. Men folk kan også bruke begrepet "server" om sin egen skrivebords-maskin (som da naturligvis ikke utelukkende brukes som en server), dersom de har installert et eller annet server-program der.

 

For å svare deg på noe av det du lurte på:

En "web-server" er et program som kjører på en "server" (en maskin), og å sette opp en server er derfor naturligvis også en 2-stegs-prosess. Først må du skaffe selve maskinen, så må du sette opp server-programmet på maskinen.

 

Å ta for seg hvordan man setter sammen en maskin (hvis du ikke vil kjøpe den på en butikk) vil jeg ikke svare deg på her, da det kommer helt an på hvor kraftig maskin du ønsker/trenger. Å installere et server-program på maskinen vil jeg heller ikke si noe om, da det kommer helt an på hvilket program du snakker om. Vanligvis vil det være nok informasjon å finne om server-programmer på deres respektive hjemmesider (jeg har linket til noen her i teksten).

 

Det finnes en drøss server-programmer for Windows, så hvis du vil bruke din egen Windows-maskin som server er det fullt mulig. For at det skal være noe særlig poeng med en server, så må den imidlertid stå på hele døgnet, ha en fast Internett-forbindelse og være stabil, så derfor er det for mange som ikke ser på sin egen skrivebordsmaskin som en egnet server (eller kanskje den simpelt hen bråker for mye til at de får sove om nettene hvis de skulle brukt den som server?).

 

Den mest brukte plattformen for private servere er en eller annen PC basert på operativsystemet Linux eller en UNIX-variant (f.eks. BSD-systemene). Dette gjerne fordi Linux/UNIX-systemer tradisjonelt har hatt atskillig bedre stabilitet og fleksibilitet for server-bruk. Å sette opp en server er vel regnet som en relativt avansert sak i seg selv, så for de fleste er den litt høyere terskelen for å drifte et ikke-Windows-system noe som ikke ses på som en ulempe.

 

Håper dette var en fin start for dere undrende newbies, der ute. :-)

 

 

 

Altså er en web server noe du har på en server uansett eller, Hvilke type server kan jeg velge mellom da??????

 

Nå er jeg snart klar for å begynne å lage serveren.. :yes: :wink:

 

1: Hvilke program må jeg bruke??

 

2: Må jeg bruke FTP prog???

 

3: Hvordan kan andre få adgang til det jeg har på serveren????

 

4: Må jeg ha en server adresse??

 

5: Er det noen tilleggs program jeg kan eller må bruke????

Lenke til kommentar

eh.. tror ikke du er helt med her. det du er ute etter kalles en "filserver/ftpserver", og er i bunn og grunn en helt vanlig pc, gjerne med en del mer lagringsplass enn vanlig.

 

det du trenger er et ftp-program som f.eks. Serv-U, og det er stort sett det. du må konfigurere programmet og modemet ditt, og gjerne bruke dyndns.org (hvis du har bredbånd). da får du en adresse, f.eks. dharmaboy.dyndns.org, som folk kobler seg til.

Lenke til kommentar
For å spørre på en litt annen måte: Hva skal du bruke serveren til? Virker på meg som du bare skal sette opp en server bare for å sette opp en server...  

 

Ikke frekt ment på noen måte, jeg ble bare veldig nysgjerrig :)

 

Det jeg skal bruke server til er for å dele filer, dele ut mapper, filer, musikk bilder osv osv... til venner andre på nettet og når jeg er på LAN..Slik kan jeg bedre få noe i gjenn av den jeg deler filer til..

 

Litt for å sette opp en server også JA, fordi da lærer jeg meg nye og utforskede ting. :woot::p

 

 

da er vell dette en ftp server? :shrug:

Lenke til kommentar
eh.. tror ikke du er helt med her. det du er ute etter kalles en "filserver/ftpserver", og er i bunn og grunn en helt vanlig pc, gjerne med en del mer lagringsplass enn vanlig.

 

det du trenger er et ftp-program som f.eks. Serv-U, og det er stort sett det. du må konfigurere programmet og modemet ditt, og gjerne bruke dyndns.org (hvis du har bredbånd). da får du en adresse, f.eks. dharmaboy.dyndns.org, som folk kobler seg til.

 

Jeg har seff bredbånd når jeg skal ha en server da...

men men..

 

De så skal logge seg på må vel ha ett passord, det re vel best???

I så fall, hvordan gjør jeg det???

 

Er det andre program enn serv-u??

 

Hva trenger jeg i tillegg til det?? Noen tilleggsprogram som ser hvem som er på serveren og laster ned osv??

 

Jeg vet seff at heg trenger et FTP program!!! :wink:

Lenke til kommentar

De så skal logge seg på må vel ha ett passord, det re vel best???

I så fall, hvordan gjør jeg det???

 

Er det andre program enn serv-u??

 

Hva trenger jeg i tillegg til det?? Noen tilleggsprogram som ser hvem som er på serveren og laster ned osv??

 

Jeg vet seff at heg trenger et FTP program!!! :wink:

 

download Serv-U, les hjelp-filen.. that's it

Lenke til kommentar

Altså er en web server noe du har på en server uansett eller, Hvilke type server kan jeg velge mellom da??????

 

Nå er jeg snart klar for å begynne å lage serveren.. :yes:  :wink:  

 

1: Hvilke program må jeg bruke??

 

Du må altså installere server-programvaren. Dette avhenger av hvilken protokoll severen er beregnet på å håndtere forespørsler på. Jeg gjentar noe som har blitt sagt tideligere:

 

Webserver: Gir mulighet for alle med en webleser til å laste ned filer fra den. Disse er gjerne bilder, eller html-filer, men det finnes ingen begrensning for filtypene man kan dele med en webserver. Webservere og weblesere kommuniserer via protokollen HTTP.

 

Eks på webservere: apache, iis.

 

FTP-server: Brukes til å overføre filer. Brukeren logger inn med brukernavn og passord, eller "anonymt", og får så tilgang til å laste opp eller laste ned filer, avhengig av hvordan du konfigurer den. Det er vanlig å bruke et FTP-program (egentlig: FTP-klient) for å få tilgang til FTP-servere. Mange Weblesere (IE, Netscape, Opera er eks. på weblesere) har innebygget FTP-klient som er ok. Windows kan koble til en ftp-server via explorer og få det til å ligne veldig på en vanlig mappe. FTP servere og klienter kommuniserer via protokollen FTP, file transfer protocol. Det kan by på problemer å sette opp en ftp-server bak en ruter/firewall. Protokollen gir to muligheter til å laste ned/opp filer. Den ene (passive ftp) involverer åpning av tilfeldige porter på serversiden. På noen gode ftp servere er det ikke så tilfeldig, man kan f.eks. spesifisere et område (eks. port 1025-1050) og også åpne disse i firewallen/ruteren.

 

Eksempler på ftp-servere er: bulletproof ftp, serv-u ftp, iis. Det finnes mange fler, skjekk litt rundt før du velger ftp-server!

 

 

Windows Fildeling: Gir veldig enkel tilgang på filer og mapper over et lokalt nettverk. Kan også settes opp på unix via Samba.

 

dette er de mest vanlige protokollene for overføring av filer. Det går ann å ha veldig mange andre servere. Du trenger ikke domenenavn, men hvis du ikke har det, må du bruke ip-adressen for å koble til pc-en din via internett. Hvis denne kan endre seg er det enkelt å sette opp 2-nivå (*.mine.nu, *.dyndns.org) dns-navn på www.dyndns.org! Denne kan du endre underveis sånn at den alltid peker til din ip!

Lenke til kommentar

De så skal logge seg på må vel ha ett passord, det re vel best???

I så fall, hvordan gjør jeg det???

 

Er det andre program enn serv-u??

 

Hva trenger jeg i tillegg til det?? Noen tilleggsprogram som ser hvem som er på serveren og laster ned osv??

 

Jeg vet seff at heg trenger et FTP program!!! :wink:

 

download Serv-U, les hjelp-filen.. that's it

 

Koster det noe å laste det ned??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...