Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Jeg skal sette opp en server


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg har tenkt på å sette opp en web server eller en vanlig server. :shrug:

 

1; Jeg er ikke helt sikker på hva som er forskjellen på en vanlig server og en web server :oops:.. Er det noen av dere som vet det??

 

Kan dere sette opp forskjellen, så hadde det vært velldig fint...

 

2; Kan dere komme med en forklaring på hvordan jeg setter opp en Web server og en vanlig server????

 

3; Kan der forklare hva jeg trenger og hva slags programmer jeg trenger??

 

Er det steder jeg kan lese om dette???

Gjerne kom med en link viss det er mulig....

 

4; Hva må jeg gjøre for å få allt til å gå som det skal og virke???

 

Denne tråden tar jeg som følge krav at det ikke skal komme inn ting som ikke har noe med dette og gjøre..

Dette skal bli en god tråd som jeg og dere andre der ute kan lære av..

HUSK også at jeg skal benytte meg av dette om en stund og uansett om jeg ikke kan ta meg hjelp av disse svarene, men samtidig så tror jeg at jeg kommer til å få gode svar så kommer jeg til å gå videre med å finne ut av hvordan jeg skal klare å sette opp en server..

 

Så vennligst ikke steng denne tråden, viss jeg har lagt den på feil plass, kan dere ikke heller flytte posten??

 

Nå sier jeg bare tusen takk for alle svar som kommer inn :wink: :yes::D

 

PS: Beklager viss det er noen skrive feil som ikke jeg har lagt merke til! :oops:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke sikker på hva du mener med "en vanlig server", men en webserver lar deg kjøre websider ut på internett fra din egen maskin. :)

 

For å kunne hjelpe deg videre må du komme med følgende informasjon:

1. Skal du kjører serveren fra din arbeidsstasjonen eller egen dedikert maskin?

2. Hva slags serverprogrammer er det du ønsker? Web, FTP, Mail m.m.

3. Hvilket OS (Operativsystem) bruker du?

 

:smile:

Lenke til kommentar
Er ikke sikker på hva du mener med "en vanlig server", men en webserver lar deg kjøre websider ut på internett fra din egen maskin. :)

 

For å kunne hjelpe deg videre må du komme med følgende informasjon:

1. Skal du kjører serveren fra din arbeidsstasjonen eller egen dedikert maskin?

2. Hva slags serverprogrammer er det du ønsker? Web, FTP, Mail m.m.

3. Hvilket OS (Operativsystem) bruker du?

 

:smile:

 

1; Dedikert maskin

 

2; FTP eller web, Hva er forskjellen??

 

OS er windows 2000, men jeg skal kjøpe meg ny pc om noen måneder og da blir det XP. Altså 2000 :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har nok ikke tid til å svare deg på alt, men jeg kan gi deg en start...

 

Det virker nemlig som om "server"-begrepet har forvirret deg. Og det er kanskje ikke så rart, for det brukes i mange sammenhenger. Her er de to betydningene du har blandet sammen:

 

Server, betydning 1: Programmer som fungerer som tjenere for andre programmer. Et eksempel på dette er web-server-programmet Apache (http://httpd.apache.org/) som fungerer som tjener for web-clients som f.eks. Internet Explorer eller Opera.

 

Server, betydning 2: En fysisk maskin der ovennevnte programmer er installert. Eksempler på dette er alt fra en ellers vanlig PC (eller Mac), til mer bedrifts-målrettede systemer som f.eks. Sun eller IBM sine arkitekturer.

 

Av andre betydninger kan jeg nevne operativsystemer (f.eks. kalte Microsoft noen av sine Win 2000-versjoner for "Server" og "Advanced Server", kanskje fordi de kom med flere server-programmer [se betydning 1, over] som standard?), samt elektronikk som fungerer som "tjener" for annen elektronikk.

 

På norsk brukes ofte ordet "tjener" i stedet for det engelske "server", og "klient" i stedet for det engelske "client". En klient er et program som benytter seg av tjenesten(e) en tjener tilbyr.

 

For eksempel er Serv-U (http://www.serv-u.com/) en FTP-tjener (betydning 1), mens FlashFXP er en FTP-klient (http://www.flashfxp.com/). Sammen tilbyr disse to programmene en måte for folk å overføre filer fra en maskin til en annen via såkalt FTP (File Transfer Protocol).

 

På tilsvarende måte fungerer en web-tjener og en web-klient sammen for å tilby folk en måte å se på nettsider (aka web-sider, hjemmesider, osv.) på.

 

Når folk bare sier "server" uten at det er satt i sammenheng med et eller annet program eller spesifikk tjeneste (f.eks. nettsider/web, fildeling, e-post, IRC, osv.), mener de som regel betydning 2 av dette ordet, altså selve maskinen. Ofte menes også en maskin som er dedikert til server-funksjonalitet og som står på et eget server-rom med kun en strømkabel og en nettverkskabel plugget inn i seg. Men folk kan også bruke begrepet "server" om sin egen skrivebords-maskin (som da naturligvis ikke utelukkende brukes som en server), dersom de har installert et eller annet server-program der.

 

For å svare deg på noe av det du lurte på:

En "web-server" er et program som kjører på en "server" (en maskin), og å sette opp en server er derfor naturligvis også en 2-stegs-prosess. Først må du skaffe selve maskinen, så må du sette opp server-programmet på maskinen.

 

Å ta for seg hvordan man setter sammen en maskin (hvis du ikke vil kjøpe den på en butikk) vil jeg ikke svare deg på her, da det kommer helt an på hvor kraftig maskin du ønsker/trenger. Å installere et server-program på maskinen vil jeg heller ikke si noe om, da det kommer helt an på hvilket program du snakker om. Vanligvis vil det være nok informasjon å finne om server-programmer på deres respektive hjemmesider (jeg har linket til noen her i teksten).

 

Det finnes en drøss server-programmer for Windows, så hvis du vil bruke din egen Windows-maskin som server er det fullt mulig. For at det skal være noe særlig poeng med en server, så må den imidlertid stå på hele døgnet, ha en fast Internett-forbindelse og være stabil, så derfor er det for mange som ikke ser på sin egen skrivebordsmaskin som en egnet server (eller kanskje den simpelt hen bråker for mye til at de får sove om nettene hvis de skulle brukt den som server?).

 

Den mest brukte plattformen for private servere er en eller annen PC basert på operativsystemet Linux eller en UNIX-variant (f.eks. BSD-systemene). Dette gjerne fordi Linux/UNIX-systemer tradisjonelt har hatt atskillig bedre stabilitet og fleksibilitet for server-bruk. Å sette opp en server er vel regnet som en relativt avansert sak i seg selv, så for de fleste er den litt høyere terskelen for å drifte et ikke-Windows-system noe som ikke ses på som en ulempe.

 

Håper dette var en fin start for dere undrende newbies, der ute. :-)

Lenke til kommentar
Er ikke sikker på hva du mener med "en vanlig server", men en webserver lar deg kjøre websider ut på internett fra din egen maskin. :)

 

For å kunne hjelpe deg videre må du komme med følgende informasjon:

1. Skal du kjører serveren fra din arbeidsstasjonen eller egen dedikert maskin?

2. Hva slags serverprogrammer er det du ønsker? Web, FTP, Mail m.m.

3. Hvilket OS (Operativsystem) bruker du?

 

:smile:

 

1; Dedikert maskin

 

2; FTP eller web, Hva er forskjellen??

 

OS er windows 2000, men jeg skal kjøpe meg ny pc om noen måneder og da blir det XP. Altså 2000 :smile:

 

Ja det var helt vannvittig mye også bra :yes: 8) :woot::D

Lenke til kommentar

Pureblade: årets beste forklaring!!

 

En litt utvidet definisjon av server: en maskin som tilbyr tjenester til andre. Eks.

Filserver - jeg har alle mine dokumenter liggende på en egen maskin slik at alle de andre maskinene min har tilgang til disse.

Printserver - samme maskin har og tilkoblet en printer, og alle maskiner i nettverket bruker denne.

FTPserver - maskinen kjører og programvare som gjør den til en FTPserver sånn at alle vennene mine kan laste ned filer fra meg

Webserver - den har til slutt apache webserver installert sånn at jeg kan ha hjemmesiden min der

Lenke til kommentar
Hei..

 

Jeg har tenkt på å sette opp en web server eller en vanlig server. :shrug:

 

1; Jeg er ikke helt sikker på hva som er forskjellen på en vanlig server og en web server :oops:.. Er det noen av dere som vet det??

 

hvorfor vil du egentlig ha en server, når du tydeligvis ikke vet hva den skal gjøre?

 

Jeg hvet hva en server gjør, men jeg visste ikke forskjellen, men nå vet jeg det.... Jeg postet denne fordi jeg trenger hjelp med å sette opp en server altså jeg vet ikke helt hvordan jeg gjør det :roll:

Lenke til kommentar

Noen bruker ordet "server" om typiske filservere. En jeg kjenner til har en "server". Det vil da si en maskin som man har alle warez'ene sine på, som deler de med andre maskiner på nettverket via windows shares eller ftp. Hvis det er en slik server du skal ha er, som tidligere sagt, FTP og windows fildeling de beste alternativene, for http ville vært unødvendig kronglete i en slik situasjon.

 

Det er fullt mulig å kjøre en webserver på samme maskin som du har filserveren. Da laster du opp siden til serveren din via det du måtte falle for av windows shares og ftp, til en mappe på filserveren som du velger at skal være "root" mappen for websiden. Så ligger de på internett (etter timesvis med konfigurering etc. :lol: ). Fordeler med privat webserver er uendelige muligheter for script, CGI, og databaser og ingen begrensninger for datamengde bortsett fra den harddiskene setter.

Lenke til kommentar
For å spørre på en litt annen måte: Hva skal du bruke serveren til? Virker på meg som du bare skal sette opp en server bare for å sette opp en server...  

 

Ikke frekt ment på noen måte, jeg ble bare veldig nysgjerrig :)

 

Det jeg skal bruke server til er for å dele filer, dele ut mapper, filer, musikk bilder osv osv... til venner andre på nettet og når jeg er på LAN..Slik kan jeg bedre få noe i gjenn av den jeg deler filer til..

 

Litt for å sette opp en server også JA, fordi da lærer jeg meg nye og utforskede ting. :woot::p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...