Gå til innhold

Spille inn pianostykke - Hva slags mikrofon?

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å spille inn et lite pianostykke (eller flere). Problemet, er at jeg ikke aner hva slags mikrofon som er best til dette! Angående budsjett, har jeg ca. 1500 / 2000 kroner, og pianoet er ikke et flygel, bare et vanlig Yamaha piano. Jeg har fra før 2 mikrofoner, men disse har jeg fra erfaring fra før at de ikke tar opp piano så veldig godt. Dessuten er begge gått istykker på et mystisk vis :hmm: ... Noen som kan hjelpe?

EDIT: Har mikrofonstativ...

Endret av CasterAnd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha en mik av studiokvalitet, jeg aner ikke hvor høyt du må i pris for en slik. Eller hvilket fabrikatmerke det kan være verd å prøve. Den gang jeg sto på scenen hadde vi Shure mikker og AKG i studio. Men det er blitt sunget atskillig sanger siden, ...

Men ring et lite lydstudio, så får du svar. Her i Trondheim har bl a Ulf Risnes fra "Kineserne" et slikt, han forteller deg nok det du trenger å vite.

Lenke til kommentar

:hmm: Ja, lurer litt på det... ikke så mye studioer her i byen, men jeg er rimelig grønn på slikt, så studiokvalitet er helt gresk for meg... får google litt imorgen, da har jeg mer tid!

Studiokvalitet er et sånn påfunnet uttrykk på det som hever seg over amatørutstyr, har mest med pris å gjøre.

Men det du kunne hatt godt utbytte av å vite, er kvilken karakteristikk en slik mik skal ha. Jeg tipper på omnidirektional i dette tilfellet, men vet det ikke, og det er her det er lurt å snakke med en som har studioerfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...