Gå til innhold

Kan jenter skylde voldtekt på seg selv?

coyoteulf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bør man kunne forvente at jenter tar et minimum av ansvar for seg selv, eller skal alle jenter tildeles en støttekontakt som de har med seg på byen?

Ville du ranet en bank bare fordi de hadde åpent?

Ville du stjelt en bil bare fordi eieren sto på utsiden og hentet posten...

Banken låser inn pengene sine. Bileiere låser bilene sine.

Det kalles å ta et minimum av forholdsregler. Ville du gått rundt i slummen i Rio og viftet med dollarsedler? Neppe.

Det er lov å ta et minimum av ansvar for egen sikkerhet selv om du er jente.

En slags moralsk fordeling av skyld på folkelig plan er irrelevant juridisk sett. Enten så begår man en ulovlig handling, eller så gjør man ikke det. En overfallsvoldtekt er ulovlig uansett, å gå hjem full alene er ikke det, uansett. Det er virkelig ikke noe mer å diskutere.

Det at man ønsker å legge en slags uformell "du skulle vite bedre"-skyld på jentene er tragisk. Den politiske korrektheten er kommet til et nivå der man i stedet for å si "ikke-vestlige innvandrere begår overfallsvoldtekter, vi må gjøre noe med dem" så sier man "ikke-vestlige innvandrere begår overfallsvoldtekter, vi må tilpasse oss dem".

Jeg går ut fra at du ikke låser døra til huset ditt, i og med at det ikke er din skyld om du blir ranet.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Det kalles å ta et minimum av forholdsregler. Ville du gått rundt i slummen i Rio og viftet med dollarsedler? Neppe.

Det er lov å ta et minimum av ansvar for egen sikkerhet selv om du er jente.

Det du representerer er en holdning som sier at bare fordi det er tilgjengelig er det "akseptert" å ta for seg.

Som eksempel om jeg datt og slo hodet og lå bevisstløs, så ville det være forståelig at noen benyttet anledningen...

Det er en bakovervendt logikk som ikke løser problemene vi har, men heller forsøker å leve med dem på en fornuftig måte.

På mange måter har jo vi som samfunn tapt og gått inn i en degenerert tilstand hvor vi aksepterer tilstanden, og derfor mener at det er vår feil som ikke tar våre forhåndsegler.

Hvorfor ikke heller gjøre noe med problemet i stedet for at alle skal måtte ta forehåndsregler om alt mulig... ?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det du representerer er en holdning som sier at bare fordi det er tilgjengelig er det "akseptert" å ta for seg.

Nei, jeg representerer en forståelse for at man har et minimum av ansvar for egen sikkerhet her i verden.

Hvis man går rundt i slummen i Rio så går man ikke rundt med en t-skjorte det står "RICH TOURIST" på. Selv om du går med det betyr det ikke at noen har RETT til å rane deg, men man er forhåpentligvis såpass interessert i sin egen sikkerhet at man ikke gjør det likevel.

Hvis man er jente i Oslo tar man ikke pirattaxi. Selv om du gjør det betyr det ikke at noen har RETT til å voldta deg, men man er forhåpentligvis såpass interessert i sin egen sikkerhet at man ikke gjør det likevel.

Siste delen i argumentasjons rekken din ble besvart i siste del av innlegget du siterte...

noen kommentar til det eller vil du bare forsvare din rett til å "ta for deg" av menyen?

• Liker 3
Lenke til kommentar

rekken din ble besvart i siste del av innlegget du siterte...

noen kommentar til det eller vil du bare forsvare din rett til å "ta for deg" av menyen?

?

Som sagt er det ingen som har "rett" til å voldta noen bare fordi de er komplett idiot. Men man har som regel et ønske om å unngå å bli voldtatt vil jeg tro. Og da er det en fordel å ta visse svært enkle forholdsregler.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Det er vel ingen som mener at kvinner har skylden i disse sakene. Ja, kvinner bør kunne drikke seg dritings og gå hjem hvor de enn måtte ønske det, men faktum er at for øyeblikket er det ikke trygt så kanskje de burde ta enkelte forhåndsregler. Det være seg å drikke mindre, ta taxi, ikke gå alene, osv.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Som sagt er det ingen som har "rett" til å voldta noen bare fordi de er komplett idiot. Men man har som regel et ønske om å unngå å bli voldtatt vil jeg tro. Og da er det en fordel å ta visse svært enkle forholdsregler.

Og som jeg da skrev har man akseptert at samfunnet har degenerert og begynt å leve med problemene i stedet for å løse dem.

Logikken din blir på sett og vis den samme som " at man spyr når man blir overstadig beruset" og aksepterer at dette er en rimelig grei problemløsning på å bli mindre full.

Problemet er jo at man drakk for mye i starten sant??

Her snakker dere om at VI MÅ ta forehåndsregler, mens problemet er jo at det er importert en haug med voldtektsmenn fra den tredje verden..

Å akseptere problemet og ta forehåndsregler i stedet for å faktisk løse problemet er en ganske tåpelig løsning spør du meg.

Alle argumenter for å hindre dette, som bedre lys, mer politi, natteravnere og ditt og datt løser ikke en dritt heller, men kun holder problemet nede i en periode eller forskyver det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir forbanna over at vi har en prioritering som sier at det er viktigere å ta inn mennesker fra andre deler av verden(som vi taper økonomisk på) enn sikkerheten til de som allerede bor her. Som sagt før, når man tar inn x antall mennesker fra gitt land, vet man at dette gjennomsnitlig vil føre til y antall voldtekter, ran, drap osv.

Samtidig blir jeg faktisk ganske irritert når jeg hører at noen jeg bryr meg om drikker seg alt for full og rusler hjem fra byen, på tross av at hun vet hvilken tilstand vi har i byen. Det er aldri den som blir voldtatt sin skyld, men man har alltid ett ansvar for sin egen kropp. Det er derfor man bruker bilbelte, kondom og lås på huset.

Jeg skjønner ikke den store motviljen mot å passe på seg selv. Vi kan låse hus, sikre banker og oppfordre folk til å unngå bråk på byen, men så fort man ber jenter ta ett minimum av forholdsregler er dette galt.

• Liker 5
Lenke til kommentar

coyoteulf: Kan du komme med et eksempel på et overfallsvoldtekstoffer som faktisk gjorde alt det idiotiske?

Vel, som jeg linket til i åpningsinnlegget for eksempel, var det ei jente nå i helga som tok pirattaxi med en av våre nye landsmenn. Det er ikke særlig lurt.

Og som jeg da skrev har man akseptert at samfunnet har degenerert og begynt å leve med problemene i stedet for å løse dem.

Eeh ja? Av samme grunn som at man låser døren når man går hjemmefra. Slik er det.

Så kan man selvsagt jobbe mot et bedre samfunn i fremtiden.

Å akseptere problemet og ta forehåndsregler i stedet for å faktisk løse problemet er en ganske tåpelig løsning spør du meg.

Så det går ikke an å ta forhåndsregler INNTIL problemet evt. blir løst heller?

Her snakker dere om at VI MÅ ta forehåndsregler, mens problemet er jo at det er importert en haug med voldtektsmenn fra den tredje verden..

Man MÅ ingenting, men man vil vel helst ikke bli voldtatt?

Endret av coyoteulf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

coyoteulf: Kan du komme med et eksempel på et overfallsvoldtekstoffer som faktisk gjorde alt det idiotiske?

Vel, som jeg linket til i åpningsinnlegget for eksempel, var det ei jente nå i helga som tok pirattaxi med en av våre nye landsmenn. Det er ikke særlig lurt.

En Taxi er en Taxi, hvordan vet du at taxien er en pirattaxi?

Eller enda bedre: Hvorfor blir vi ikke bare seriøse og arresterer alle "utenlandske" taxisjåfører? Løsning kanskje? Litt sarkasme fra min side, men jeg tror du ser at jeg parodiserer ditt poeng.

Lenke til kommentar

Eeh ja? Av samme grunn som at man låser døren når man går hjemmefra. Slik er det.

Det er samme sak egentlig.

Vi har selv akseptert at dette er slik det skal være og legger opp livet deretter.

Du låser ikke dørene inni huset ditt fordi du ikke trenger å være redd for at de andre i familien din skal rundstjele deg.

Dette er degenerering av samfunnet og en aksept for at det er slik det skal være.

Det finnes forresten mange steder i lander hvor man faktisk ikke trenger å følge denne normen...

Men stort sett så feiler vi dessverre som samfunn over hele linja...

Vi er ikke glad i hverandre lenger tror jeg...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi det er ingen som kan "løse" dem. Det vil alltid være noen som gir f. i lover og regler. Det er derfor du låser døren din når du går ut. Det er derfor banken låser inn pengene framfor å la dem ligge på gata utenfor banken. Det er derfor vi har politiet osv. Ja alle har et ansvar for å ta vare på seg selv. Det er det det handler om, ikke om fordeling av skyld. Tar du en pirattaxi alene for å spare noen kroner eller drikker du så mye at du ikke vet hvor du er så har du satt deg selv i unødig fare. Det er fortsatt ikke din skyld, men du har bare gjort noe dumt mot deg selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Som han over meg sa så er det aldri den som blir voldtatt sin skyld. Aldri.

Selvfølgelig ikke. Det er ikke en måte å redusere overgripers ansvar for det han (eller hun) har gjort. Det er derimot nyttig når man ser på heleheten, og for å redusere faren for voldtekt.

Når det er sagt så er som regel utallige beslutninger de kan foreta før overfallsvoldtekten som kunne gjort så de sjansene for at de kom hjem trygt og uskadd hadde økt betraktelig, og det er egentlig dette man burde ha fokus på.

Nettopp. Jeg har diskutert dette flere ganger, og hver eneste gang så får jeg trøkkt i trynet at jeg har et forvridd kvinesyn, fordi jeg forventer at jenter skal ta ansvar selv, for å gjøre det de kan for egen sikkerhet.

Om jeg hadde vært jente, og bodd i oslo så hadde jeg selvsagt gjort alt jeg kunne får å unngå å bli et offer.

Når man da ser kvinner som raver halvnakne og sørpe fulle rundt i byen, og så setter seg i en pirattaxi, så er det så inn i granskauen ulurt gjort. Det kan nesten sammenlignes med å gå inn på en engelsk fortballpub iført bortelagets spillertrøye. Selvfølgelig ahr man rett å gå kledd slik man vil, men det fører til at risikoen for et overgrep øker.

Konklusjonen blir da at voldtektsmannen er skyldig i overgrepet, mens kvinnen er skyldig i dumskap, for å ikke tatt de forholdsreglene hun kunne.

Syns også at det er verdt å nevne at de aller fleste voldtekter ikke er overfallsvoldtekter men voldtekt som begås av venner, familie, familievenner, etc, blir altfor ofte ikke anmeldt.

Nå vet ikke ejg om du inlemmer nachspillvoldtekter i dette også, men jeg kunne tenkt meg en saklig diskusjon omkring den problematikken også, uten at rødstrlmpene kommer å skriker å roper og kaller meg svin for å våge å tenke at menn også har visse rettigheter.

Som gutt, så oppfatter jeg kvinner som til tider svært vanskelige å tolke når det gjelder hva de vil seksuellt. Dette skyldes både sosiale og biologise faktorer.

Vi har to forskjellige språk, verbalt, og kroppslig.

Kroppsspårket vårt har eksistert mye lenger enn det verbale, og vi er derfor programert fra naturens side til å adlyde dette over verbalt språk. I tilleg så har vi et sosailt system som sier at kvinner skal være jomfruelige og reserverte, mens menn skal være erobrere. Og da er suppa i gang.

Så, når dama har dansa, klina og rota med deg hele kvelden, og hun viser ved kroppsspåk at hun ønsker å være seksuell og intim med deg. Så gjør du en seksuell tilnærming, og får et "nei". Dama fortsetter akkurat som før, danser tett og dirty, kliner og står på.

Hvordan skal man tolke dette?

Nei, vil ikke?

Overtal meg?

Jeg vil men vil ikke virke laus?

Du må jobbe litt hardere om du skal klare å få meg til sengs?

Og så når hun i tillegg blir med denne fyren hjem, på nachspill, fortsetter og rote med han der, og lirer av seg samme halvhjertede "nei" som kan tolkes på alle mulige måter, så må det jo bli klabb.

Så, hva jeg mener: Jenter, bør gi 100% klare signaler om "nei, jeg vil ikke ha sex", dersom de ikke vil det. Både verbalt OG med kroppsspråk. Jenter er like ansvarlig for å kommunisere at "Jeg vil ikke" som gutten er for å forstå det.

Og dersom man hadde satt slike klare grenser, så er jeg sikker på at det hadde blitt betraktelig flere missforståelser. Og en slik sak er like grusom for begge parter i etterkant. Jenten ender opp med å føle seg voldtatt, og gutten som ikke var klar over at jenten følte det som en voldtekt før han får politiet på døren.

Jeg har selv vært i en situasjon der jeg i ettertid har fått høre at jenten ikke var helt med på notene, og selv etter å ha fått høre det så finner jeg lite i den situasjonen som skulle tilsi for meg at hun ikke ville. (Vi var begge edru) Jeg har tenkt en del på dette i ettertid da det gikk svært innpå meg at hun ikke var helt med, uten at jeg oppfattet det, og jeg hadde påført henne ubehag.

(jeg ser her bort fra situasjoner som er åpenbar for alle at hun ble voldtatt (hun sov, prøvde å gjøre motstand etc))

Jeg, og flesteparten av andre gutter er genuint opptatt av jenter ve og vell, men jeg er, som følge av det man kan lese over, dritredd for å missforstå intensjonene til jenta. HUn viser at hun vil ha sex, men sier at hun ikke vil. Hva i faen skal det bety?

Det er nesten så man blir nødt å be om skriftlig samtykke først :p

• Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...