Gå til innhold

Kan jenter skylde voldtekt på seg selv?

coyoteulf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres dette ut som noe, eller er det noen store smutthull ved teorien?

At ''gjerningsmannen'' må bli dømt først og få det på sitt permamente rulleblad?

Men om de ikke finner gjerningsmannen? Må han bli funnet før offeret får oppreisning?

Altså, en HVIT man "voldtar" kvinnen - "offeret" sier det var en mørkhudet mann.

Lenke til kommentar

I Norge får man ikke noen erstatning ut over økonomiske tap som følge av voldtekten (eller hvilken som helst ulykke). Hvis offeret ikke kan jobbe eller må gå til psykolog og kan dokumentere dette, vil han/hun få erstattet det økonomiske tapet, men ingenting mer. Voldtektsmannen må også bli dømt for å bli erstatningsansvarlig.

Det er altså ingenting å tjene på å late som man er blitt voldtatt. Jeg har derimot hørt/lest om voldtektssaker der det har kommet fram at jenta var med på det, men angret seg etterpå, eller har ønsket hevn over noen.

Se nedenfor.

Endret av Zarac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sagt før kanskje (håper ihvertafall det):

Jenter har INGEN skyld i voldtekt, uansett! Nå snakker jeg kun om saker hvor voldtekt faktisk er skjedd, ikke om tvilstilfeller.

Nei for det er det jo ingen som har skrevet før... :roll:

Så Nå får vi ser hvor dobbeltmoralsk du er. Har du noen gang skrevet noe slikt i en tråd om menn som blir utsatt for vold? Hvis ikke, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

I Norge får man ikke noen erstatning ut over økonomiske tap som følge av voldtekten (eller hvilken som helst ulykke). Hvis offeret ikke kan jobbe eller må gå til psykolog og kan dokumentere dette, vil han/hun få erstattet det økonomiske tapet, men ingenting mer. Voldtektsmannen må også bli dømt for å bli erstatningsansvarlig.

Det er altså ingenting å tjene på å late som man er blitt voldtatt. Jeg har derimot hørt/lest om voldtektssaker der det har kommet fram at jenta var med på det, men angret seg etterpå, eller har ønsket hevn over noen.

Eh jo:

Kontoret for voldsoffererstatning er et statlig forvaltningsorgan. Kontoret behandler søknader om voldsoffererstatning fra personer som er påført personskade som følge av straffbar voldshandling

http://voldsoffererstatning.no/

Maksimumserstatning er nå økt til 40 ganger folketrygdens grunnbeløp på skadetidspunktet.........Fra 1. mai 2011, utgjør dette kr 3 168 640.

Også kommer jo en rekke andre begrunnelser for hvorfor kvinner annmelder falske voldtekter som f.eks oppmerksomhetsbehov, hevn, "fylle anger", for å ikke avsløre at hun var utro, osv.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg kan være åpen for feil uten å poengtere det hver gang jeg skriver et innlegg?

På siden du viser til står det om økonomisk erstatning som jeg snakket om. Vedrørende oppreisning finner jeg dette:

"Ved utmålingen av oppreisning legges det som nevnt vekt på gjeldende praksis, men også hvor omfattende og smertefulle skader du er blitt påført, og hvor alvorlig den straffbare handlingen som danner grunnlaget for søknaden er isolert sett. Det følger av praksis at ikke enhver skade påført ved vold kvalifiserer til oppreisning. "

Hvilke voldsskader kvalifiserer til oppreisning? Er det praksis at voldtektsofre får oppreisning?

Lenke til kommentar

Jenter har INGEN skyld i voldtekt, uansett! Nå snakker jeg kun om saker hvor voldtekt faktisk er skjedd, ikke om tvilstilfeller.

Så Nå får vi ser hvor dobbeltmoralsk du er. Har du noen gang skrevet noe slikt i en tråd om menn som blir utsatt for vold? Hvis ikke, hvorfor ikke?

Ja, det har jeg, din fordomsfulle lille tissefant.

Dette handler som du forstår om mitt syn på enkeltmenneskets grunnleggende rettigheter. Vold er aldri offerets skyld. Dette gjelder blant annet også mobbing.

Har du skrevet på andre forum før eller? Hva da?

IDIOTISK "nå skal jeg sette deg fast" retorikk. Dust.

Jenter har ingen skyld, uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom jeg er ute på byen, og jeg har valget mellom å ta en snarvei gjennom en mørk bakgate som er stappa full av åpenbart shady menn, er det min skyld om jeg blir overfalt og rundstjelt dersom jeg går igjennom den bakgata? Nei.

Burde jeg ta en annen vei likevel? Ja.

Slik jeg ser det er det akkurat samme greia med voldtekt. Er folk selv skyldig dersom de blir voldtatt? Nei, ikke en gang om de går splitter naken gjennom ei mørk bakgate.

Burde de gjøre det? Neppe. Ikke før vi lever i en utopisk verden hvor alle voldelige tanker har blitt slettet fra hjernene våre.

Jeg er ikke ei jente selv, men det betyr ikke at jeg er fri for bekymring når jeg er ute på byen. Jeg blir neppe voldtatt, men det er fremdeles plenty av mindre gunstige ting som kan skje meg. Jeg tar mine forholdsregler, det burde andre også. Det hjelper ikke å si "men det er ikke min skyld" etter at du har blitt knivstukket fordi du ikke ville gi noen mobilen din, liksom.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

NrK 2 18.03

Kvinnelig soldat tvunget til nakenbading i luftforsvaret.

Som tidligere luftvernsoldat skjems jeg.

Sentralt spørsmål:

Kreves nakenbading for å bli en god soldat?

Nei det kreves at man hugger hull i isen og hopper uti. Da hadde flere kvinner blitt befal enn menn :dribble:

Lenke til kommentar

Ja, det har jeg, din fordomsfulle lille tissefant.

Dette handler som du forstår om mitt syn på enkeltmenneskets grunnleggende rettigheter. Vold er aldri offerets skyld. Dette gjelder blant annet også mobbing.

Har du skrevet på andre forum før eller? Hva da?

IDIOTISK "nå skal jeg sette deg fast" retorikk. Dust.

Jenter har ingen skyld, uansett.

Ja vel. Så siter deg selv da eller vis til inlegget....

Lenke til kommentar

NrK 2 18.03

Kvinnelig soldat tvunget til nakenbading i luftforsvaret.

Som tidligere luftvernsoldat skjems jeg.

Sentralt spørsmål:

Kreves nakenbading for å bli en god soldat?

Nei det kreves at man hugger hull i isen og hopper uti. Da hadde flere kvinner blitt befal enn menn :dribble:

Trådens tema er voldtekt....

Ble soldaten voldtatt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nei men kvinner bør selv få bestemme om de vil ha klær på seg såvel i forsvaret som i det sivile liv.

De bør også selv få bestemme om de vil bade med eller uten klær. Kreves nakenbading for å bli en god soldat eller offiser, bør det opplyses klart om det på forhånd.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men hun som møtte i NrK2 ble tvunget til å bade uten klær. Kapteinen som møtte opp sammen med henne måtte be om unnskyldning for det som var skjedd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men hun som møtte i NrK2 ble tvunget til å bade uten klær. Kapteinen som møtte opp sammen med henne måtte be om unnskyldning for det som var skjedd.

Mennene ble også tvunget til å bade uten klær!

Burde det norske folk tvinge befalet til å hugge hull i isen og de kunne velge om de vil bade med eller uten klær?

Jeg hadde håpet at standarden på befalet hadde bedret seg siden jeg var i luftforsvaret.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...