Gå til innhold

Hva eller hvem var det som dannes universet og jorden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du må ikke surfe i gjennom bibelen noe som jeg pleide å gjøre før.

Ok, det gjør jeg ikke heller, men takk for tipset.

 

kom med noen eksempler på at gud dreper i bibelvers.

Sodoma og Gomorra, anyone?

Da lot Herren svovel og ild regne over Sodoma og Gomorra – ned fra Herren, fra himmelen. Han ødela disse byene, hele sletten, alle som bodde i byene...

 

Dere kan ikke komme og uttale dere om kristendom hvis dere ikke har lest bibelen.

Så bra at det er mange her som har gjort det da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

unskjyld RWS om dette virker støtende :innocent:

Jeg har gitt opp å diskutere med deg, jeg har gjort det jeg kan for å bevise for deg at kristendommen kan ha noe i seg, men kommer ingen vei, så lykke til videre i livet og vi ses på dommens dag(tror jeg).

 

Om vi møtes, så er jeg han som står i heisen å sier "opp eller ned". Samma hva du svarer, så har jeg allerede trykket ned, så du får bli med der først. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er snodig hvordan mange kristne forsvarer Guds grusomme handlinger og inkonsistente oppførsel ved å påpeke at han også gjør mye, gjerne mer, godt. Dersom Behring Breivik hadde funnet en kur mot kreft og reddet kondoren fra utryddelse, skulle vi da sett på helheten og gitt ham strafferabatt?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er snodig hvordan mange kristne forsvarer Guds grusomme handlinger og inkonsistente oppførsel ved å påpeke at han også gjør mye, gjerne mer, godt. Dersom Behring Breivik hadde funnet en kur mot kreft og reddet kondoren fra utryddelse, skulle vi da sett på helheten og gitt ham strafferabatt?

 

Ikke bare det, men hvordan straffe et menneske som ikke skjønner at han har noe galt engang?

Lenke til kommentar

Gud har vært her evig. Han har alltid eksistert. Jeg tror ikke at det var så lenge siden gud skapte universet. Jeg tror at gud skapte det for en ca 30 millioner år siden. Men dette er bare noe jeg tror som jeg ikke er sikker på. Har ikke helt satt meg inn i når han skapte universet. Ingenting er umulig for gud. Det var ingenting før universet. Det høres kanskje rart ut men ingen ting er umulig for gud.

Jeg utfordrer den allmektige guden din til å vise for meg på en eller annen måte at han finnes!

Han kan for eksempel slutte å lage vanskapte mennesker.

Klarer han det...altså at det aldri mer blir født mennesker med missdannelser.....skal jeg begynne å tro på ham.

 

Da vil han samtidig gjøre mange en stor tjeneste.

 

Be til han om å vise seg for deg så er det mulig at det skjer.

Men det om at det aldri skal bli født mennesker som er missdannede kommer ikke til og skje.

Hvorfor ikke?

 

Gud tenker på en spesiell måte.

Hvordan kan du vite det?

 

Han er så smart at ingen i hele universet kan måle seg med han.

Dersom du blar litt i bibelen så finner man ut at han ikke er det... Hvorfor skulle han vært smartere egentlig?

 

Han har smartere måter og uttrykke ting og sine meninger.

Vel... Kan du nevne 10 ting han har uttrykt som ikke kan uttrykkes på en smartere måte?

 

Alle menneskene på kloden til sammen er dumt som ett fordervet brød i forhold til han.

Hva gjør han så smart?

 

Det står også i bibelen at i slutten av jordens leve tid så vil antallet naturkatastrofer fordoble seg.

Hvorfor har Gud ordnet det til med massevis med naturkatastrofer?

Lenke til kommentar

unskjyld RWS om dette virker støtende :innocent:

Jeg har gitt opp å diskutere med deg, jeg har gjort det jeg kan for å bevise for deg at kristendommen kan ha noe i seg, men kommer ingen vei, så lykke til videre i livet

 

Fordi dine "forklaringer" og påstander var for dårlige eller fordi min argumentasjon er så god at du rett og slett ikke klarer å tilbekevise den? Jeg tipper det siste, for heller ikke du, eller noen annen religiøs, er i stand til å peke på noe annet enn deres egen fantasi når det kommer til gud og bevis for gud og fra når begynte noen å tro på andres fantasier? Og det er nok HELT riktig at du, som dere sier, "må bli kjent med jesus" for å tro, for dette er det samme som at man TROR blindt og uten bevis på at en fantasi er en faktisk sannhet... For meg og veldig mange opplyste og beleste mennesker er det helt umulig å innbille seg noe slikt for så å tro det er noen sannhet, så når sant skal sies er du ikke den eneste som har gitt opp her...

 

Men det er alltid gøy å slå ihjel håpløse påstander med sunn fornuft, rasjonell logikk og kritiske blikk... Er redd du bare må vende deg til det... ;)

 

 

og vi ses på dommens dag(tror jeg).

Domme dag (eller dummedag) er en fiksjon Tombomkom... Drømt opp av religiøse tullinger nede i ørkenen en gang i jernalderen, noe denne myten begynner å vise klare tegn på også, utdatert og veldig akterutseilt som den fremstår i dag...

 

Dere kristne hevder at gud skapte alt og at den guden valgte seg ut ET folk på denne jorden som mer elskelige enn andre mens han myrdet andre folk over en lav sko ofte uten at de hadde gjort noe annet galt enn at de ikke tilba denne guden (som jo selv hadde VALGT seg et annet folk og ikke ga dem noen sjanse...)

 

Vi vet i dag at universet består av MINST 1024 planeter (Med nuller blir det 10 000 000 000 000 000 000 000 000...). På EN av ALLE disse planetene velger altså denne smålige, hevngjerrige, blodtørstige, nidkjære, tilbednings kåte og, må ikke glemmes, steindumme guden seg ET folk som han vil ha tilbedelsen til? Hvis du ikke ser den utrolige ufornuftige "logikken" i dette så må du være stokk blind! Hvorfor bare et folk? Hvorfor ikke hele planeten?

 

Og mens vi er i gang med tulle logikk, hvorfor i all verden evner han ikke å formidlet seg selv direkte til folk? Hvorfor er en bok den ENESTE måten man kan høre om denne guden på?

 

Hvorfor må en allmektig gud ty til en latterlig bok med latterlige påstander og enda merlatterlige "forklaringer" når han kunne formidlet seg til ALLE på hele planeten uten disse fordummende mellom leddene? Bibelen er ikke fordummende sier du sikkert nå (helt automatisk til og med, for det er ikke tenking du driver med når du "forsvarer" din religion...) og da sier jeg "Jasså, er den ikke det?". Hvis den ikke er fordummende, hvorfor er det i dag 35 000 grener som alle, i utgangspunktet, bruker det samme opphavet, nemlig bibelen? Hvordan forklarer du at majoriteten av disse grenene ikke engang snakker med hverandre, (det eneste de er sånn nogenlunde enige om var at den fiktive helten jesus er sannhet og det er omtrent det..), flere av dem har ført enorme kriger over hvem av versjonene som er størst, penest og best, med all den jævelskap og lidelse DET har ført med seg i årenes løp...

 

Folk har blitt torturert, for det meste for moro skyld under inkvisisjonen, (fordi det var gjengs oppfatning hos de som bestemte hvordan GUD skulle se ut, hva han skulle ha sagt også videre at gud, (du vet den kjærlige menneskekjære himmel pappa'n du tror på), nok kunne skille ut de som trodde på ham når de endelig fikk dø etter dagevis med grusom, bestialsk tortur pålagt av kirken...), folk har blitt drept, folk har blitt forfulgt, hele sivilisasjoner har blitt voldtatt, alt i kristendommens hellige navn…

 

Og det slutter ikke her, for det kommer garantert til å skje igjen… En eller annen religiøs tulling kommer GARANTERT til å legge ut på et killing frenzy i den tro at gud personlig har bedt ham om det, vi ser denne galskapen så å si daglig i nyhetene, der en eller annen idiot har gjort som han tror gud har pålagt ham og FØR du rekker å få sagt at dette IKKE er religionens skyld vil jeg at du skal tenke litt over det faktum at INGEN andre enn de som tror på den eller den guden hadde gjort det samme!! Det er et faktum! Så ikke engang tenk på å frikjenne troen din, for uten troen hadde vel ingen blitt drept over en eneste gud!

 

Og hva med deg selv Tombomkom? Hva kommer DU til å gjøre når en eller annen leder, eller kanskje gud selv, ber deg om å gå ut å drepe vantro ateister eller muslimer eller whomever som gud har funnet det for godt å drepe? Har du tenkt over det? Vil du nekte det du tror guden din befaler? Virkelig? Å dermed snakke din hellige, allmektige gud mitt i mot for derved å sikre deg billett til helvette?

 

Prøv i det minste å huske på før du dreper noen at du dreper dem over noen påstander og fri, uopplyst fantasi… Jepp, påstander og fantasi er alt religion er… Så vet du hvorfor jeg, og mange andre finner religion så ufattelig dumt….

 

Men stemmer det, du har jo gitt deg fordi du ikke lenger evner å argumentere for guden din… Har du tenkt over HVORFOR argumentene for en gud ikke holder i en diskusjon med opplyste mennesker?

 

(Og ikke tro at dette er skrevet for å fornærme deg eller såre deg eller gjøre narr av deg eller noe slikt, for det er det ikke… Det er skrevet slik for å vekke deg litt, riste i treet du sitter og tvi holder i for å få det til å innse at det er lurt å slippe taket… Logikk, fornuft, rasjonell og kritisk tenkning virker ALLTID sårende og fornærmende på religiøse, for de føler seg alltid latterlig gjort opp i mot det når de lagger sine påstander til grunn for sin tro og vet du, det skjønner jeg godt….)

Endret av RWS
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor Gud må spørre Eva om hvor Adam er hvis han er så forbanna smart. Han lar seg også overtale av Noah. Han kommer end på en sky og viser seg for Moses. Han kan ikke hjelpe Moses i enda en av de etniske rensningene som Moses driver med i Bibelen fordi de har jernvogner. Bibelen starter med å fortelle deg at himmelhvelvingen egentlig er havet som har delt seg i to, et hav nede og et hav oppe. Gud har ingen problemer med å drepe uskyldige egyptere og deres barn, og han gjør lignende ting og dreper folk "bare fordi" igjen og igjen. Gud er den FØRSTE i bibelen som slår ihjel etter å ha fortalt jødene at man ikke skal slå ihjel. Gud befaler at kvinnen skal være underlagt mannen, og at de som jobber på sabbat skal dø.

Lenke til kommentar

Hva legger du i begrepet "kompostmateriale"?

 

Og uttrykk som "noen forskere mener" fremstår som veldig useriøst. Om du ikke har konkrete eksempler på ting som spesifikke vitenskapsmenn har påstått, så er det bedre å ikke trekke det frem. Det blir ca. det samme som om jeg skulle si:

 

Jeg tror jeg hørte en prest si at jesus var en pikksugende dverg med vorter over hele trynet sitt, er dette sant?

 

 

Men jeg er veldig interessert i å høre svarene du har til spørsmålene turbonello har spurt deg. Hvorfor unngår du å svare på spørsmål, Birger? Er det fordi du ikke har noen svar?

Endret av Pseudopod
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjetil og Kjartan hadde en artig sketsj om Jesus og kristendommen. Husker ikke helt dialogen, men det konklusjonen var noe i denne dur:

 

"Hva med de som ikke tror på Gud da?"

 

Britt: "øh! øøøh!"

 

Jesus: "Ja, Britt?"

 

Britt: "Kan ikke de som ikke tror på Gud bare dra til helvete?"

 

Jesus: "Bra, Britt! De kan jo bare dra til helvete!"

 

 

Ler meg skakk av den hver gang :p Men den oppsummerer religion og gudetro veldig godt: Det er et jævla maktsystem som alt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...