Gå til innhold

Hva eller hvem var det som dannes universet og jorden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For og vise folkeskikk så bør du respektere andres regioner du det jo.

Jeg bryr meg ikke om folkeskikk.

 

Gud har skapt en hjerne på deg. Og gud har skapt folk som har oversatt og skrevet bibelen. All informasjonen du trenger og vite om gud står i bibelen så les den om du ikke gjør det.

Jeg har lest Bibelen, inkludert de delene hvor Gud dreper.

 

Når jeg var ung fikk jeg alltid høre at Gud elsket alle, men i Bibelen ser jeg et helt annet bilde. Han har ingen problemer med å drepe mennesker, og liker ikke syndere, som meg selv.

Hvorfor skulle jeg tilbe noen som ikke liker meg, og attpåtil har ingen problemer med å drepe folk?

 

 

kom med noen eksempler på at gud dreper i bibelvers.

Lenke til kommentar

Hei. Det har vært mye uenigheter om det finnes en gud og om det har vært en gud som har skapt universet. Her kan vi også diskutere guder og ulike teorier om gud og gudsbildet.

 

Greit nok. Skal komme med noen tanker fra min side.

 

Finnes det en gud?

 

Både en, mange og ingen, alt ettersom.

 

Var det en gud som skapte universet?

 

Ikke i betydningen utvendig konstruktør eller byggmester.

Om man med begrepet "Gud" mener den samlende kraften, det store og helhetlige, det som alt eksisterende bare er et mindre uttrykk av, kan ikke "Gud" være adskilt fra noe av det som eksisterer i universet uansett på hvilket nivå. *

Om han hadde vært en adskilt, personifisert gud som kan gripe inn i verden, men som likevel står utenfor det vi kjenner, kunne han umulig være "den ene", slik man hevder i bl.a. kristendommen og jødedommen.

Om jeg anvender begrepet "Gud" i den betydningen som jeg nevnte tidligere (*), vil vår kjente verden på ingen måte være radikalt adskilt, stå "under" Gud e.l.; snarere vil den være en integrert del av den helheten som Det Ene omfatter, og vår verden vil helt enkelt ha sprunget ut ifra dette hellige, ikke blitt skapt/bygget/konstruert/designet av en utvendig kraft.

Universet har alltid eksistert, går gjennom forskjellige sykluser, og vil i bunn og grunn alltid eksistere, siden denne helhetlige eksistensen strengt tatt ikke kan forsvinne.

Som mennesker er vi en integrert del av det hele, som man gjerne kan kalle guddommelig, men vi vil aldri være istand til å øyne mer enn små bruddstykker, og bestigelsen av et nytt fjell vil for alltid avsløre en ny horisont, gigantiske landskaper og nye tinder.

 

Hvor er han nå og når levde han?

 

Det avhenger av hva du legger i begrepet "han". Jeg ville ikke selv bruke et slikt ord i denne sammenhengen, men om jeg skal svare, vil jeg si at "han" er i deg og i verden utenfor.

 

Er bibelen sann eller er den blitt redigert?

 

Bibelen er et verk av mennesker fra et visst landområde og en viss tidsalder, og setter ord på deres verdier, idealer og deres oppfatninger av det som for dem er stort.

For meg gir den ingen mening, men andre mennesker er åpenbart istand til å tillegge den en slags mening.

Endret av Wyrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For og vise folkeskikk så bør du respektere andres regioner du det jo.

Jeg bryr meg ikke om folkeskikk.

 

Gud har skapt en hjerne på deg. Og gud har skapt folk som har oversatt og skrevet bibelen. All informasjonen du trenger og vite om gud står i bibelen så les den om du ikke gjør det.

Jeg har lest Bibelen, inkludert de delene hvor Gud dreper.

 

Når jeg var ung fikk jeg alltid høre at Gud elsket alle, men i Bibelen ser jeg et helt annet bilde. Han har ingen problemer med å drepe mennesker, og liker ikke syndere, som meg selv.

Hvorfor skulle jeg tilbe noen som ikke liker meg, og attpåtil har ingen problemer med å drepe folk?

 

 

kom med noen eksempler på at gud dreper i bibelvers.

Syndefloden hvor han, du vet, dreper alle.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er gud sitt univers han kan gjøre hva han vil med det.

 

kom med noen eksempler på at gud dreper i bibelvers.

 

Jeg er enig!

 

Greier dere det så har dere satt ny verdensrekord :!:

Føler litt på meg at du søker en enkel løsning på å forklare det komplekse. At universet er utrolig komplekst er ikke for meg ett bevis på at Gud eksisterer men ett bevis på det absolutt motsatte.

 

Du putter liksom alt du ikke kan eller forstår i en boks og skriver Gud på den, enkelt å greit.

 

Hadde jordens befolkning blitt utsatt for en sykdom som utryddet alle med IQ over 80 bortsett fra deg hadde vel forbrenningsmotoren og elektromotoren også havnet i samme boks merket Gud....

 

Bibelen... nei, leser ikke skjønnlitterære verk.

Endret av Nasciboy
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gud er og forblir den smarteste i universet.

 

Det nytter ikke å diskutere gud er og som sagt forblir den smarteste i hele dette universet.

Vi diskuterer ikke om Gud er smartest eller ikke men om han i det hele tatt eksisterer.

 

Har en egen boks der Gud havner sammen med Donald Duck og Super Mario, den har jeg merket "Fiksjon".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Påstår du at Supermario ikke finnes? :ohmy:

 

 

For øvrig, den gode og kjærlige guden deres drepte 1 million etiopiere:

 

Andre krønikebok, kapittel 14

 

9 En gang dro kusjitten Serah ut mot judeerne med en hær på tusen ganger tusen mann og tre hundre stridsvogner. Da han var kommet så langt som til Maresja, 10 dro Asa ut mot ham. De stilte seg opp til kamp i Sefata-dalen nær Maresja. 11 Da ropte Asa til Herren sin Gud og sa: « Herre, bare du kan hjelpe i kampen mellom den som er sterk og den som er svak. Hjelp oss, Herre, vår Gud! For vi stoler på deg, og i ditt navn har vi gått mot denne veldige styrken. Herre, du er vår Gud. Ingen mennesker kan stå seg mot deg!»

12 Da lot Herren kusjittene lide nederlag for Asa og judeerne, og kusjittene flyktet. 13 Asa og folket som var med ham, forfulgte dem helt til Gerar, og kusjittene falt til siste mann. De ble knust av Herren og hans hær, og judeerne tok et svært stort bytte.

 

 

Dere kan seriøst aldri ha lest bibelen hvis dere tror guden deres aldri har drept noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare les i bibelen og vent å se. Du finner ut info om gud temmelig fort.

Si meg, skjønner du virkelig ikke at alle disse nevnte gudene og samtelige andre guder har like stor troverdighet som din gud? De har hverken mer eller mindre beviser for seg enn det din gud har... Men her snakker vi religiøs uærlighet igjen skjønner jeg...

 

Den gangen folk løp rundt i skogene her i landet og trodde på tor og odin så TRODDE de like hardt og mye som deg... For dem var Tor og Odin guder med stor G... Men av en eller annen grunn, tror det er bruk av føleri og fantasi, så klarer ikke de religiøse å få med seg denne lille detaljen om at alle guder har til enhvert tid glitret med sitt fravær i den virkelige verden, for samtelige av dem finnes KUN i folks fantasi... Men dette har birger og hans like ingen tro på, for de skjønenr ikke at føleriet de har med guden sin er det som heter confirmation bias og at de selv fremstår som uærlige når de tillegger sin gud mer verdi enn alle de andre gudene, selv om bevis og indikasjoner er akkurat like store for Solguden Ra, Zevs, Tor og Odin, Horus, Manitou som de er for Yahwe, elohim eller whatnot det IKKE er lov å kalle den jødiske varianten av gud...

 

Guder er og blir påstander og det eneste stedet guder eksisterer er i fantasien til folk som først må ha hørt om guden fra noen andre, for ingen guder klarer, til tross for at de påståelig har skapt hele universet, å presentere seg selv til folk...

 

Men det er du rett og slett ikke ærlig nok til å innse enda BirgerCaC, kanskje du aldri vil innse det heller, hvem vet...

Lenke til kommentar

Hvilke feil mener du at Jesus har gjort.

“Therefore, I will throw her on a bed of suffering,[a] and those who commit adultery with her will suffer greatly unless they repent and turn away from her evil deeds. 23 I will strike her children dead. Then all the churches will know that I am the one who searches out the thoughts and intentions of every person. And I will give to each of you whatever you deserve."

 

(Revelation 2:22-23)

Lenke til kommentar

Herlighet!

 

Gud har ikke drept noen!

 

Gransk innlegget litt mer og les fortsettelsen!

 

 

kusjittene falt til siste mann. De ble knust av Herren og hans hær

 

 

Benekter du din egen bibel? Det må være enorme konflikter oppe i hodet ditt hvis du tvinger deg selv til å tolke det bibelstedet som at gud ikke dreper noen. Du ønsker så desperat at guden din skal være god og kjærlig mot alle... til tross for at bibelen sier svart på hvitt at han ikke nøler med å myrde over en lav sko.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...