Gå til innhold

Hva eller hvem var det som dannes universet og jorden


Anbefalte innlegg

Man skal respektere andres meninger og tro!

Man kan, hvis man selv vil. Men det aldeles ikke lovpålagt.

 

Respekter min mening om at dine meninger er feil.

Ikke glem at det er Du som er av den oppfatning at man SKAL gjøre det.

 

Jeg tror på at gud skapte universet og jorden og inkludert deg om meg. Har du ett problem med det.

Nei.

 

Det er ikke noe vits i og kritisere andres tro og holdninger.

Sitter ikke du og kritiserer Mine holdninger akkurat nå?

 

Jeg kunne ha slengt mye dritt om deg men jeg gjør det ikke for jeg respekterer at du ikke tror på gud.

Ok, ikke at jeg hadde brydd meg uansett.

 

Besøk fastlegen din hvis du ikke greier og respektere min gud og min tro.

Det høres ikke ut som om du respekterer meg noe særlig akkurat nå.

 

Fastlegen min besøker jeg kun for å få resepter slik at hverdagen min blir utholdelig.

Og hvordan skal fastlegen min hjelpe meg med å respektere din gud og din tro, om jeg tør spørre? Om noe som helst får jeg bare større respekt for legevitenskapen som gir meg medikamenter som demper smertene. Det er kanskje lett for deg å tro på en gud, som ikke er avhengig av medikamenter daglig, bare for å leve et helt normalt liv. Det groteske selv-angripende skaperverket av en kropp jeg har gir meg ikke større respekt for denne påståtte skaperen som står bak den, og som samtidlig visstnok elsker meg.

 

Alle blir ikke født med slike missdannelser og det er for at noen må drive samfunnet.

Her er en mer effektiv plan: sørg for at ingen blir født med slike missdannelser.

Så kan alle drive samfunnet.

 

Gud er smartere enn alle så dette virker ulogisk for mennesker...

Så hvorfor krever han at vi skal forstå ham, når han vet vi ikke kan?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For og vise folkeskikk så bør du respektere andres regioner du det jo.

 

Nei jeg sitter ikke her og diskuterer dine holdninger men verdens teorier om skapelsen av universet.

 

Jeg respekterer andres meninger men ikke teoriene som f eks Big bang.

 

Må jeg virkelig si ingen at livet er døden og døden livet og for de som ikke velger å tro så er dette livet liver og døden døden?

 

Gud har skapt en hjerne på deg. Og gud har skapt folk som har oversatt og skrevet bibelen. All informasjonen du trenger og vite om gud står i bibelen så les den om du ikke gjør det.

 

Edit:

 

Svar heller på spørsmålet om gud og steinen Birger

 

Svar:

 

Ja gud kan det.

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

For og vise folkeskikk så bør du respektere andres regioner du det jo.

Jeg bryr meg ikke om folkeskikk.

 

Gud har skapt en hjerne på deg. Og gud har skapt folk som har oversatt og skrevet bibelen. All informasjonen du trenger og vite om gud står i bibelen så les den om du ikke gjør det.

Jeg har lest Bibelen, inkludert de delene hvor Gud dreper.

 

Når jeg var ung fikk jeg alltid høre at Gud elsket alle, men i Bibelen ser jeg et helt annet bilde. Han har ingen problemer med å drepe mennesker, og liker ikke syndere, som meg selv.

Hvorfor skulle jeg tilbe noen som ikke liker meg, og attpåtil har ingen problemer med å drepe folk?

Endret av O3K
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg tilbe noen som ikke liker meg, og attpåtil har ingen problemer med å drepe folk?

Kanskje du har funnet svaret på hvorfor en del kristne her i landet faktisk liker ABB og støtter han i hans gjerninger... Det overrasket meg en del, men en del ekstrem ignorante kristne TROR faktisk at fyren hadde helt rett i nedslaktningen av uskyldige, at dette var guds straff fordi norge har blitt så sekulære og gått vekk fra de hellige påstandene om den kristne gud... Jepp, totalt sykt, men sammenligningen er jo der okkesom... :no:

Lenke til kommentar

Det at gud forårsaker skader kan også redde liv tidligere i livet ved at personen lærer eller at den er f eks lam og ikke får beveget seg så mye sånn at han kan få skadet seg til døden en gang senere i livet.

 

Tusen takk for svar! Dette er meget interessant.

Hva var egentlig planen bak Helen Keller? Hun fikk et ganske så begrenset liv.

Lurer også litt på hva meningen med siamesiske tvillinger

er. Skal disse barna også hindres i bevegelsen for å ikke bli drept for tidlig?

 

Gud er allmektig og vet så klart hva som skjer i hver enkelt liv. Kan han ikke heller stoppe hendelsen hvor personen dør for tidlig istedenfor å amputere benet hans?

Lenke til kommentar

Noas ark kjører jo på havet. Når det var flom så var hele verden oversvømt men det var denne oversvømmelsen som dannet havene. Vannet presset jord og annet smuss opp mot land. Båten drev dermed på havet og slapp av dyreslag på de ulike kontinentene for at dyrene skulle spre seg over hele verden. Hvis du leser i bibelen så finner du ut dette vet du ;)

 

Edit: Wikipdedia er skrevet av sånne som deg :roll:

trainwreck.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei. Det har vært mye uenigheter om det finnes en gud og om det har vært en gud som har skapt universet. Her kan vi også diskutere guder og ulike teorier om gud og gudsbildet.

Så vi skal diskutere guder og "teorier" om gud? Så langt har du bare fremmet EN gud, så dette er ikke riktig. Og gudelære er heller ingen teori, ikke engang en hypotese, kun en ide om en gud. Det er hva vitenskapen ville sagt ikke engang feil...

 

Finnes det en gud?

Vi har så langt ikke funnet noe som indikerer noen gud nei. En hel haug med mennesker tror naturen vitner om en gud, men det er KUN fordi de er ignorante nok til KUN å trekke frem det perfekte i naturen (eller rett og slett juge det som ikke er perfekt til å være perfekt...) og sette skylden på det til den gud de selv tror på, men helt uten et eneste clue HVEM gud som egentlig kan stå bak, for heller ikke her er de ærlige nok til å gi de ti tusner av andre guder vi mennesker har trodd på og fremdeles tror på den samme sjansen som de gir den de tror på. Men den eneste sannheten her er at vi ikke har funnet spor av en eneste av disse gudene, alt vi har om guder så langt er påstander fra de samme som fantaserer fritt om den gud de TROR de ser spor fra...

 

 

 

 

Var det en gud som skapte universet?

Sannheten her er det samme som over, vi har ikke funnet et eneste spor etter noen skaper. SÅ langt har vi funnet naturlige forklaringer og så lenge naturlige forklaringer holder vann så er det naturlige forklaringer vi må forholde oss til, se forøvrig Ockhams razor som forklarer dette meget bra. Det eneste man oppnår med å gjette eller juge gud(er) inn som skapere er nettop det, gjettninger og løgner, da ingen religiøs er i stand til å komme med noe annet enn sin egen synsing basert på vedkommenes fantasi ut i fra hvem av disse gudene han/hun måtte tro på. Legg merke til da at spørsmålet om en skaper fremdeles står åpent, men enn så lange har vi altså ingen bevis for at noen gud har gjort noe som helst og alt av guder støtter seg på påstander og fantasi.

 

Hvor er han nå og når levde han?

Her er det fristende å spørre om hvem... selv om jeg vet at TS sikter til den kristne gud, som han i øyeblikket tror på. For alle andre enn ham selv og hans meningsfeller er det helt klart at trådstarter hopper over et helt HAV av utelatt informasjon der han bare hopper til den konklusjonen han selv tror er riktig og utelater alle andre alternativer og forklaringer, men så uærlig som dette er hva man blir når man vender seg til å TRO uten en eneste flis av bevis og ikke skjønner at noe ikke er sannhet før det kan føres beviser for. Så isteden for å legge sitt eget føleri og fantasi som grunnlag for de "bevisene" han tror er der burde trådstarter ha visst, eller i det minste skjønt, at alle andre guder er like troverdige og "sanne" som den han i øyeblikket tror på, men igjen, dette er det jeg mener med at religion er fordummende, for det får trådstarter og andre religiøse til å ANTA, helt uten bevis og med null hold i virkeligheten, at det er den guden DE tror på som er svaret, de er med andre ord ikke ærlige nok til å gi like lydende påstander den samme kreditten de så gjerne gir det de selv tror på.

 

Er bibelen sann eller er den blitt redigert?

Vil det si at hvis den er redigert så er den ikke sann?

 

At bibelen er redigert trenger vi ikke å gå lenger enn til bibelen selv for å se, det er bare å slå opp på siden som tar for seg endringene (siden etter siden der ordene: Den som redigerer guds ord vil dø... står... :roll: ) Hadde trådstarter faktisk vært intressert i sannheten, (noe han over hodet ikke er opptatt av og som han gang på gang viser mellom hele denn tråden, der han er mer opptatt av å slenge ut påstander og kreve at ANDRE skal komme med motbevis for sludderet han slenger ut) så hadde han lest litt literatur om historien BAK bibelen. Hele bibelen er en diger redigering som i utgangspunktet er redigert slik at historien den forteller stemmer overens med historien de som redigerte den skal ha oss til å tro på. Det er en hel masse som ble utelatt og senere brent eller ødelagt og det meste av det som står i bibelen har sørgelig lite kilde matriale å vise til... Øyenvitne skildringene bibelen skal ha oss til å tro for å selge oss jesus er ikke øyenvitne skildringer i det hele tatt, et av dem er til og med falskt!! Det meste i bibelen har ingenting annet å vise til enn påstandene i DEN SAMME BOKA som forteller at dette er guds ord og folk som trådstarter TROR at det, mer enn noe annet, gir boken en troverdighet som intet annet skriv eller bok i denne verden har, men igjen kommer uærligheten til alle verdens religiøse inn, for igjen baserer de det ikke på annet enn påstander! Og bibelen er påstander som står på skuldrene til andre påstander som igjen står på skuldrene til enda flere påstander og det hele toppes med påstanden om at dette er guds ord og en håpløs sirkel argumentasjon som kun troende er i stand til å sluke og hvorfor står det at dette er guds ord tror du, om det ikke er for å fjerne "tvilen" de fleste mennesker får når de oppdager at bibelen faktisk er den eneste kilden for de fleste av påstandene den kommer med?

 

Og hvorfor er det ene av de såkalte øyenvitnemålene falskt tror du? Kan vi være helt sikre på at ikke mer er falskt i bibelen også? Nei, vi kan ikke det... Men igjen virker ordene om "guds ord" som skylapper på kristne, for de ordene fjerner all tvil hos dem om den helt klare kildekritikken de burde ha oppvist i og med at bibelen er den ENESTE kilden de har om jesus...

 

Så hvorfor leser ikke kristen historien bak bibelen? Tja, si det... For slike er det vel lettere å forholde seg til ignoranse og det de TROR er sannhet enn å oppsøke noe som kan gi den tvil... For hva skjer med de som tviler og kanskje faller fra? Jepp, ildsjøen venter slike og kristne TROR faktisk at det gjør det også! De er så redde for at de, i all sin stormannsgalskap, IKKE skal få evighets billeten på riktig sted at de blir skremt fra å oppsøke noen sannhet, hvor dumt dette enn måtte være for oss andre som ikke ligger under for den døds angsten disse folkene ligger under. For det er i bunn og grunn dødsangst og et stormanns galskaps ønske om å BETY noe (selv om det betyr en evighet som nikkedukke og ryggpisser for en grusom entitet) som ligger bak ALL religiøsitet, dette kommer KLART frem hos alle oss som har ramlet ut av dette...

 

Husker hvor redd jeg var selv den gangen jeg ramlet ut av tankefengslet kristendom, for var det noe jeg var sikker på så var det at den snille, gode og nestekjære guden ville slå meg ihjel fordi jeg ikke lenger klarte å tro på ham, det eneste jeg håpet var at han ville spare meg fordi jeg var ærlig... I dag har jeg like stor tro på påstandene i bibelen som jeg frykter slemme drager i eventyret om tornerose, men det er fordi jeg har funnet ut av vi mennesker IKKE er verdt noen fribillett til et eller annet himmelrike, for så betydningsfulle er vi altså ikke...

 

Og mye mye mer om gud og universets dannelse kan du diskutere om her! ;)

Hadde du forsøkt å oppsøke et vitenskapelig forum med vissvasset du har presentert her hadde du blitt ledd loddrett ut av det forumet. Ikke fordi du tror på gud og gjerne vil fremme din gud, som en del religiøse tror er årsaken hver gang de blir ledd av, men rett og slett fordi du ikke evner å fremme en sak på skikkelig måte. Alt du evner er å fremme påstander og til overmål, antagelig fordi du ikke skjønner et plukk av hvordan bevis og slike ting henger sammen, avkrever du motbevis av andre for å motbevise påstander du har fremsatt og som er totalt blottet for nettopp bevis og fordi jeg er snill og grei skal jeg lære deg noen enkle lære settninger:

 

Det er den som fremmer en påstand som må komme med bevis for den

Det går altså ikke an å slenge om seg med påstander, slik du og andre religiøse har gjort mellom hele denne tråden, og la det være opp til andre å bevise eller motbevise påstandene.

 

Det bringer oss til den andre enkle læresettningen du burde lære deg:

 

Det som påstås uten bevis kan avfeies uten bevis også!

 

Noe som vil si at når du kommer og påstår noe og ikke legger med hverken kilde matriale eller bevis for påstanden så kan vi avfeie påstandene dine uten å bevise dem også. Det er slik det virker i den virkelige verden skjønner du.

 

 

Som jeg sa, den eneste grunnen til at folk forholder seg til hva du sier her med nogenlunde respekt og aktelse er at du sitter og skriver på et religions forum, der slike latterlige påstander til dels er godtatt. Prøver du samme fremgangsmåte ellers er jeg redd for at du blir ledd loddrett ut av enhver forsamling og ikke uten grunn heller. Og nei, det er ikke mangel på respekt som gjør at folk ler av religiøse påstander, det er det totale fraværet av enhver troverdighet de ler av, for de samme påstandene har blitt påstått av kristne i to tusen år og siden ingen av de påstandene har så mye som en fjær å vise til som bevis var det vel egentlig bare snakk om NÅR og ikke hvis dette kom til å skje. Religiøse påstander mistet sin troverdighet for omtrent 150 år siden, da Darwin kom med en mye bedre forklarings modell. Og jada, du må gjerne le og peke nese av den teorien, og av andre vitenskapelige teorier, det er opp til deg og din ignoranse på området om du vil gjøre det, men du BØR være klar over at ingen lenger anser religiøse "forklaringer" som annet enn rabiate, og ofte desperate, påstander fra de som ikke skjønner hva vitenskapelige teorier er og som ikke skjønner at religiøse "forklaringer" ikke forklarer noe, kun bringer inn flere spørsmål som alle kan besvares med at gud gjorde det...

 

Så vet du hvor mye vi egentlig legger i påstandene dine her... :) Har ingenting med den respekten du syntes mangler, men alt å gjøre med manglende bevis og troverdighet... To tusen år gamle påstander uten bevis er faktisk ikke noe å respektere i det hele tatt, så vet du det... Og det er akkurat det Per, Pål og Kari Nordmann føler også, de er rett og slett lei av å bli holdt for narr av disse og likelydende påstander!

Endret av RWS
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Gud finnes ikke.

 

Har jeg noen seriøse kilder på det?

Nei, ikke egentlig. Men det trenger jeg heller ikke. Grunnen er enkel: dersom det er så forbanna åpenbart at Gud eksisterer, så det eneste som trengs er solide bevis for at han faktisk gjør det. Med et enkelt håndgrep kan du, eller Gud, utrydde alle ateister.

Derfor kalles det en negativ påstand. En negativ påstand er kjempelett å motbevise dersom motparten til påstanden er objektivt, observerbart som sant. Derfor trenger en ikke å underbygge en negativ påstand med noe som helst.

 

Jeg kan si "Evolusjon er feil!". Jeg trenger ikke noe bevis for å hevde det, men det vil komme en million vitenskapsmenn og dunke meg i hodet med tonnevis av papirer, data, fossiler og jord, fordi evolusjon er et faktum.

Jeg kan si "Tyngdekraft er eksisterer ikke!" og det eneste som trengs er å påpeke at ting dette nedover.

Jeg kan si "Elefanter har aldri eksistert!" og jeg får millioner av bilder av faktisk eksisterende elefanter.

Derimot kan jeg si "Gud eksisterer ikke, og Jesus er død!" og en sitter igjen med et helt tyst vitenskapelig samfunn, og rasende religiøse, samt en bevismengde som er lik null.

 

Finn bevis for Gud og Jesus, og du utrydder alle ateister.

 

Universet derimot er det umulig å vite hvordan har oppstått (fordi det krever en viten om universet som vi ikke er i nærheten av å ha) men det var ikke forårsaket av asteroider eller sadistiske, usynlige vesen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Man skal respektere andres meninger og tro!

 

Vil bare hoppe inn her og si at det virkelig ikke er nødvendig å respektere folks meninger og tro, og noen ganger så kan det være en svært dårlig måte å håndtere det på.

 

Vi bør ikke respektere tro, vi bør respektere at folk har tro, at folks tanker og meninger er deres egne. Og vi må forstå at det å uttrykke seg i seg selv sjelden kan gjøre skade. Handlinger og konsekvensene av handlinger er det som betyr noe. Det å snakke og påstå er også en handling, men et ord er ikke et slag.

 

Når det gjelder selve troen så må den gjøre seg verdig respekt. Tro basert i Kristendom er alt annet enn noe som fortjener respekt, både ved hvordan den ignorerer så mye tung kunnskap, og hvordan den drar absolutte påstander ut av ingenting. Jeg vil også si at betyr noe hvordan troens forkjempere har oppført seg gjennom tidene, hvordan de oppfører seg i dag, hvordan de har slått ned på folks rett til å ha egne meninger, retten til å uttrykke seg fritt, hvordan deres viktigste middel for å spre troen ikke har vært troen i seg selv, men vold. For min del er det greit å ville skille på selve troen og hvordan folk oppfører seg med utgangspunkt i troen, men det vil få konsekvenser for øvrig argumentasjon i forhold til verdien av troen osv.

 

Ellers ligger det ganske mange motbydelige påstander i Kristendom. Spesielt motbydelig og forkastelig er påstanden om at alle som ikke adlyder eller tror på innholdet i troen, skal tortureres til evig tid. Joda, noen velger å gå bort fra disse, noen mener det aldri var ment å være en del av troen, men du bør være tydelig på hvor skillene går, på hva din tro faktisk inneholder, skal din kristne tro fortjene respekt.

 

Og til slutt, tåler ikke din påstand kritikk, så vil ikke akkurat det være noe som gjør den mer verdig respekt. En respekterbar påstand, mening, tro, bør kunne overleve reaksjonene den vekker, uten at den har noe ekstra beskyttelse utover sitt eget innhold.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

For og vise folkeskikk så bør du respektere andres regioner du det jo.

Jeg bryr meg ikke om folkeskikk.

 

Gud har skapt en hjerne på deg. Og gud har skapt folk som har oversatt og skrevet bibelen. All informasjonen du trenger og vite om gud står i bibelen så les den om du ikke gjør det.

Jeg har lest Bibelen, inkludert de delene hvor Gud dreper.

 

Når jeg var ung fikk jeg alltid høre at Gud elsket alle, men i Bibelen ser jeg et helt annet bilde. Han har ingen problemer med å drepe mennesker, og liker ikke syndere, som meg selv.

Hvorfor skulle jeg tilbe noen som ikke liker meg, og attpåtil har ingen problemer med å drepe folk?

 

Sorry for at jeg ikke har vert i aktivitet her i det siste men jeg har ganske dårlig Internett så jeg fikk ikke koblet meg på nettet i går kveld.

 

Du må forsøke å tro det er det som gir deg den hellige ånd.

Du må ikke surfe i gjennom bibelen noe som jeg pleide å gjøre før.

 

Jeg skjønner dere på en måte for jeg ble først kristen når jeg ble 21 år og nå er jeg 32. Når jeg ikke trodde i ungdomstiden så trodde jeg på det forskere hadde kommet fram til å jeg trodde at det var det rette. Jeg tenkte kanskje ikke på at det var mulig at det fantes en gud. Når jeg var 19 år så fikk jeg ekstra informasjon om Jesus og det han hadde gjort. Jeg kom med provoserende spørsmål mot de som forklarte meg om gud. Når jeg var 20 år så lurte jeg på så mye om gud at jeg begynte og lese i bibelen. Når jeg leste bibelen da så bare surfet jeg i gjennom arkene og leste mens jeg prøvde å få svar på noe. Jeg fant nesten ikke ut noen ting om gud da jeg leste bibelen på denne måten.

 

Jeg begynte da å lese bibelen nøye å granske i gjennom hvert eneste ord som sto der. Etter hvert jo mer jeg leste jo mer begynte jeg å tro på gud. Så jeg anbefaler både deg og alle de andre her inne om å leste i bibelen daglig.

Lenke til kommentar

Så jeg anbefaler både deg og alle de andre her inne om å leste i bibelen daglig.

Det ville hjulpet meg nada og lest bibelen hver eneste dag, flere ganger om dagen, for jeg kan ganske enkelt ikke bare kaste all viten og kunnskap ut av vinduet i et stort svupp og begynne å tro på ting jeg VET er bare påstander.

 

Det lar seg ikke gjøre å reversere den viten prosessen jeg har gått i mellom i løpet av livet skjønner du, samme hvor mye jeg eventuelt hadde villet det...

 

Den dagen din gud har mer å slå i bordet med enn løse påstander i en bok så skal jeg tenke på det, men før det er det samme hvor mange ganger jeg hadde lest bibelen, for jeg VET at det bare er påstander og lite annet der og så ignorant er jeg ikke at jeg på noe tidspunkt hadde bare begynt å tro... Den informasjons basen mangler du tydeligvis...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...