Gå til innhold

Hva eller hvem var det som dannes universet og jorden

Anbefalte innlegg

Hei. Det har vært mye uenigheter om det finnes en gud og om det har vært en gud som har skapt universet. Her kan vi også diskutere guder og ulike teorier om gud og gudsbildet.

Finnes det en gud?

Hvis man svarer: JA... Vet man da hva som finnes? Nei... Det er i det hele tatt uærlig å svare: "JA" på spørsmålet om Gud finnes...

De ærlige svarene på det vil være: "Jeg tror det" og "Jeg tror ikke det"...

Om man sier at Gud finnes, så har man ikke sagt noe om hva som finnes...

Hvis man tror at noe sånt som en Gud finnes, hva hindrer en til å tro at det er flere guder? Hva er en Gud?

Hva tyder på at det kun er én Gud, og ikke mange?

Eller hva tyder på at det finnes noen Gud i det hele tatt?

Det er klart at Gud eksisterer som en betegnelse/ord/begrep/konsept på noe mennesker har ideer og forestillinger om. Gud eksisterer på den måten på papiret og i menneskesinnet (I dets tanker og forestillinger) sammen med mange andre forestillingvesener... Så man kan ut av dette si at Gud eksisterer... Ideen om Gud eksisterer, derfor eksisterer Gud...

Var det en gud som skapte universet?

Var det behov for en Gud i skapelsen av universet? Ble universet i det hele tatt skapt? Eller oppstod det ut av ingenting? Eller har det alltid eksistert? Hva er Gud som skal ha skapt det? Hva slags "natur" har Gud?

Hvor er han nå og når levde han?

I hodene til folk. Her og nå og så lenge folk har hatt forestillinger om Gud...

Er bibelen sann eller er den blitt redigert?

Er det noen forskjell på det å være sann, og det å være redigert?

Redigert betyr at det opprinnelige er pyntet på eller rettet opp... Hvis man redigerer noe, kan dette være nettopp å rette opp noe som opprinnelig var usant.

Bibelen i sin opprinnelige form kan ikke ha vært så alt for tilfredsstillende, selv ikke for datidens troende mennesker, og derfor ble ting rettet opp og redigert.

Historiene i bibelen er ofte motstridende (forteller forskjellige ting som da står i motsetning til hverandre) og noen av historiene må man derfor anta at er usanne, dersom noe av det er sant...

Det er mange historier der som også er motbevist av senere arkeologiske funn.

Det er heller ikke sant at jorda har fire hjørner.

Man kan derfor ikke si at "bibelen er sann", fordi den inneholder usannheter og faktafeil både når det gjelder geografi, historiske begivenheter, motsigelser i fortellingenes gang, og så videre..

Og mye mye mer om gud og universets dannelse kan du diskutere om her! ;)

Vi befinner oss i universet, Gud befinner seg inni hodene våre. De religiøse tror at de også befinner seg utenfor hodene våre, mens de ikke-religiøse mener de kun befinner seg inne i hodene våre.. Og sånn går diskusjonen i det uendelige, fordi ingen verken har bevis eller motbevis... Alle har bare argumenter, og stort sett så er det de ikke-troende som har de beste argumentene.. Jeg har aldri sett noe godt argument fra troende... Og jeg tviler på at jeg noensinne gjør det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det er han som har dannet dette riket og dermed så kan han! Det finnes en rekke med logiske forklaringer på dette! Det er bedre å tro på at en underfull rådgiver dannet jorden og resten av universet istedenfor å tro at en simpel prikk som bare oppsto dannet dette universet.

Gud er en fantastisk person som bare kan utrette gode ting, og selv om ikke mennesker seg alt det gode i det han utretter så er ikke vi i stand til å forstå hvor god han egentlig er. Han gav sitt liv til oss for oss for at vi skulle ha en sjanse å komme til ett himmelrike som er fylt med bare godt, og Gud forandrer seg aldri! Gud er den samme nå som han var for 2000 år siden og Gud er like god i dag som han var når han var her på denne jord. Han kunne ha drept oss alle og det kunne han ha gjort med god samvittighet for vi er noen forferdelige syndere. Gud venter med “dommedagen” for han vil ha flere personer til det fantastiske himmelriket og han er så god. Alt på dette universet er godt! Selv om vi mennesker ikke greier å se noe godt i ett jordskjelv så finnes det noe godt med det men som sagt så er ikke vi i stand til å forstå. Det er utrolig hva slags kjærlighet Gud har til oss! Han har dannet dette underfulle universet som han vil at vi skal bo og leve på og han er med oss hver dag og han elsker ateister og folk som hater han like mye som han elsker kristne personer som følger han. Dere ateister bør føle dere konglige for det finnes en Gud som elsker dere også! Prikker, gasser og eksplosjoner! Ja folk kan tro på det for Gud er god og han har gitt dere den muligheten til å velge selv. Han tvinger ingen! Gud gråter hver dag over all den synden som blir begått og like vell så er han så god og lar oss tilrive! Han er en fantastisk person som alle burde følge! Og den tanken på at millioner vis går fortapt er en meget trist tanke! Gud har gitt dere ett fantastisk valg og vær fornuftig og velg det rette. Folk flest syntes kanskje at det virker idiotisk å tro på en overnaturlig vesen som bare kan utrette gode ting men det er ikke så idiotisk som dere tror. Gud er en god mann som dannet dette universet. Og det er da ett spørsmål som det er mange som klør seg i hodet og lurer på. Nemlig hvorfor Gud skapte universet og hvorfor han skaper levende skapninger som får herske over en jord. Da er svaret at Gud er ensom og han ønsker kontakt med oss. Tenk deg hvis du var ensom og dannet deg en her med mennesker som su har ofret ditt liv for, og som du hadde lagd en planet til sånn at de kunne leve godt der. Tenk deg da hvis du hadde gitt dem ett fritt valg og at du stolte på dem men så snur alle ryggen til deg, håner deg, spotter deg og sårer deg. I lika vell så er du i stand til å tilgi og elske personene. Dette er utrolig og beviser at Gud er sterk! Det er mange som ikke tror men det er demmes valg og jeg er skapt for å vitne til verden og jeg skal fullføre mitt oppdrag!

Tror du (...)

og hvorfor tror du det?

Edit: Jeg er en slowpoke

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dere kan ikke komme i etterkant å si at jeg ikke advarte dere for dere skal bli straffet for alle deres synder og jeg har advart dere. Universet tar snart slutt og disse dager er de siste! Dere må forberede dere på det verste hvis dere ikke omvender dere.

Har jeg tid til å ta en pils?

Lenke til kommentar

Dere kan ikke komme i etterkant å si at jeg ikke advarte dere for dere skal bli straffet for alle deres synder og jeg har advart dere. Universet tar snart slutt og disse dager er de siste! Dere må forberede dere på det verste hvis dere ikke omvender dere.

Det går fint. Det er ikke jeg som kaster bort livet mitt.

Latterlig at dette er repsonen din på alle svarene du får. Du får bra svar, men bare skyver alt til siden for å forkynne.

Latterlig, rett og slett.

Endret av CypheroN
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Wow, litt av et byks, ifra at verden (hvertfall den lille biten de som skrev bibelen visste om) skulle ta slutt, til HELE universet.

Snakk om arroganse :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Meg, for ett år siden: "Trodde" på Gud.

Nå: Nei. Bevis takk.

Og slik ble det etter jeg begynte å tenke selv.

interessant. Kan du beskrive året mellom tilstandene?!

Lenke til kommentar

Ble medlem av Diskusjon.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ble medlem av Diskusjon.

Det er ikke nok.

Lenke til kommentar

Universet er fyllt med et uendelig antall idioter som deg.

"Jeg advartere dere, buhu, ikke skyld på meg når dere skal straffes av guden min."

Hvert jævla kristne naut har hvert jævla år sutret om endetiden. Hvert eneste år! I 2000 år! Hva faen får deg til å tro at du har rett, mens mens 99.99999999% av alle de andre som sa nøyaktig det samme som deg tok feil?

Lenke til kommentar
Dere kan ikke komme i etterkant å si at jeg ikke advarte dere for dere skal bli straffet for alle deres synder og jeg har advart dere.

Men Elohim driver jo ikke med slikt.

Jødene blir berget, mens resten bare forsvinner, uten noen tortur.

Vet du ikke noe som helst om jødedom?

Endret av O3K
Lenke til kommentar

Jeg håper faktisk du er et troll, for ellers vet jeg ikke om jeg skal le av deg eller synes synd på deg..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Finnes det en gud?

Ja.

Bevis?

Ja, men korleis han gjorde det, veit eg ikkje. Nokon meiner big bang, nokon meiner noko anna

Bevis?

Han er i "himmelriket" eller kva enn nå vil tru.

Hvor er himmelriket?

Hvorfor var han her mye før i tiden, men ikke nå?

Heile bibelen er nok langt frå sann. Den har blitt skrevet/redigert/oversatt av folk som vil at den skal tjene eit formål. Eg meiner kvar og ein burde tolke bibelen på sin eigen måte.

Altså har den ingen verdi, da mennesker tolker den ulikt.

Hvilken tolkning er rett?

Eg treng ikkje bevise noko for nokon.

Altså har mennesket ingen verdi fordi folk tolkar det ulikt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke han mener at mennesket ikke har noen verdi fordi vi tolker ting ulikt, men at bibelen ikke har noen validitet når det kommer til sannhet, på grunn av alle de ulike tolkningene og hvordan alle hever at de har rett. Kristne har også en tendens til å velge å vrake mellom hva som er allegorisk, og hva som er sant som det står. Ergo velger man det som man er komfortabel med som sant som det står, og det man ikke er komfortabel med som allegorisk.

Endret av Arby
Lenke til kommentar
Finnes det en gud?

Ja.

Bevis?

Ja, men korleis han gjorde det, veit eg ikkje. Nokon meiner big bang, nokon meiner noko anna

Bevis?

Han er i "himmelriket" eller kva enn nå vil tru.

Hvor er himmelriket?

Hvorfor var han her mye før i tiden, men ikke nå?

Heile bibelen er nok langt frå sann. Den har blitt skrevet/redigert/oversatt av folk som vil at den skal tjene eit formål. Eg meiner kvar og ein burde tolke bibelen på sin eigen måte.

Altså har den ingen verdi, da mennesker tolker den ulikt.

Hvilken tolkning er rett?

Du kommer med påstander, altså må du bevise dem. Ellers blir det bare antakelser.

Bibelen har ingen verdi så lenge det er opp til det enkelte mennesket å tolke den. Jeg tolker den som bare tull, er det feil?

Lenke til kommentar

Birger, du er min helt. Du er det største forum-trollet jeg noen gang har sett, ser hva du gjør - kompis. Helt ærlig, hvordan ble du så god på dette?

Jeg undres, og trenger en læremester. Dine trolls er helt vidunderlige!

Skulle virkelig ønske jeg hadde dine ferdigheter innenfor forum-trolling, for dette er jo helt sinnsykt bra.

(Y)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...