Gå til innhold

Hva eller hvem var det som dannes universet og jorden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her viser du fundamental mangel på vitenskapelig forståelse

 

Det at universet kan ha blitt til ved en prikk eller andre bortforklaringer er umulig! I universet så er det milliarder vis av tonn med materie som er spredt utover ett stort område. Hvis denne materien skulle ha blitt dannet via f eks en prikk “Big Bang teorien” så må denne fantastiske prikken oppfylle noen vesentlige krav. Disse kravene er som følgende: Prikken må ha bestått av 92 grunnstoffer

Eller bare Hydrogen, og resten skapes ved Fusjon.

 

pikken måtte være svær,

Slik som din?

 

pikken må komme fra ett sted

Det må gud også, dersom han er alternativet. Men pikken kan også være evig, siden det ikke eksisterte noen "tid" før den eksploderte.

 

noe må ha fått prikken til å eksplodert med mer.

Ved en tilfeldighet? Når man har en evighet på å vente på at alle ting skal stemme så kan ting ta litt tid :)

 

Menneskekroppen og resten av stort sett hele universet er så utrolig systematisk. Jorden og de andre planetene går i bane rundt solen, dyrene har egne rutiner for å bare nevne noen få…

Alt følger fysikkens lover.

 

 

Sannsynligheten til at dette kan ha blitt til vad at materie eksploderer er svært liten.

Sansynligheten for at en gud som kunne skape alt dette, bare plutselig dukker opp, er enda mindre.

Er det mer sansynlig at en baker dukker opp fra det tomme intet, eller at en kake gjør det?

 

Universet må ha blitt dannet av noe mer. Og et spørsmål som motsir Big Bang i stor grad! Hvem eller hva dannet prikken? Og hvis det er materie som har dannet denne prikken da er spørsmålet hvem dannet materie som videre dannet prikken som skulle ha eksplodert og dannet dette fantastiske riket?

Det vet vi ikke. Det kan ha vært din "gud" men den forklaringen er mindre sansynlig enn at prikken dannet seg selv. (se baker vs kake eksemplet)

 

Hvis du tenker deg begynnelsen av hele universet og at det ikke var en eneste partikkel, ikke ett eneste grunnstoff, ikke en eneste bit av materie og ikke ett eneste tegn etter noe som helst.

Å snakke om "begynnelsen av universet" kan være meningsløst. Dersom tiden ble skapt sammen med materien, slik forskerne mener, var det ikke noe "tid" før big bang. Og da blir "tiden før big bang" like meningsfullt som "hvilken farge har en meter".

 

Det kan ikke plutselig dukke opp en gass og plutselig kom to gasser som reagerte med hverandre og plutselig kom det f eks en prikk… Nei! I begynnelsen så må det ha vært noe som har dannet den første partikkelen. Jeg mener at det er Gud\ Jesus. Det må ha vært en person på grunn av at papp, stein, treverk, varme og mye mer kan ikke oppstå av seg selv. Da vil sikkert mange mene at Jesus heller ikke kunne oppstå i løse luften men det kan han.

Hvorfor kan han dette? Det er logisk uærlighet å postulere at en ting har en egenskap, mens en annen ikke har det, uten at du har den fjærneste anelse om noe av det du snakker om. Magiske rosa neshorn kan oppstå i løse luften de også, selv om mange mener de ikke kan det!

 

 

For det er han som har dannet dette riket og dermed så kan han! Det finnes en rekke med logiske forklaringer på dette! Det er bedre å tro på at en underfull rådgiver dannet jorden og resten av universet istedenfor å tro at en simpel prikk som bare oppsto dannet dette universet.

 

Gud er en fantastisk person som bare kan utrette gode ting, og selv om ikke mennesker seg alt det gode i det han utretter så er ikke vi i stand til å forstå hvor god han egentlig er. Han gav sitt liv til oss for oss for at vi skulle ha en sjanse å komme til ett himmelrike som er fylt med bare godt, og Gud forandrer seg aldri! Gud er den samme nå som han var for 2000 år siden og Gud er like god i dag som han var når han var her på denne jord. Han kunne ha drept oss alle og det kunne han ha gjort med god samvittighet for vi er noen forferdelige syndere. Gud venter med “dommedagen” for han vil ha flere personer til det fantastiske himmelriket og han er så god. Alt på dette universet er godt! Selv om vi mennesker ikke greier å se noe godt i ett jordskjelv så finnes det noe godt med det men som sagt så er ikke vi i stand til å forstå. Det er utrolig hva slags kjærlighet Gud har til oss! Han har dannet dette underfulle universet som han vil at vi skal bo og leve på og han er med oss hver dag og han elsker ateister og folk som hater han like mye som han elsker kristne personer som følger han. Dere ateister bør føle dere konglige for det finnes en Gud som elsker dere også! Prikker, gasser og eksplosjoner! Ja folk kan tro på det for Gud er god og han har gitt dere den muligheten til å velge selv. Han tvinger ingen! Gud gråter hver dag over all den synden som blir begått og like vell så er han så god og lar oss tilrive! Han er en fantastisk person som alle burde følge! Og den tanken på at millioner vis går fortapt er en meget trist tanke! Gud har gitt dere ett fantastisk valg og vær fornuftig og velg det rette. Folk flest syntes kanskje at det virker idiotisk å tro på en overnaturlig vesen som bare kan utrette gode ting men det er ikke så idiotisk som dere tror. Gud er en god mann som dannet dette universet. Og det er da ett spørsmål som det er mange som klør seg i hodet og lurer på. Nemlig hvorfor Gud skapte universet og hvorfor han skaper levende skapninger som får herske over en jord. Da er svaret at Gud er ensom og han ønsker kontakt med oss. Tenk deg hvis du var ensom og dannet deg en her med mennesker som su har ofret ditt liv for, og som du hadde lagd en planet til sånn at de kunne leve godt der. Tenk deg da hvis du hadde gitt dem ett fritt valg og at du stolte på dem men så snur alle ryggen til deg, håner deg, spotter deg og sårer deg. I lika vell så er du i stand til å tilgi og elske personene. Dette er utrolig og beviser at Gud er sterk! Det er mange som ikke tror men det er demmes valg og jeg er skapt for å vitne til verden og jeg skal fullføre mitt oppdrag!

/sukk

 

Og til dere ateister og dere som ikke vil tro og motsir omtrent alt Gud og de kristne sier. Hvis dere ikke tror at ett helvete eller ett himmelrike finnes så hvorfor vender dere, dere bort fra Gud? Tenk hvis du oppdager at det finnes ett helvete, da tror jeg at du vil angre på at du tok en annen vei! For det er bedre å tro og komme til en himmel full av paradis enn å ikke tro og havne i et helvete fult med flammer og pine. Det er deres valg! Men jeg advarer dere.

1 - Om jeg treffer gud etter døden så skal jeg fortelle han akkurat hva jeg synes om han, at han er en jævla egostisk barnemordende drittsekk.

2 - Jeg har ingen intensjoner om å la meg TRUE til å tro.

3 - Om gud velger å la meg brenne i hellvette, fordi jeg ikke tror, men har vært en god og snill person hele livet, men lar BTK (google han, han var en kristen massemorder) komme til himmelen så burde du ta ett oppgjør med guden din

4 - Gud har ikke sagt en dritt. Finn en person eller kilde som er førstehåndsinformasjon fra gud til mennesket. EN eneste kilde ber jeg om. (Trenger ikke nevne bibelen, fordi det er bevist at den _ikke_ er guds ord på noen måte)

 

Gud har gjennomgått så mye forferdelig på grunn av oss mennesker! Forskere kommer med en rekke usanne teorier siden de ikke vil tro. De vill ikke tro på en overnaturlig person som har dannet dette lille riket men de skal ha vitenskaplige bevis på alle ting. Man trenger ikke vitenskapens forklaringer for disse er usatte. De vil bare i stor grad ikke tro på Gud.

Froferdelig? Om gud eksisterte ville det vært LATTERLIG ENKELT å bevise at han gjorde det. Ingen problem. Men hvorfor gjør han ikke det da? Han ga oss jo fri vilje? eller gjorde han egentlig det? Hvordan kunne han vite at judas ville forråde jesus om judas hadde fri vilje? Det var "forutbestemt" lyder ikke særlig som fri vilje for meg.

 

 

Prøv igjen. Skal du klare å overbevise noen om den guden din så må du komme med noe annet enn det samme oppgulpet som dere har drøvtyggd de siste 50 årene, og som ateistene har gjennomskuet, nedargumentert og revet i filler gang på gang.

 

Fordi universet består av 92 grunnstoffer og uten de så kunne ingen ting ha blitt til .

Har du gådd på skole i det hele tatt? Jeg lærte på ungdomskolen at alle grunnstoffene ble skapt av fusjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De fleste skoler driver med vranglære og i hvilken forbindelse lærte du det?

La meg gjette... Du sitter med den ene og totale sannhet? og alle andre tar feil?

Foreslår at du låner "Synthesis of the elements in stars: forty years of progress" og leser den. Den forklarer det meste =)

 

Jeg ble nesten litt skuffet. Trøtte innlegg som alt følger fysikkens lover. Nei bare vent å se sier jeg en dag så får dere ett svar og om dere ikke velger å tro så blir det til slutt deres problem.

Fikk du ikke med deg det magiske rosa neshornet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste skoler driver med vranglære...

 

De eneste som driver med vranglære er kirken

 

 

... Nei bare vent å se sier jeg en dag så får dere ett svar og om dere ikke velger å tro så blir det til slutt deres problem.

 

Synd vi aldri vil møte det problemet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

pikken måtte være svær, pikken må komme fra ett sted

Så lenge du ikke har noen utdanning innen kjemi, biologi, fysikk, astrologi og/eller astrofysikk så velger jeg å stole på dem som har det. De sier det motsatte av det du sier. Forskjellen er at de har gått på skole og lært fakta, mens du stort sett bare presenterer tanker fra din egen fantasi.

De fleste skoler driver med vranglære og i hvilken forbindelse lærte du det?

Grunnstoff lærer man i forbindelse med kjemi. Hvorfor er fusjon vranglære, mens den periodiske tabell ikke er det?

Endret av Griffar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hørte på et spennende foredrag om The Big Bang i går. Fikk en "mann i gata" vennlig innføring i vitenskapen som ligger bak, og historien bak utviklingen av teorien. Den har gjennomgått en lang prosess, og hatt flere utfordrere, feks Steady State teorien som i dag ansees for å være død å begravet, pga målinger som støtter big bang.

 

Man kan regne seg tilbake til 10^-32 sekund etter det big bang (hvis jeg ikke husker feil, det er ihvertfall en forsvinnende liten brøkdel av et sekund). Dersom "t" representerer tid, har vi altså matematiske modeller for hvordan universet har utvikler seg fra det var 10^-32 sekunder gammelt.

 

Dermed blir spørsmålet, hva med når t=0? Som foredragsholder sa: "Det velger jeg som fysiker å overlate til teologene og filosofoene" (paraphrasing). Ergo, vi vet rett og slett ikke. Men dermed anta at det var Gud/noe overnaturlig? Makes no sense to me.

 

EDIT: typos

Endret av Arby
Lenke til kommentar

Birger, forklar meg dette.

 

Hvis alle bibler, sammen med alle "kunnskapene" som har gått i arv, forsvant. Altså alle tegn på at mennesket trodde på en religion, inkl. bøker, fortellinger som har gått i arv, skrift, bygninger osv. - forsvant.

 

Hadde vi da klart å komme tilbake til kristendommen? Hadde tolkningen vært lik? Nei - vi hadde ikke visst om kristendommen i det hele tatt. Hadde det vært en Gud, så hadde han gjort noe mer for at vi skulle være sikre.

 

Men hva med fysiske lover? De hadde vi kunne klart å komme tilbake til. Fysiske lover forblir rundt oss, hele tiden. Gud er ikke det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fordi universet består av 92 grunnstoffer og uten de så kunne ingen ting ha blitt til.

Du vet at atomet ikke er den minste bestanddelen i universet? Det går fint an å splitte opp et atom i mindre deler.

 

Det er godt hende at universet har blitt dannet av en prikk men det har skjedd på 7 dager og Gud må ha stått bak.

Fordi...? Jeg gjetter på at det er fordi det står i Bibelen. Hvorfor er det som står i Bibelen sant? Svaret pleier å være at det er fordi det er Guds ord og Jesus' vitnesbryd. Hvordan vet vi at det er Guds ord og hvordan kjenner vi Jesus' vitnesbryd? Fordi det står i Bibelen. Hvordan vet vi at det som står i Bibelen er sant?...

 

Religion er alle sirkulære argumenters store mor...

Lenke til kommentar

BirgerCaC: Jeg kan forstå at det er vanskelig å forstå universet, at det startet med bokstavelig talt ingenting og er i dag hva det er. Men, et problem jeg støter på i teksten din på forrige side, er, hvorfor akkurat din Gud og Jesus? I sivilisasjoner gjennom alle tider har det vært religiøse, og tusenvis av guder å tilbe. Det er mye som tyder på at kristendommen er en rip off, for eksempel. Hva sier du til dette? Jeg sier ikke at man skal fjerne idéen om en spirituell kraft helt, selv om det ikke er noe som tyder på at noe slikt finnes og jeg selv ikke tror på det, men hvorfor akkurat Jesus og den kristne Gud? Jeg kan godt gi deg svaret, hvis du ikke vil svare selv. Det er fordi du bor i Norge. Mennesket er utrolig manipulativt, det tilegner seg den religionen i det geografiske området det blir født i, og er utrolig lett å hjernevaske (Nord-Korea, Nazi-Tyskland, Al-Qaida, etc).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I begynnelsen så må det ha vært noe som har dannet den første partikkelen. Jeg mener at det er Gud\ Jesus. Det må ha vært en person på grunn av at papp, stein, treverk, varme og mye mer kan ikke oppstå av seg selv.

Stein er for komplekst til å ha oppstått av seg selv, derfor må noe uhyre mer komplekst ha oppstått av seg selv?

 

 

Da vil sikkert mange mene at Jesus heller ikke kunne oppstå i løse luften men det kan han. For det er han som har dannet dette riket og dermed så kan han!
Noe uhyre komplekst som en overnaturlig gud kan faktisk ha selv blitt skapt av intet, fordi det vesenet skapte universet som vi lever i?

 

Du kan jo bare bytte ut "Jesus" med "fysikkens lover" og ende opp med den samme konklusjonen:

"Da vil sikkert mange mene at fysikkens lover heller ikke kunne oppstå i løse luften men det kan de. For det er de som har formet dette universet og dermed så kan de!"

 

Men for argumentasjonens del, la oss si at en overnaturlig skapning skapte dette universet. Hvorfor er det i seg selv et "bevis" for at den samme skapningen ikke selv er skapt?

 

 

Det er utrolig hva slags kjærlighet Gud har til oss! Han har dannet dette underfulle universet som han vil at vi skal bo og leve på og han er med oss hver dag og han elsker ateister og folk som hater han like mye som han elsker kristne personer som følger han. Han er en fantastisk person som alle burde følge!

 

Og den tanken på at millioner vis går fortapt er en meget trist tanke! Gud har gitt dere ett fantastisk valg og vær fornuftig og velg det rette.

Og her er kjernen av problemet med Abrahams gudevesen. Han er snill, men han synes at noen mennesker er mer verdt enn andre, og det basert på noe som vi ikke har kontroll over. Og attpåtil får man servert et typisk Hobson's choice-"valg".

 

 

Da er svaret at Gud er ensom og han ønsker kontakt med oss. Tenk deg hvis du var ensom og dannet deg en her med mennesker som su har ofret ditt liv for, og som du hadde lagd en planet til sånn at de kunne leve godt der.

Eller så er svaret at han er sulten og vil fortære oss. Tenk deg om du var sulten og dannet deg en hær med mennesker som du hadde lagd en planet til sånn at de kunne leve godt der og forplante seg.

 

 

Hvis dere ikke tror at ett helvete eller ett himmelrike finnes så hvorfor vender dere, dere bort fra Gud?

Gratulerer, du besvarte nettopp ditt eget spørsmål.

 

 

Tenk hvis du oppdager at det finnes ett helvete, da tror jeg at du vil angre på at du tok en annen vei! For det er bedre å tro og komme til en himmel full av paradis enn å ikke tro og havne i et helvete fult med flammer og pine.

Tenk om det finnes et helvete, og det er fullt av godteri og videospill. Tenk om Helvete bare er en repetisjon av livet du lever nå. Tenk om helvete ikke finnes. Tenk om ditt, tenk om datt, tenk om hva som helst.

 

Kristendommen slik den blir forkynnet av mange er en kvakksalver-religion:

post-166353-0-17718600-1327660962_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og til dere ateister og dere som ikke vil tro og motsir omtrent alt Gud og de kristne sier. Hvis dere ikke tror at ett helvete eller ett himmelrike finnes så hvorfor vender dere, dere bort fra Gud? Tenk hvis du oppdager at det finnes ett helvete, da tror jeg at du vil angre på at du tok en annen vei! For det er bedre å tro og komme til en himmel full av paradis enn å ikke tro og havne i et helvete fult med flammer og pine. Det er deres valg! Men jeg advarer dere.

Se denne.

 

http://www.youtube.com/watch?v=UlIymF6Fx6c

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fikk lyst til å besvare 1.post også :)

 

Finnes det en gud?

Det vet vi ikke da det enn så lenge hverken kan bevises eller motbevises. Jeg forholder meg agnostisk til spørsmålet.

 

Var det en gud som skapte universet?

Det vet vi heller ikke, men det er i hvert fall fint lite som tyder på at universets oppstandelse, slik den beskrives i bibelen, stemmer.

 

Hvor er han nå og når levde han?

Spørsmålet forutsetter at vi får svar på spørsmål 1 først. Men hvis vi legger bibelen til grunn er det jo en del indisier på at Gud er død. Det er unektelig litt merkelig at han i tidsperioden bibelen beskriver ga seg til kjenne for menneskene titt og ofte, mens han de seneste totusen årene har glimret med sitt fravær. Kanskje Lucifer har tatt rotta på han? For øvrig er jeg egentlig glad til at han holder seg unna da jeg synes Guds forvaltning av jorden, slik den er beskrevet i GT, fremstår som et terrorvelde selv ikke de mest sinnssyke diktaturene opp igjennom historien har klart å overgå.

 

Er bibelen sann eller er den blitt redigert?

At den er blit redigert er det ikke tvil om. Vi vet at innholdet er blitt endret opp gjennom årene, både ift. hvilke evangelier som er med og ift. ordlyden/oversettelser.

Noe av det som står i den er sant, mye er uriktig, og en hel del kan ikke hverken bevises eller motbevises.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Finnes det en gud?

Ja.

Var det en gud som skapte universet?

Ja, men korleis han gjorde det, veit eg ikkje. Nokon meiner big bang, nokon meiner noko anna

Hvor er han nå og når levde han?

Han er i "himmelriket" eller kva enn nå vil tru.

Er bibelen sann eller er den blitt redigert?

Heile bibelen er nok langt frå sann. Den har blitt skrevet/redigert/oversatt av folk som vil at den skal tjene eit formål. Eg meiner kvar og ein burde tolke bibelen på sin eigen måte.

Lenke til kommentar

Og til dere ateister og dere som ikke vil tro og motsir omtrent alt Gud og de kristne sier.

 

Men OM det var en gud som sto bak BirgerCAC, så gjenstår det FREMDELES å bevise HVEM av de ti tusner av guder som vi mennesker påstår at såtr bak!!!

 

Er det SÅ fryktelig vanskelig å forstå at du ikke bare kan dra en enkel gud (i ditt tilfelle den kristne) ut av rumpa og skylde på den guden når du ikke har et eneste bittelite bevis for at det var den guden som sto bak??

 

For vi kan putte HVA SOM HELST inn der og kalle det STARTEREN av alt... Du gjør altså noen logiske sluttninger, eller hopper over dem er vel bedre å si, når du ANTAR at det er den kristne gud som står bak. For hvor er bevisene for den guden hen BirgerCAC? Nei, bibelen er ikke et bevis på det, dessverre... Hadde det vært så enkelt du...

 

Så dette "det må ha en begynnelse og den kristne gud står bak alt" argumentet kan du egentlig bare glemme... For det faller på sin manglende validitet og mangler enhver form for adekvat empiri.... annet enn blind tro da, men det er heldigvis ikke bevis...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Finnes det en gud?

Ja.

Bevis?

Var det en gud som skapte universet?

Ja, men korleis han gjorde det, veit eg ikkje. Nokon meiner big bang, nokon meiner noko anna

Bevis?

Hvor er han nå og når levde han?

Han er i "himmelriket" eller kva enn nå vil tru.

Hvor er himmelriket?

Hvorfor var han her mye før i tiden, men ikke nå?

Er bibelen sann eller er den blitt redigert?

Heile bibelen er nok langt frå sann. Den har blitt skrevet/redigert/oversatt av folk som vil at den skal tjene eit formål. Eg meiner kvar og ein burde tolke bibelen på sin eigen måte.

Altså har den ingen verdi, da mennesker tolker den ulikt.

Hvilken tolkning er rett?

Endret av Tobben70
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...