Gå til innhold

Hva eller hvem var det som dannes universet og jorden

Anbefalte innlegg

Gud.

Og hvem er gud?

Og hvor står det at gud er utenfor tid og sted? Såvidt meg bekjent er dette noe som ble funnet på av kirke fedrene lenge etter at bibelen ble skrevet for å "frita" gud å måtte stå til rette for bevis.

Men det er overhodet ingenting som støtter denne ideen skjønner du, den er konstruert for å gjemme guden din vekk fra alt mulig for nettopp å slippe maset om bevis..

Men la oss snu på flisa da og bruke det samme argumentet på universet, som også er utenfor tid og sted men som ha en tids akse inni seg selv for å skille begivenhetene. Ser du hvordan dette ikke skiller seg nevne verdig ut fra å putte gud inn der. Og det er her du feiler, for du tilkjennegir mer enn gjerne din gud egenskaper som du ikke lar noen andre alternativer få ha og når du nå skal skrive "Det finnes ingen alternativer" så er det ikke helt riktig, er det vel? For de andre alternativene om muliti univers, at universet alltid har vært osv er like legitime som dine gude gjettninger... Men ingenting kan vare evig? Vi vet ikke... Vi vet heller ikke om den guden du gjetter inn her er evig eller om er skapt av noe, som i sin tid er skapt av....

Sannheten er at vi vet ikke. Å putte ditt eller datt inn her blir bare gjettninger så langt, der kanskje gud er den mest destruktive, for hva er vitsen med å lete videre når vi har et slikt svar? Hva om det ikke er gud da? Hva tjener det til å putte en gud inn der når vi ikke vet om det er svaret? Kan du redegjøre for det B-CAC?

Hvis du ikke vet så betyr det ikke at vi ikke vet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke vet så betyr det ikke at vi ikke vet.

Det vet jeg, men hvis du legger merke til det så gjetter jeg heller ingenting inn i den suppa du gjetter din gud i heller. For meg er dette et spørsmål jeg rett og slett ikke har tatt noen stilling til enda nettopp fordi vi har så sørgelig lite data på det....

Lenke til kommentar

"Alt må komme fra noe, dermed finnes det en Gud"-argumentet er eldgammelt. Filosofen Thomas Aquinas kom med det på 1200-tallet så du er ikke den første, BirgerCac. Likevel er dette et tullete argument, fordi du motsier deg selv ved å si at alt må komme fra noe, deretter, brått slutte idéen ved å trekke frem en potensiell Gud. Det er selvmotsigende.

Lenke til kommentar

Nei for en Gud er kraftfullt. Vi er dumme i forhold til en Gud. Vi kan ikke forstå at en Gud ikke kan ha oppstått fra noe sånn som universet har. Gud har kraft ingen ting er umulig for han. Han er evig og han har vært her fra evig tid til begynnelsen og i dag.

Så gud kan oppstå ifra ingenting?

Men universet kan ikke oppstå ifra et big bang ut av en pre-universell masse hvor tid og rom ikke eksisterte?

Lenke til kommentar

Nei for en Gud er kraftfullt. Vi er dumme i forhold til en Gud. Vi kan ikke forstå at en Gud ikke kan ha oppstått fra noe sånn som universet har. Gud har kraft ingen ting er umulig for han. Han er evig og han har vært her fra evig tid til begynnelsen og i dag.

Men universet kan ikke oppstå ifra et big bang ut av en pre-universell masse hvor tid og rom ikke eksisterte?

Gud er Evig vi vet ikke hvordan han oppsto det er det store spørsmålet med n denne tråden handler om hvordan universet ble tilwink.gif

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg er personlig overbevist om at det finnes en Gud, ok

Hvis noen får lyst til å finne ut av sannheten - sier jeg ikke annet enn; let!

Hva annet kan jeg?

Og, hvorfor MÅ JEG FORKLARE VEIEN? (siden jeg vet at vi alle har våre egne "veier")

"Veien" er lang, og det er min forklaring

Lenke til kommentar

Hva annet kan jeg?

Og, hvorfor MÅ JEG FORKLARE VEIEN? (siden jeg vet at vi alle har våre egne "veier")

Du må forklare veien dersom du ønsker at andre, som ikke nødvendigvis deler din overbevisning, skal ta deg alvorlig. Dette gjelder spesielt dersom du erklærer å inneha viten, og ikke bare tro; enkelte religiøse mennesker ser ikke ut til å forstå eller verdsette forskjellen.

Dersom du ikke bryr deg om hva andre synes om deg, dine synspunkter, og virkeligheten generelt, MÅ du selvsagt intet.

Lenke til kommentar

Gud er Evig vi vet ikke hvordan han oppsto det er det store spørsmålet med n denne tråden handler om hvordan universet ble tilwink.gif

Hahaha slutt å gjøre narr av religiøse, nå. Jeg vet at de i det minste kan skrive forståelig, om ikke ualegorisk eller logisk. :!:

Endret av Dohvakiin
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva annet kan jeg?

Du må forklare veien dersom du ønsker at andre, som ikke nødvendigvis deler din overbevisning, skal ta deg alvorlig. Dette gjelder spesielt dersom du erklærer å inneha viten, og ikke bare tro; enkelte religiøse mennesker ser ikke ut til å forstå eller verdsette forskjellen.

Dersom du ikke bryr deg om hva andre synes om deg, dine synspunkter, og virkeligheten generelt, MÅ du selvsagt intet.

Jeg bryr meg ikke om andre tar meg alvorlig. Jeg har nok med meg selv og min gud. men det synes som om endel villfarne sjeler leter, bla. på dette forumet; etter noe som gir mening (bort fra det helt "logiske") - det forstår jeg godt - og sier; Lykke til på reisen din!

konservativ_woot.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...