Gå til innhold

Hva eller hvem var det som dannes universet og jorden


Anbefalte innlegg

Noas ark kjører jo på havet. Når det var flom så var hele verden oversvømt men det var denne oversvømmelsen som dannet havene. Vannet presset jord og annet smuss opp mot land. Båten drev dermed på havet og slapp av dyreslag på de ulike kontinentene for at dyrene skulle spre seg over hele verden. Hvis du leser i bibelen så finner du ut dette vet du ;)

 

Edit: Wikipdedia er skrevet av sånne som deg :roll:

La meg spørre deg, hvordan kunne denne båten slippe av dyr på de forskjellige kontinentene mens de var oversvømt? For at hvis båten skulle kunne fare mellom de forskjellige kontinentene så måtte det jo være en såpass stor vannstand at verden er oversvømt.

 

Hvordan kan du bevis at vann presser jord og smuss opp mot land? for her i fjæra tar havet det med seg det og etterlater bare større steiner som er for tunge til å kunne bli bært av vannet.

 

Og Noas ark kan ikke kjøre på havet, den benytter seg av oppdrifts prinsippet slik at den flyter. Det vil si at oppdriften motvirker tyngdekraften slik at båten ikke synker slik som en stein.

 

Og wikipedia er nok desverre ikke skrevet av sånne som meg. Men det er nok mer faglærde personer som går inn og redigerer. De fleste holder seg unna wikipedia hvis man ikke er sikker på at det man skriver er rett. Men det finns alltid unntak der også, men der er nok i mindretall.

 

Bibelen har jeg prøvd å lese men fant den for kjedelig rett og slett.

 

Båten farte på de havene som finnes i dag. Det var flommen som dannet havene på jorden. Jeg tror ikke akkurat at det er mange faglærte personer på Wikipedia. Når flommen var over så farte båten rundt på havene slapp av mennesker på forskjellige kontinenter og dermed så spredde dyrene seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det en gud?

Nei, det skulle tatt seg ut!

 

Var det en gud som skapte universet?

Neeh

 

Hvor er han nå og når levde han?

Hvem?

 

Er bibelen sann eller er den blitt redigert?

Den er omtrent like sann, og omtrent like mye redigert, som eventyrene Asbjørnsen og Moe skrev ned.

 

Har du noen seriøse kilder på dette?

Hvorfor trenger jeg kilder? Det finnes ingenting som tyder på at det finnes noen gud, om du mener det finnes, er det din jobb å komme med kilder/forskning som tyder på det. Så langt har jeg aldri sett noe som en gang kommer i nærheten av å være en slik kilde.

 

Hvis jeg mener det finnes små brune menn, som ingen noen gang har sett eller sett spor av, som løper rundt i hagen min og luker ugress, er det klart at det er jeg som må bevise deres eksistens og ikke motsatt. Jeg har forresten ingen hage, men på fellesområdet utenfor leiligheten min er alle plantefeltene mistenkelig ugressfri. Dugnad? Aldri hørt om! Det MÅ være små brune menn!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ett univers kan ikke skape seg selv. Det må finneses en skaper. Jeg svarer ikke og diskuterer på mine primisser men på det som er mest logisk og det som er mest smart. Det å si at universet har lagd seg selv er det samme som og si at du har lagd deg selv. Det er idiotisk. Universet har blitt til av en gud. Ja det er umulig og diskutere med meg fordi hvis jeg skulle sagt at universet ble til av seg selv så ville det ha vært så idiotisk som det bare går ann :roll:

Lenke til kommentar

Ett univers kan ikke skape seg selv. Det må finneses en skaper.

 

Kan en skaper skape seg selv? Det virker nesten som du selv svarer negativt på det her:

 

Det å si at universet har lagd seg selv er det samme som og si at du har lagd deg selv.

 

Men så tar du en helomvending igjen:

 

Universet har blitt til av en gud.

 

Her må du nesten forklare. Hvorfor er det gitt at universet har blitt skapt, hvorfor er det gitt at det har blitt skapt av en gud, og hvor kom denne guden fra?

Lenke til kommentar

Ett univers kan ikke skape seg selv. Det må finneses en skaper. Jeg svarer ikke og diskuterer på mine primisser men på det som er mest logisk og det som er mest smart. Det å si at universet har lagd seg selv er det samme som og si at du har lagd deg selv. Det er idiotisk. Universet har blitt til av en gud. Ja det er umulig og diskutere med meg fordi hvis jeg skulle sagt at universet ble til av seg selv så ville det ha vært så idiotisk som det bare går ann :roll:

 

Er usikker på om du er et forumtroll, eller om du bare ikke er blant de skarpeste (no offence, men du har fått svar på denne påstanden før i dag i en annen tråd, så enten kan du ikke lese eller liker du bare å gjenta feilaktige påstander). Men dog, Poe's lov til side, her har du svar på påstanden din, det samme du altså allerede har fått.

 

Din forklaring forklarer ingenting, for dersom du hadde kunnet demonstrere en logisk sammenheng mellom guden din og universets tilblivelse, ville spørsmålet om hva dette "gud" er vært enda mer uforklarlig. Videre ville du fortsatt hatt problemet med å etablere en sammenheng mellom en deistisk gud og din fortelling om en ørkengud hvis makt kan skape et univers, men sliter med jernvogner.

 

Når det gjelder selve designargumentet, så har dette blitt plukket fra hverandre så mange ganger i løpet av historien, hvorav en ca. 100 ganger på forumet her alene, at jeg ikke helt skjønner hvordan folk fremdeles kan anta at logikken bak dette er konsistent.

 

Vurder ideen om at naturen er et produkt av design. Hvordan ville du kunne demonstrere dette? Naturen, slik vi ser den, tilbyr et grunnlag for sammenligning hvor det er mulig å skille mellom kunstige objekter og naturlige objekter. Vi har muligheten til å skille mellom slike objekter kun takket være det at vi kan se forskjeller i karakteristikker mellom kunstige og naturlige objekter, du ser eksempelvis forskjell mellom en båt som flyter nedover en elv og en kvist. Derfor er det å hevde at naturen som helhet er designet, en måte å ødelegge grunnlaget vi bruker for å skille mellom naturlige og kunstige objekter. Bevis for design er de karakteristikkene vi ikke finner i naturen, altså er det umulig å gi bevis for design i konteksten av naturen selv (som vi jo er en del av). Bare hvis vi kan ta skrittet ut av naturen, og etablere eksistensen av en overnaturlig designer, kan vi konkludere med at naturen i seg selv er et resultat av bevisst planlegging.

 

QED.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gud er alfa og omega. Ingen ting er umulig for gud. Det er ingen som har skapt gud. Gud har hvert her hele tiden.

 

Og med dette beviser du at du er hjernevasket og ikke mottakelig for andre tanker og oppfatninger enn de du er indoktrinert med.

 

For andre gang i dag:

 

if-you-could-reason-wth-religious-people-there-would-be-no-religious-people-house-500x375+mcs.jpg

 

Case closed.

 

Jeg er mottagelig for andre tanker men andre tanker her nå er bare idiotiske. Jeg forklarte bare fakta. Det er ikke å være hjernevasket. Du klarer heller ikke å ta i mot kristne tanker. Du må også skjerpe deg. Du må respektere de kristne sine meninger. Det er tross alt ytringsfrihet i Norge. Har du ikke fått med deg det. Du må lære der og respektere folk som tror på sannheten. Kristne mener at gud har skapt verden og jeg mener at dere kommer med noen idiotiske innlegg. Og det har jeg lov til. Jeg respekterer ihvertfall deres tro men ikke deres teorier som er løgn og har bare blitt dannet av en person som er satan selv.

 

 

Er usikker på om du er et forumtroll, eller om du bare ikke er blant de skarpeste (no offence, men du har fått svar på denne påstanden før i dag i en annen tråd, så enten kan du ikke lese eller liker du bare å gjenta feilaktige påstander). Men dog, Poe's lov til side, her har du svar på påstanden din, det samme du altså allerede har fått.

 

Svar:

 

Det er ikke en påstand men fakta :roll:

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

Ingen av "oss" andre har møtt dere med annet enn respekt i forumet i dag.

Det er jo ganske snodig at du kan stemple det vi kommer med som idiotisk.

Useriøse ord som idiotiske, vissvass, dumme, osv. er det kun DU som har kommet med.

 

Jeg møter mennesker med respekt, men respekterer ingen trosretninger.

 

Edit: Lær deg å sitere. Det blir rotete når kun noe av det du siterer er i bokser.

Endret av insolvent
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gud er alfa og omega. Ingen ting er umulig for gud. Det er ingen som har skapt gud. Gud har hvert her hele tiden.

 

For det første: Hvordan vet du det? For det andre: Dersom det er mulig for en entitet å ha vært her hele tiden, hva får deg til å tro at ikke universet har vært her hele tiden?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gud er ubeskrivelig. Ingen ting er umulig for han.

 

 

Kan du isåfall forklare meg hvorfor Gud velger å ikke helbrede amputerte? Det ser ut som ingen vil svare på det.

 

Grunnen til at en person skader seg eller får en sykdom sånn at han må amputere er som oftest forårsaket av gud. Grunnen til at gud forårsaker dette er at personen det skjer med skal få seg en lærepenge eller en vekkelse slik at personen skal forstå noe som han har gjort feil i hele livet. Det at gud forårsaker skader kan også redde liv tidligere i livet ved at personen lærer eller at den er f eks lam og ikke får beveget seg så mye sånn at han kan få skadet seg til døden en gang senere i livet. Det er litt komplisert og forklare men hvis du leser Johannes brev og Lukas evangeliet så får du ett bedere svar på det enn det jeg har skrevet her.

Lenke til kommentar

Ikke noe gud eller allmektig skapning i hvertfall, mest på grunn av det er ingen logikk i det. Og det kommer fra en bok som har blitt redigert opp igjen om tidene.

 

Gud er ingen skapning.

Hvordan vet du det?

 

Gud er ubeskrivelig.

I følge hvem eller hva?

 

Ingen ting er umulig for han.

Kan du fortelle meg hvilke umulige ting "han" har gjort?

 

Gud har finnes evig han har aldri blitt lagd eller for den slags skyld blitt skapt.

Fordi det står i bibelen, eller hva?

 

 

For å svare litt mer direkte på førsteposten:

Hei. Det har vært mye uenigheter om det finnes en gud og om det har vært en gud som har skapt universet. Her kan vi også diskutere guder og ulike teorier om gud og gudsbildet.

 

Finnes det en gud?

Var det en gud som skapte universet?

Hvor er han nå og når levde han?

Er bibelen sann eller er den blitt redigert?

Og mye mye mer om gud og universets dannelse kan du diskutere om her! ;)

 

1. Ingenting tilsier at en guds eksistens er faktum

 

2. Det er ingenting som tyder på at universet ble skapt av en gud. Universets opprinnelse er et tema det eksisterer uhyre lite informasjon om.

 

3. Hva slags spørsmål er dette? "levde" i fortid impliserer at du ikke lengre tror guden eksisterer. Bortsett fra dette, se punkt 1.

 

4. Bibelen består av et utall fortellinger som har gått på folkemunne i mangfoldige generasjoner. De opprinnelige historiene er mest sannsynlig forvridd til det helt ugjennkjennelige. Som om ikke det var nok, så har det vært flere samlinger opp igjennom tidene hvor såkalt "lærde" har gått redigert innholdet i den boken vi i dag kjenner til som Bibelen. Dersom en gud faktisk eksisterte, er det uhyre usannsynlig at bibelens innhold er i nærheten av det denne guden faktisk sa og mente.

Endret av Pseudopod
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke noe gud eller allmektig skapning i hvertfall, mest på grunn av det er ingen logikk i det. Og det kommer fra en bok som har blitt redigert opp igjen om tidene.

 

Gud er ingen skapning.

Hvordan vet du det?

 

Gud er ubeskrivelig.

I følge hvem eller hva?

 

Ingen ting er umulig for han.

Kan du fortelle meg hvilke umulige ting "han" har gjort?

 

Gud har finnes evig han har aldri blitt lagd eller for den slags skyld blitt skapt.

Fordi det står i bibelen, eller hva?

 

 

For å svare litt mer direkte på førsteposten:

Hei. Det har vært mye uenigheter om det finnes en gud og om det har vært en gud som har skapt universet. Her kan vi også diskutere guder og ulike teorier om gud og gudsbildet.

 

Finnes det en gud?

Var det en gud som skapte universet?

Hvor er han nå og når levde han?

Er bibelen sann eller er den blitt redigert?

Og mye mye mer om gud og universets dannelse kan du diskutere om her! ;)

 

1. Ingenting tilsier at en guds eksistens er faktum

 

2. Det er ingenting som tyder på at universet ble skapt av en gud. Universets opprinnelse er et tema det eksisterer uhyre lite informasjon om.

 

3. Hva slags spørsmål er dette? "levde" i fortid impliserer at du ikke lengre tror guden eksisterer. Bortsett fra dette, se punkt 1.

 

4. Bibelen består av et utall fortellinger som har gått på folkemunne i mangfoldige generasjoner. De opprinnelige historiene er mest sannsynlig forvridd til det helt ugjennkjennelige. Som om ikke det var nok, så har det vært flere samlinger opp igjennom tidene hvor såkalt "lærde" har gått redigert innholdet i den boken vi i dag kjenner til som Bibelen. Dersom en gud faktisk eksisterte, er det uhyre usannsynlig at bibelens innhold er i nærheten av det denne guden faktisk sa og mente.

 

Kildene til det jeg skriver inn om Jesus kommer fra bibelen. Bibelen har ikke blitt redigert. Hvis det er noen som mener at bibelen har blitt redigert så kom med bevis på det. Hvis dere ikke greier å komme med bevis på det så er dere noen usaklige diskutanter uten argumenter.

Lenke til kommentar

Grunnen til at en person skader seg eller får en sykdom sånn at han må amputere er som oftest forårsaket av gud. Grunnen til at gud forårsaker dette er at personen det skjer med skal få seg en lærepenge eller en vekkelse slik at personen skal forstå noe som han har gjort feil i hele livet. Det at gud forårsaker skader kan også redde liv tidligere i livet ved at personen lærer eller at den er f eks lam og ikke får beveget seg så mye sånn at han kan få skadet seg til døden en gang senere i livet. Det er litt komplisert og forklare men hvis du leser Johannes brev og Lukas evangeliet så får du ett bedere svar på det enn det jeg har skrevet her.

 

:thumbdown::thumbdown::thumbdown::thumbdown:

 

Men vonde rygger og dårlige hofter går liksom greit, skal man tro når man ser amerikanske evangelister?? Hvorfor kan det fikses og ikke amputerte lemmer? Fordi denne guden skal jo være allmektig, ikke sant??

 

 

:hmm:

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...