Filamu Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 En kristen tror på hele bibelen, noe annet er vranglære. Bibelen guds ord. Selv om jeg ikke akkurat liker tankene det resulterer i, så må man vel nesten innse at det er den eneste "logiske" måten å være kristen på. (I teorien burde det jo også være enklere å omvende dem da ) Lenke til kommentar
medlem-230551 Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Dette er jo også ett eksempel om at ingenting i gamle sier noe mot det i det nye testamentet. Gud er den samme i morra, i dag og for tusen år siden. Arameerkongen lå i krig med Israel. En gang han rådførte seg med mennene sine, sa han: «Jeg vil slå leir på det og det sted.» 9 Da sendte gudsmannen bud til Israels konge og sa: «Vokt deg for å dra forbi dette stedet, for arameerne har slått leir der.» 10 Så sendte Israels konge bud til det stedet gudsmannen hadde nevnt. Han advarte kongen, og han tok seg i vare. Dette skjedde flere ganger. 11 Arameerkongen ble opprørt over dette. Han kalte mennene sine sammen og sa til dem: «Fortell meg! Hvem av våre folk holder med Israels konge?» 12 Da sa en av hans menn: «Ingen av oss, herre konge. Det er Elisja, profeten i Israel, som lar Israels konge vite hvert ord du sier i ditt soverom.» 13 Da sa kongen: «Gå og finn ut hvor han er, så jeg kan sende folk og gripe ham.» Han fikk melding om at profeten var i Dotan, 14 og dit sendte kongen en stor hær med hester og vogner. De kom om natten og omringet byen. 15 Tidlig neste morgen, da gudsmannens tjener sto opp og gikk ut, fikk han øye på en hær med hester og vogner som omringet byen. «Å, min herre, hva skal vi gjøre nå?» sa gutten til Elisja. 16 Han svarte: «Vær ikke redd! Det er flere som er med oss enn med dem.» 17 Så ba Elisja og sa: «Å, Herre, lukk opp guttens øyne så han kan se!» Herren åpnet hans øyne, og han fikk se at fjellet var fullt av ildhester og ildvogner rundt omkring Elisja. 18 Da arameerne kom ned mot Elisja, ba han til Herren: «Slå dette folket med blindhet!» Og på Elisjas bønn slo Herren dem med blindhet. 19 Da sa Elisja til dem: «Det er ikke denne veien eller denne byen. Følg meg, så skal jeg føre dere til den mannen dere leter etter.» Og han førte dem til Samaria. 20 Da de kom dit, ba Elisja: « Herre, lukk opp øynene deres, så de kan se!» Herren åpnet deres øyne, og de så at de var midt i Samaria. 21 Da Israels konge så dem, sa han til Elisja: «Skal jeg bare hugge dem ned, far?» 22 Han svarte: «Du skal ikke hugge dem ned! Har du tatt dem til fange med sverd og bue for å hugge dem ned? Sett brød og vann fram for dem, la dem spise og drikke og vende hjem til sin herre.» 23 Kongen gjorde i stand et stort festmåltid for dem, og de spiste og drakk. Så lot han dem gå, og de vendte tilbake til sin herre. Siden kom det ikke flere flokker av arameere og herjet i Israel. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Så du mener at hvis hele norge var kristent så kunne hvem som helst bare angripi oss og overtatt norge? tror du gud vil det? Skal vi ikke elske våre fiender, og vende det andre kinnet til da? Lenke til kommentar
medlem-230551 Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 (endret) Gud sa at de skulle gi sine fiender mat og vann etter at de var tatt til fange, noe som rimer veldig bra med nye testamentet. Men det er jo også flere steder der gud har hjulpet israelsfolket mot filistrerne og har gitt david styrke til å beskjempe goiliat. Så å forsvare sitt land er lov, skal lese litt ekstra på dette emnet i kveld... Hvis jeg finner noe om at man ikke skal drepe i forsvar av land så ber jeg meget om unskjyldning birger Mens jeg skriver vil jeg også si en liten teori jeg har: Abraham fødte to sønner: Ismael og Isak Isak ble født ved guds fantastiskhet(les før du kommenterer), men Ismael ble født ved at abraham tvilte på gud og lagde barn med en trellkvinne. Det at abraham tvilte på gud og lagde barn med trellkvinnen(husker ikke navn) har hatt alvorlige konsekvenser i framtiden. Som kjent så var jo ismael arabernes forfar og isak jødenes forfar. Det ble jo selfølgelig mye bitterhet mellom isak og ismael angående krangel om arven og alt det der, det mener jeg er grunnen til at araberne og muslimene er antisemitister. så hadde ikke abraham tvilt på gud så ville jødene og resten av verden for den del slippet masse terrorangrep og trusler. Endret 20. november 2011 av medlem-230551 Lenke til kommentar
medlem-230551 Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Så du mener at hvis hele norge var kristent så kunne hvem som helst bare angripi oss og overtatt norge? tror du gud vil det? Skal vi ikke elske våre fiender, og vende det andre kinnet til da? Ja, men vi skal forsvare vårt land. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Selv om du er ett dyr så er ikke mennesker det :!: Jo, mennesker er dyr. Dette er ikke opp til diskusjon engang. Klarer du ikke å akseptere noe så grunnleggende, så er du en kunnskapsløs fanatiker. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Ja, men vi skal forsvare vårt land. ...mot de kristne. 1 Lenke til kommentar
O3K Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 (endret) Skal vi ikke elske våre fiender, og vende det andre kinnet til da? Ja, men vi skal forsvare vårt land. Hvordan kan man elske sine fiender og samtidig drepe dem? Endret 20. november 2011 av O3K Lenke til kommentar
medlem-230551 Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Ja, men vi skal forsvare vårt land. Sett bildene inn i spoiler pliis, tar for mye plass ...mot de kristne. Hater du de kristne? Jeg hater ikke deg, men jeg hater synden du bedriver. Lenke til kommentar
medlem-230551 Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Skal vi ikke elske våre fiender, og vende det andre kinnet til da? Ja, men vi skal forsvare vårt land. Hvordan kan man elske sine fiender og samtidig drepe dem? Ingen er perfekte, gud sier vi skal elske våre fiender. det betyr ikke at hvis vi ikke elsker våre fiender er vi ikke kristne. Lenke til kommentar
Filamu Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Hater du de kristne? Jeg hater ikke deg, men jeg hater synden du bedriver. Hat er et sterk ord. Jeg misliker ikke de kristne, men jeg misliker livssynet deres. Same shit. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Hvordan kan man elske sine fiender og samtidig drepe dem? nekrofili 9 Lenke til kommentar
medlem-230551 Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Hater du de kristne? Jeg hater ikke deg, men jeg hater synden du bedriver. Hat er et sterk ord. Jeg misliker ikke de kristne, men jeg misliker livssynet deres. Same shit. Bra du ser det sånn er veldig mange som hater/missliker de som er kristne istedenfor kristendommen desverre. Lenke til kommentar
Filamu Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 (endret) Bra du ser det sånn er veldig mange som hater/missliker de som er kristne istedenfor kristendommen desverre. Problemet her er at det ikke er langt unna de to. Hvis jeg ikke liker livssynet til en person er det vanskelig å faktisk like denne personen. Er du venn med folk som stjeler og horer rundt(eller sett inn hva slags synd du vil)? På samme grunnlag er ikke jeg venn med fundamentalistiske kristne (eller andre ideologier for den saks skyld). Endret 20. november 2011 av Filamu Lenke til kommentar
medlem-230551 Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Er du venn med folk som stjeler og horer rundt(eller sett inn hva slags synd du vil)? Det står i skriften: "En dåres venn går det dårlig i livet", hva en dåre er står det flere ganger salomos ordspråk. nei, jeg er ikke venn med en som stjeler og horer rundt. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 Det er ikke lov til å drepe i krig. Hvis du ikke dreper i krig så skal gud velsigne deg og ditt parti sånn av færre blir drept på ditt lag eller at ditt land vinner krigen. Det er fult lovlig å drepe i selvforsvar mot at du blir drept men dette skal unngåes. Både det nye testamentet og det gamle testamentet inngår som en del av bibelen. Hvis du skal bli en trofast leser av bibelen så holder det ikke bare å lese ett testament men begge. Det er forskjell i å lese ett testament eller for den slags skyld begge testamentene. Det å lese er en ting, men det å fordype seg er en annen ting. Det er riktig det Tombomkom sier at begge testamentene er sanne å inngår som en dal av bibelen guds ord. Hvis det gjelder en krig mellom gud og en annen ugudelighet så er det gud som skal ta seg av det ikke menneskene som kan velge mellom å være satans eller guds tjener. Og til slutt. Ett menneske er ikke ett dyr. Selv om ett menneske er lagd av kjøtt og blod sånn som dyr så er det ikke dermed sagt att ett menneske er definert som ett dyr. Teoretikere og teologireke tar ofte feil når det gjelder dette. Ikke hør på dem. Hvis du tenker på menneskets hjerne i forhold til f eks en gris sin så er det så mange ulikheter som enn kan tenke seg. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 (endret) nei, jeg er ikke venn med en som stjeler og horer rundt. Det var jesus. Det å lese er en ting, men det å fordype seg er en annen ting. Det å fordype seg på din måte er en tredje ting. Og å forstå bibelen slik IHS gjør det er en fjerde ting. Og å lese bibelen slik Tombom gjør det er en femte ting. Du vil at alle skal tolke bibelen slik du tolker bibelen. Ikke særlig originalt med andre ord. Hvordan kan man elske sine fiender og samtidig drepe dem? nekrofili Fy faen det var dagens! Endret 20. november 2011 av Griffar Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Og til slutt. Ett menneske er ikke ett dyr. Selv om ett menneske er lagd av kjøtt og blod sånn som dyr så er det ikke dermed sagt att ett menneske er definert som ett dyr. Teoretikere og teologireke tar ofte feil når det gjelder dette. Ikke hør på dem. Hvis du tenker på menneskets hjerne i forhold til f eks en gris sin så er det så mange ulikheter som enn kan tenke seg. Kan du definere begrepet dyr på en måte som ikke inkluderer mennesker? 1 Lenke til kommentar
O3K Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Hvis du tenker på menneskets hjerne i forhold til f eks en gris sin så er det så mange ulikheter som enn kan tenke seg.Vi har kanskje den mest avanserte hjernen på planeten, men vi er ikke den eneste skapningen med hjerne. Det virker som om din oppfatning av "unik" bare er "mest avansert". Men vi er ikke den raskeste skapningen på planeten, ikke den med best hørsel, best syn eller den som lever lengst. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Sliter med å skjønne hvordan kristne er en gruppe, men ingenting er felles for de? (Kristne, slik eg ser det, tror på kristendommen) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå