reminett Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Oppdatert: Dette er et locking-problem. Ikke løst. Hei! OpenSUSE 11.4 Jeg har mountet /home på NFS, og kan logge meg inn på arbeidsmaskinen. Men når jeg f. eks. prøver å åpne Firefox eller My Computer, så skjer ingen ting (kommer bare det hoppende ikonet ved siden av musepilen en stund). Noen som vet hva det kan være, eller hva jeg skal begynne med for å feilsøke? Tusen takk for all tilbakemelding! Endret 13. november 2011 av reminett Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Åpne en terminal, og skriv firefox. Så kan du se om det kommer noen feilmeldinger der. Lenke til kommentar
reminett Skrevet 13. november 2011 Forfatter Del Skrevet 13. november 2011 Takk for svar. Når jeg skriver "firefox" og trykker enter i terminal, så hopper markøren ned på en ny linje, og blir der. Ingen ting skjer. Veldig rart! root-profilen fungerer utmerket, men den har ikke sitt home på nfs. Det er heller ikke mulig å logge ut fra testbrukerens session. Når jeg trykker på "Leave" og "Log out", så fryser hele session seg, og jeg må gå til tty1 og kjøre init 3;init 5 for å kunne logge inn igjen. Lenke til kommentar
reminett Skrevet 13. november 2011 Forfatter Del Skrevet 13. november 2011 Jeg har nå funnet ut at det er en locking-issue. Jeg mounter NFS med "nolock" option, og da fungerer det fint. Men whats the catch? Og hvorfor er det slik? Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Kan være at du finner noe info her: http://docstore.mik.ua/orelly/networking_2ndEd/nfs/ch11_02.htm http://docstore.mik.ua/orelly/networking_2ndEd/nfs/ch11_03.htm Lenke til kommentar
Del Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Fra man-siden til /etc/fstab: Disable NFS locking. Do not start lockd. This has to be used with some old NFS servers that don't support locking. Du har vært rimelig sparsommelig med oppsettet ditt, sikker på at du ikke har OSX som klient eller server? Lenke til kommentar
reminett Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Fra man-siden til /etc/fstab: Disable NFS locking. Do not start lockd. This has to be used with some old NFS servers that don't support locking. Du har vært rimelig sparsommelig med oppsettet ditt, sikker på at du ikke har OSX som klient eller server? Klient er OpenSuse 11.4 og server en FreeBSD 8... Bruker zfs... Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Ah, BSD. Prøv med linux i begge ender. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå