4325 Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Hei! Jeg har for første gang begynt på å lage en webside. Jeg bruker wordpress, og har lært meg litt CSS. Synes allikevel dette er litt vanskelig. Jeg bruker Google Chrome, og høyreklikket på siden min, for så å trykke på inspiser element. Der fikk jeg opp noe som heter Developer Tools. Der stod alle kodene, og jeg kunne enkelt endre kodene der for å få det slik jeg ville på siden min, men med en gang jeg oppdaterte siden var jo alle endringene vekke. Er det mulig å gjøre endringer på denne måten, og lagre det på en måte? Slik at det ikke endrer seg neste gang jeg oppdaterer igjen. Håper ikke dette var et alt for dumt spørsmål. Takk på forhånd. :-) Lenke til kommentar
j-- Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Den koden du får frem i nettleseren din (Google Chrome) er generert av Wordpress. Det du endrer der er kun din lokale kopi av nettsiden. Når du oppdaterer nettleseren henter den ned siste versjon fra serveren, og overskriver din lokale kopi. Bare tenk deg hvordan vg.no hadde sett ut om alle kunne endre all teksten på siden Du burde begynne mye mer "fra scratch" enn via Wordpress. Om jeg skulle lært meg HTML og CSS fra bunn av i dag ville jeg begynt på htmldog.com sin tutorials-side. Det viktigste å forstå/ha i bakhodet når man begynner med HTML/CSS: HTML er selve innholdet på nettsiden, CSS er for å fortelle nettleseren hvordan innholdet skal presenteres. Alt som skal vises på skjermen i nettleseren skal i <body>-delen av HTML-en. Å designe en side ved bruk av <table> er fyfy! Sett deg realistiske mål. Ikke bland inn serverside-språk (f.eks PHP) og JS før du har god kontroll på HTML og CSS. Lykke til, og bare å spørre om du trenger hjelp! Lenke til kommentar
4325 Skrevet 13. november 2011 Forfatter Del Skrevet 13. november 2011 Takk for svar og tips Skjønner det med at hvem som helst ikke kan redigere hvilken som helst side, men jeg bare lurte på om det på en eller annen måte kunne gå an å redigere sin egen side på den måten. Ved hjelp av Chrome Developer Tools. Men skjønner at det ikke er så lett.. Det går forsåvidt greit med CSS og HTML-koder. Jeg har valgt et 'theme' i wordpress, og fått opp CSS-kodene til det, så bare endrer jeg i de kodene for å få det som jeg vil. Det eneste jeg synes er vanskelig, er at når jeg er på hjemmesiden min, og ser en bestemt ting som må endres, er det ikke alltid like lett å gå inn i kodene å finne AKKURAT det. Derfor jeg synest det var greit med Chrome Developer Tools. Men takk for svar. Jeg ble litt klokere, hehe. Lenke til kommentar
agm Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Alle endringer du gjør i CSSen under Elements-tabben vil legge seg i stylesheet-filene under Resources-tabben. Her kan du høyreklikke på aktuell fil og velge Save as. Da får du med endringene du har gjort! Lenke til kommentar
4325 Skrevet 13. november 2011 Forfatter Del Skrevet 13. november 2011 Alle endringer du gjør i CSSen under Elements-tabben vil legge seg i stylesheet-filene under Resources-tabben. Her kan du høyreklikke på aktuell fil og velge Save as. Da får du med endringene du har gjort! Mulig jeg er dum, men jeg skjønte ikke helt hva du mente.. Hvor finner jeg resources-tabben? Og elements-tabben? Hehe.. Lenke til kommentar
agm Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 http://code.google.com/chrome/devtools/docs/overview.html#window Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå