Gjest Slettet+981234 Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Hei! Jeg har en stund vært eier av et Nikon D3100, etter svært god hjelp her, og er særdeles fornøyd med det. Inntil jeg nylig oppdaget at jeg savner to funksjoner. Intervall-foto (Time lapse) og BULB i mer enn 30 sekunder. Til det ser jeg at jeg kan kjøpe en kontroll til i overkant av tusen kroner og bruke til D3100. Et andre alternativ er å droppe kontrollen og oppgradere til D5100. Her får jeg så vidt jeg ser intervallfunksjonen innebygd, men må fortsatt kjøpe en ekstern kontroll for kontroll over BULB funksjonen. Er en slik enkel kontroll billigere? Vil en slik oppgradering være et like godt eller enda bedre alternativ enn å beholde D3100? Hva heter i så fall en slik enkel kontroll, om den finnes? Finnes det noen negative sider ved å bytte til D5100 annet enn prisen? Noe som er dårligere fra D3100? Jeg har sett gjennom plasseringen av knappene og det er litt ulikt D3100, men det kan jeg vel vende meg til? Men hvor har de gjort av de fire valgene som var der de har plassert LiveView funksjonen? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Litt rart, trodde begge to hadde mulighet til bulb funksjon. Hvis du har interesse av og bruke kameraets funksjoner så tror jeg du ville ha mer glede av og oppgradere til D90, hvis prisen er avgjørende, hvis ikke D7000. Endret 13. november 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 kjøp en billig fjernkontroll med timelapse-funksjon fra dealextreme eller ebay, alternativt noe sånt hvis du ikke vil handle fra utlandet. Ellers, når det gjelder oppgradering så er jeg 100% enig med Nautica. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Såvidt jeg vet støtter D3100 bulb - kjøp heller, som Johnny™ sier, en tredjeparts timer. Fra dpreview: Shutter • Electronically-controlled vertical-travel focal-plane shutter • 30 to 1/4000 sec (1/3 EV steps) • Flash X-Sync: up to 1/200 sec • Bulb Linker til tredjeparts timere finner du i Timelapse-tråden. Endret 13. november 2011 av Trondster Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Jeg er stort sett enig med de andre her, det burde ikke være nødvendig å oppgradere. Skulle du likevel gjøre det så har D5100 vridbar skjerm og det er årsaken (eller i hvert fall en av dem) til at Nikon har flyttet litt rundt på knapper. Jeg har ikke D5100 selv så jeg kan ikke si så mye om layouten av knapper, men alle Nikons brukermanualer pleier å være nedlastbare fra Nikons hjemmesider. Når det gjelder neste skritt opp fra D3100 vil jeg si D5100 er et bra alternativ. Jeg vile heller hatt en D5100 enn en D90 på grunn av vridbar skjerm og mye bedre videofunksjon - selv om D90 har bedre ergonomi. D5100 gir forøvrig samme bildekvalitet som D7000 og for meg er ikke D7000 noe opplagt bedre kamera enn D5100. D7000 har bedre byggekvalitet, bedre seriebildefunkjson, bedre søker osv, men så lenge du er fornøyd med D3100 vil også D5100 være en oppgradering på disse områdene. Så mer er ikke nødvendigvis bedre, det gjelder å finne modellen som er best for en selv. Endret 13. november 2011 av se# Lenke til kommentar
Epp Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Finnes det noen negative sider ved å bytte til D5100 annet enn prisen? Noe som er dårligere fra D3100? Det som er negativt er at du ikke får noe betydelig endring å gå fra D3100 til D5100. Derimot bruker du masse penger som du heller kan bruke på optikk eller spare til bedre DX kamera som forvented kommende D7100(*) / D400(*) e.l. Tror du ville fått mer ut av pengene med en slik oppgradering. (*) Kameraene er ikke annonsert så numrene er bare det man gjetter på at de vil hete Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå